Møt ACT-teamet i Skien i 8. etappe av napha.no´s "ACT-stafett".
Navn: Espen Halvorsen.
Jobb: Leder Skien ACT-team.
Forrige deltaker i ACT-stafetten: Lars Espen Haugan, miljøterapeut/pedagog i ACT-teamet i Aust-Agder.
-Hvordan jobber deres ACT-team?
-Vi jobber utstrakt oppsøkende. Vi har omtrent 95 prosent av våre treff med pasienter på andre arenaer enn kontoret. De fleste treff er hjemme hos pasienten. Legekontor, kafeer og lavterskeltilbud i kommunen er andre eksempler. Vi forsøker å involvere, og ikke minst ansvarliggjøre pasienter i forhold til deres egen hverdag og behandlingsopplegg. Vi jobber tett med økonomiske hjelpeverger og mange pårørende. Vi har mye kontakt med ulike instanser i NAV og kommunen i perioder. Vi er involvert i de aller fleste innleggelser, og alle utskrivelser fra sengeavdelinger. Vi er for mange pasienter et bindeledd mellom systemene de er avhengige av for å fungere i hverdagen.
-Ser du noen dilemmaer i måten et ACT-team arbeider på?
-Et mulig dilemma kan være at ACT-teamet er involvert på så mange arenaer i pasientens liv, at vi kan gjøre pasienten avhengig av oss. Teamet kan tilby seg å bidra på områder pasienten mestrer fra før, eller at man støtter pasienten for mye på enkelte områder. Vi kommer i prioriteringsutfordringer mellom pasientens ønsker og behandlingsmessige anbefalinger. Disse er ofte ikke avstemt mot hverandre.
-Skildre ditt team med tre ord:
-Entusiastisk, løsningsorientert og respektfullt.
-Hva er det beste med jobben din?
-Å være leder for et fungerende team, og jobbe i direkte pasientarbeid.
-Og hva er det verste?
-Å prioritere bort direkte og indirekte pasientoppgaver til fordel for administrative arbeidsoppgaver.
-Hvem er de viktigste samarbeidspartnerne for ditt ACT-team?
-Jeg mener at boligkontoret, Skien diakonale senter, NAV og ulike sengeavdelinger på Psykiatrisk klinikk er våre viktigste samarbeidspartnere.
-Hva skal til for å få til et sammenhengende tilbud for brukere med alvorlige psykiske lidelser?
-ACT-tilnærming! At en liten gruppe mennesker, sammensatt av medarbeidere fra 1. og 2. linjetjenesten, tar tak i de områdene som pasienten har utfordringer med og ikke gir slipp på saken før den er løst, eller er pågående overfor sentrale instanser i NAV og kommune. At man er aktivt inne i behandlingsopplegget når en pasient er innlagt på sykehus, og har godt samarbeid med pårørende.
-Hvordan påvirker det møtet med brukerne å jobbe ”ute” og ambulant?
-Jeg mener at dette er et av de mest virkningsfulle virkemidlene vi har. Vi som behandlere treffer pasienten på en arena som pasienten velger og er komfortabel med. Behandlerne må ut av sin komfortsone, og får erfare hvor krevende det kan være å ikke ha bolig eller penger. Vi ser med egne øyne hva som kan påvirke helsetilstanden til pasientene våre i forhold til hva slags omgivelser de lever under.
-Hvilke temaer diskuteres mest i ditt team?
-Boligsituasjonen til mange av pasientene er kritikkverdige, og kommunen har store problemer med å kunne tildele og etablere pasienter i egnede boliger. Uten bolig, eller en dysfunksjonell bolig, blir oppfølging og behandling ekstra krevende. Teamet er veldig opptatt av arbeid og meningsfull fritid, og det nedlegges stor innsats her. Men virkemidler fra NAV er lite tilgjengelige for vår målgruppe. Behandlingstilnærming er et annet tema som diskuteres ofte. Mange pasienters behov for oppfølging og behandling endres raskt, og teamet må være endringsdyktige for å kunne gi rett innsats til rett tid.
1.etappe: Moss -Bra at hjelpen gis på brukerens arena
2.etappe: Sunnmøre -Har mer kontakt med familie og pårørende
3.etappe: Bergen -Hårfin forskjell mellom helsearbeider og støvsugerselger
4.etappe: Günerløkka -Brukermedvirkning avgjørende for resultater
5.etappe: Kongsberg -Vi kjenner hver enkelt bruker veldig godt
6.etappe: Tromsø -Dilemma knyttet til tvang
7.etappe: Aust-Agder -50 prosent færre innleggelser
9.etappe: Trondheim -Gir en mulighet til å oppleve likeverdighet
10.etappe: Kristiansand -Meningsfullt å jobbe fleksibelt
11.etappe: Jæren -Ingen av oss er redde for skitt under neglene
12.etappe: Romsdal -Berikende å arbeide på brukerens premisser
13.etappe: Follo -Oppfattes som troverdige av pasientene
14.etappe: Nordmøre Skriver journal på ferga
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?