En ny studie fra USA viser at sykepleierstudenter fikk økt empati og forståelse overfor pasienter som hører stemmer, etter at de selv måtte utføre ulike oppgaver mens de hørte stemmer gjennom en simulator.
Bakgrunnen for studien var at rundt tre av fire personer med schizofreni har hørselshallusinasjoner. Sykepleierstudenter kan lese om dette og lære teori uten fullt ut å forstå hvordan det for eksempel påvirker pasienters konsentrasjonsevne.
I studien fra USA skulle studentene erfare hvordan stemmehøring kan oppleves. Forskere gjennomførte et forsøk hvor studentene måtte utføre enkle, dagligdagse oppgaver som å tegne, løse en regneoppgave, lese en tekst og lignende, skriver forskning.no.
Samtidig måtte de høre på stemmer som snakket til dem via hodetelefoner. Stemmesimuleringen var bygget opp som en lydkulisse som skulle gi en mest mulig realistisk opplevelse av den nærgående og ubehagelige varianten av “stemmer i hodet”.
Dette var hvisking, hvesing, ovenfra-og-ned-kommentarer, kritikk og utskjelling. De måtte tåle kommentarer som “tørk av deg det gliset”, “du lukter dritt”, “tror du dette er morsomt, hæ?” og “ro deg ned nå”.
Studentene svarte selv på hvordan de hadde opplevd forsøket, og ble også observert sammen med pasienter både før og etter forsøket.
Svarene viste blant annet at de hadde fått mer respekt for pasientene, og at de mente forsøket ville påvirke hvordan de kom til å møte pasientene i fremtiden.
Observasjonene av deres møter med pasienter viste at de hadde større tålmodighet med og interesse for pasientene etter øvelsen. De virket tryggere, tok seg bedre tid til å prate med dem og møtte dem med større åpenhet enn tidligere.
Referanse:
Amy J. Chaffin & Cathy Adams, Creating Empathy Through Use of a Hearing Voices Simulation,Clinical Simulation in Nursing,9, 2013
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?