Hva kjennetegner god hjelp for personer med rusproblemer og psykiske vansker?

Hva kjennetegner god hjelp for personer med rusproblemer og psykiske vansker?

Publisert: 03. oktober 2010.   Endret: 04. november 2020

Det uformelle samværet på brukernes hverdagsarenaer framheves som en sentral ingrediens i den gode hjelpen.

småprat

Kafebesøk gir rom for småprat og uformelt samvær: www.colourbox.com

Kafebesøk gir rom for ...

I forskningsprosjektet Helhet og sammenheng har forskerne fra Høgskolen i Sør -Trøndelag identifisert noen kjennetegn ved den gode hjelpen til personer med rusproblemer og psykiske vansker.

Faller mellom flere stoler

Denne brukergruppen har ofte falt mellom mange stoler i hjelpesystemet. For å hjelpe denne gruppen bedre er det behov for å utvikle nye tjenesteformer og et alternativt kunnskapsgrunnlag til den institusjonsbaserte.

Intervjuer og feltobservasjon

Dataene er samlet inn gjennom intervjuer og brukere i to ambulerende team, samt observasjon av samhandlinga mellom hjelpere og brukere.

Funn

Funn fra prosjektet viser at noen kjennetegn ved den gode hjelpen er:

•Kontakt gjennom praktisk tilnærming
•Bilen som terapirom
•Fokus på relasjonsbygging
•Fokus på pasientens hverdag
•Stort engasjement og mye omsorg
•Tålmodighet i arbeidet med å etablere og beholde kontakten
•Følger pasienten i gode og onde dager
•Aktiv bruk av mobiltelefonen, fleksibilitet 

Artikler

Den første artikkelen fra prosjektet heter "Å male farger på livet til folk" og ble publisert i Tidsskrift for psykisk helsearbeid nr 2 2011. Artikkelen er tilgjengelig i fulltekst for abonnenter eller kan kan kjøpes på www.idunn.no

En artikkel om relasjonens betydning er publisert i i Tidsskrift for nordisk velferdsforskning nr 2, 2014.

Foredrag

Funnene fra prosjektet er presentert blant annet på Confex sin konferanse om rus og psykiatri og Namdalskonferansen.

Det er også laget et filmopptak fra foredrag om Skitpraten - broen til verdighet og samfunnsdeltakelse.

Forskergruppen

Førstelektor Arve Almvik har vært prosjektleder med Heidi Westerlund (til juli 2009), Espen Sagsveen og Turid Møller Olsø som prosjektmedarbeidere. Førsteamanuensis/forsker Reidun Norvoll har vært veileder.

Mer om

God hjelp i et brukerperspektiv Brukere med omfattende tjenestebehov Oppsøkende team Øvrige artikler Nord universitet

Les også

Publisert: 28/2/2014

I gode og onde dager

Publisert: 12/3/2014

Barnet er helt - samhandling rundt barn og unge med sammensatte behov.

Publisert: 12/3/2014

Rus og psykisk lidelse – samarbeid gjennom tverrsektorielle behandlingsnettverk

Publisert: 14/4/2010

Personer med psykiske lidelser og behov for omfattende tjenester

Publisert: 10/5/2010

Mennesker med alvorlig psykiske lidelser og behov for særlig tilrettelagte tilbud

Aktuelt
Publisert: 20/1/2025
Webinar

Konkrete tips for å beholde seniorer i arbeidslivet

– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.

Siste fra Kunnskapsbasen
Publisert: 16/1/2025
Foredrag

Tre grep kan løse utfordringen med for få yrkesaktive hender i 2050

– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.

Publisert: 03/12/2024
Praksiseksempel

Tar grep for å gi innbyggerne i Lillestrøm lettere vei til psykisk helsehjelp

– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss