Vil skape fremtidens psykiske helsetjeneste

Vil skape fremtidens psykiske helsetjeneste

Publisert: 10. april 2015.   Endret: 19. september 2016

-Det er mer effektivt at folk selv kan definere problemet sitt og ta kontakt, enn at det må gå gjennom henvisning. Det mener kommunepsykolog Birgit Valla, som skal lede ny tjeneste med én dør inn for alle med psykiske helseproblemer.

Birgit Valla (t.v.) og Liv S. Langberg

FEIRET ÅPNING AV NY TJENESTE: T.v. leder for Stangehjelpa, Birgit Valla, og virksomhetsleder Liv S. Langberg. FOTO: Bjørnar Fauske Bye.

FEIRET ÅPNING AV NY TJE...

-At andre definerer problemet ditt gjennom en henvisningsprosess har et passiviserende element i seg. Vi i Stangehjelpa skal ha lav terskel. Folk blir aktive i egen bedringsprosess fra det øyeblikket de tar telefonen eller kommer innom oss, sier Valla.

Hjelpe til på veien

Hun understreker at målet er å hjelpe folk på veien, og ikke ta over styringen rundt det de ønsker å få til. Fra å ha ledet tre ansatte i den tidligere Familiehjelpa i Stange kommune, skal hun nå styre 30 ansatte i én stor, psykisk helsetjeneste der alt er samlet under ett tak.

-Vi skal ta i mot folk i alle aldre, og med alle slags psykiske problemer fra det veldig alvorlige til det helt forebyggende, forteller hun.

Snur kasteballproblemet

Hun mener dermed at det tradisjonelle «kasteballproblemet» er snudd på hodet.

-Når tjenestene er oppstykket blir man kastet rundt i systemet. Hos oss er slagordet at trenger du hjelp, så er du kommet til riktig sted. Vi har én dør inn, og det er vi og ikke den som oppsøker oss som må finne ut hvem som skal hjelpe, påpeker hun.

-Frykter dere ikke veldig stor pågang?

-Det har jeg hørt i hele mitt yrkesaktive liv. Det vi vet fra for eksempel brukerstyrte senger er at man får flere henvendelser, men at hver enkelt trenger mindre hjelp. Totalt sett blir det mer effektivt, mener Valla.

Kompetanse=resultater

Tjenesten har også valgt å definere kompetanse på en litt ny måte.

-Vi skal ha høy kompetanse hos de som jobber hos oss. Ikke bare i form av korrekt utdannelse og erfaring, men gjennom at de kan vise til at det de gjør faktisk betyr en forskjell slik at folk får det bedre, sier Valla.

Metoden de skal bruke for å finne ut om hjelpen virker heter Klient- og resultatstyrt praksis (KOR).

-KOR er et supert verktøy for å få svar på hva det er brukerne har nytte av og ønsker fra tjenestene. I Stangehjelpa får de ansatte KOR inn med teskje, spiseskje, øsekar og intravenøst, ler hun.

Les også på napha.no:

Store visjoner

Valla har store visjoner, og ønsker å bygge en fremtidens psykiske helsetjeneste.

-Fremtidens tjenester må ha et tyngdepunkt lokalt i kommunene der folk bor, og være mer opptatt av hva som er viktig for mennesker i livet deres enn av sykdom og diagnose, mener hun.

Du kan følge Birgit Valla og Stangehjelpa på ferden mot denne visjonen, i en ny blogg her på napha.no som også ble lansert i dag.

Mer om

Nyheter Kor Fit Feedback-informerte tjenester

Les også

Publisert: 07/3/2016

Vil vite at hjelpen hjelper

Publisert: 02/9/2016

-Bør ut i hele landet

Publisert: 14/9/2016

Systematisk tilbakemelding gir bedre behandling

Publisert: 16/2/2017

Tre dagers FIT-veilederopplæring med Scott Miller og Susanne Bargmann

Publisert: 03/5/2017

-Nyttig å gi terapeuten tilbakemelding

Publisert: 28/11/2012

Bærum satser på brukererfaring

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!