På snaut tre år har 29 000 arbeidsgivere, verneombud, tillitsvalgte og helsepersonell vært gjennom NAVs kurspakke om arbeid og psykisk helse, kalt "Sees i morgen!".
-Vi er veldig fornøyd med at det har vært så god etterspørsel i alle fylker. Ledere som har deltatt på kurs har syntes de har vært så bra at de har sendt andre ledere på kurs, sier fagansvarlig for "Sees i morgen!" i NAV, Janne Ursin.
Siden 2009 har NAVs 19 fylkesvise arbeidslivssentre tilbudt "Sees i morgen!"-kurs. Kursene gir aktører i arbeidslivet kunnskap om hvordan de kan møte medarbeidere med psykiske helseproblemer. I målgruppen er både ledere med personalansvar, verneombud, tillitsvalgte og HR-medarbeidere.
29 000 har deltatt på tilsammen 841 kurs så langt.
-Vi ser på tilbakemeldinger fra arbeidsgivere som har deltatt på kurs, at de er blitt mer åpne for å ansette mennesker med psykiske lidelser. Vi ser også at de har fått en kunnskap som har gjort dem tryggere på hvordan de skal jobbe for beholde medarbeidere som sliter med psykiske helseproblemer, understreker Ursin.
Kurspakken tilbys ved arbeidslivssentrene i alle landets 19 fylker. Pakken består av både grunn- og fordypningskurs.
Det seks timer lange grunnkurset tar for seg disse seks temaene:
Fordypningsdelen består av disse fire kursene:
Likt opplegg en suksessfaktor
Ursin mener en viktig suksessfaktor har vært at de tilsammen rundt 100 kurslederne har fått grundig og lik opplæring.
-I starten var innholdet i kursene veldig forskjellig rundt om i landet. Vi laget derfor et ressurshefte for kursledere for "Sees i morgen!", med fyldig bakgrunnsstoff på alle temaene i grunnkursene. Det gjør at vi nå kan gi et enhetlig tilbud i hele landet, der kursene inneholder de samme temaene, sier Janne Ursin.
-Hvilke temaer har pekt seg ut som spesielt nyttige for deltakerne?
-Folk fra helsevesenet har for eksempel en annen bakgrunnskunnskap enn REMA 1000-ledere, så det varierer. Noen synes fokuset på samarbeid mellom ledere, verneombud og tillitsvalgte er en viktig del. Andre synes opplæring i den gode samtalen mellom leder og medarbeider er kjempenyttig. Andre igjen er opptatt av NAVs virkemidler, forklarer Ursin.
Hun sier at kursene har gjort det lettere for mange arbeidsgivere å kunne ta den viktige samtalen om hva den ansatte sliter med.
-Hva kan vi ta tak i, hvordan kan vi gjøre det enklere for deg å være på jobb? Deltakerne sier at kursene har gjort at de tør å stille disse spørsmålene i større grad, forteller hun.
En positiv trend mener hun er den økte etterspørselen etter bedriftsinterne kurs.
-En del bedrifter kjører kursene internt for alle ledere. Posten Norge har for eksempel kjørt dette som bedriftsinternt kurs, noe som viser at innholdet i kursene har vært viktig, mener Ursin.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?