-Det er mer effektivt at folk selv kan definere problemet sitt og ta kontakt, enn at det må gå gjennom henvisning. Det mener kommunepsykolog Birgit Valla, som skal lede ny tjeneste med én dør inn for alle med psykiske helseproblemer.
FEIRET ÅPNING AV NY TJENESTE: T.v. leder for Stangehjelpa, Birgit Valla, og virksomhetsleder Liv S. Langberg. FOTO: Bjørnar Fauske Bye.
FEIRET ÅPNING AV NY TJENESTE: T.v. leder for Stangehjelpa, Birgit Valla, og virksomhetsleder Liv S. Langberg. FOTO: Bjørnar Fauske Bye.
-At andre definerer problemet ditt gjennom en henvisningsprosess har et passiviserende element i seg. Vi i Stangehjelpa skal ha lav terskel. Folk blir aktive i egen bedringsprosess fra det øyeblikket de tar telefonen eller kommer innom oss, sier Valla.
Hun understreker at målet er å hjelpe folk på veien, og ikke ta over styringen rundt det de ønsker å få til. Fra å ha ledet tre ansatte i den tidligere Familiehjelpa i Stange kommune, skal hun nå styre 30 ansatte i én stor, psykisk helsetjeneste der alt er samlet under ett tak.
-Vi skal ta i mot folk i alle aldre, og med alle slags psykiske problemer fra det veldig alvorlige til det helt forebyggende, forteller hun.
Hun mener dermed at det tradisjonelle «kasteballproblemet» er snudd på hodet.
-Når tjenestene er oppstykket blir man kastet rundt i systemet. Hos oss er slagordet at trenger du hjelp, så er du kommet til riktig sted. Vi har én dør inn, og det er vi og ikke den som oppsøker oss som må finne ut hvem som skal hjelpe, påpeker hun.
-Frykter dere ikke veldig stor pågang?
-Det har jeg hørt i hele mitt yrkesaktive liv. Det vi vet fra for eksempel brukerstyrte senger er at man får flere henvendelser, men at hver enkelt trenger mindre hjelp. Totalt sett blir det mer effektivt, mener Valla.
Tjenesten har også valgt å definere kompetanse på en litt ny måte.
-Vi skal ha høy kompetanse hos de som jobber hos oss. Ikke bare i form av korrekt utdannelse og erfaring, men gjennom at de kan vise til at det de gjør faktisk betyr en forskjell slik at folk får det bedre, sier Valla.
Metoden de skal bruke for å finne ut om hjelpen virker heter Klient- og resultatstyrt praksis (KOR).
-KOR er et supert verktøy for å få svar på hva det er brukerne har nytte av og ønsker fra tjenestene. I Stangehjelpa får de ansatte KOR inn med teskje, spiseskje, øsekar og intravenøst, ler hun.
Les også på napha.no:
Valla har store visjoner, og ønsker å bygge en fremtidens psykiske helsetjeneste.
-Fremtidens tjenester må ha et tyngdepunkt lokalt i kommunene der folk bor, og være mer opptatt av hva som er viktig for mennesker i livet deres enn av sykdom og diagnose, mener hun.
Du kan følge Birgit Valla og Stangehjelpa på ferden mot denne visjonen, i en ny blogg her på napha.no som også ble lansert i dag.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?