Hvem setter premissene for brukermedvirkning ved sykehus?

Hvem setter premissene for brukermedvirkning ved sykehus?

Publisert: 30. mars 2011

Det er helsepersonalet som både initierer og setter grenser for brukermedvirkning, viser en kvalitativ forskningsstudie ved Institutt for Samfunnsmedisin i Trondheim.

Sykepleiere og leger ved sykehus
ANSATTE VED SYKEHUS: Setter de premissene for hvor mye brukerne skal involveres? (Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no.)
ANSATTE VED SYKEHUS: Setter d...

Hvordan blir brukerrepresentanter oppnevnt? Hvem setter grensene for hvor de skal medvirke? Dette er spørsmål som ble publisert i en artikkel om brukermedvirkning i Tidsskrift for den Norske Legeforening i 2011.

Brukermedvirkning er lovpålagt i helsevesenet i Norge. Likevel finnes det lite kunnskap om hvordan dette gjøres i praksis, skriver NTNU forskerne Marit Solbjør og Aslak Steinsbekk og peker i artikkelen på noen av utfordringene med brukermedvirkning på systemnivå.

NTNU forskning

Forfatterne av artikkelen er forskere ved NTNU Institutt for samfunnsmedisin i Trondheim. De har gjort en oppfølging av en spørreskjemabasert kartlegging av brukermedvirkning på avdelingsnivå i Helse Midt-Norge, som også er omtalt på psykiskhelsearbeid.no.

Kvalitativ studie

Målet med den kvalitative intervjustudien var å undersøke hvilke erfaringer helsepersonell hadde med brukermedvirkning i sykehusavdelinger. 18 ansatte fra 12 sykehusavdelinger i Helse Midt-Norge HF ble intervjuet. Fire psykiatriske enheter, tre rehabiliteringsavdelinger, fem somatiske avdelinger var institusjonelt inkludert i forskningsprosjektet.  

Brukermedvirkning på systemnivå:

I artikkelen presenteres følgende resultater:

  1. Helsepersonellet fortalte at det var de som initierte brukermedvirkning i avdelingen.
  2. Brukerrepresentanter ble oppnevnt av sykehusets brukerutvalg eller plukket ut på grunnlag av personlige egenskaper ut fra avdelingens behov.
  3. De ansatte var positivt overrasket over representantenes kvalifikasjoner til å medvirke. De fant det likevel utfordrende å oppnå likeverdighet mellom brukerrepresentantene og personellet.
  4. De ansatte satte grenser for brukernes medvirkning, spesielt i medisinfaglige spørsmål.

Konklusjon:

"Oppfatningen av at det er helsepersonellet som både initierer og setter grenser for brukermedvirkningen, kan tyde på at brukernes medvirkning i sykehusavdelinger i stor grad skjer på de ansattes premisser", konkluderer Solbjør og Steinsbekk.

Solbjør, Marit og Aslak Steinsbekk "Brukermedvirkning i sykehusavdelinger – helsepersonellets erfaringer" Tidsskrift for den Norske legeforening, nr 2/2011

Mer om

Brukermedvirkning Vitenskapelige artikler

Les også

Publisert: 30/10/2010

Brukermedvirkning på sykehus

Publisert: 20/6/2010

Brukermedvirkning i de vellykkede IP-prosessene

Publisert: 23/6/2010

Brukermedvirkning og faglig frihet for psykologen

Publisert: 16/3/2011

Gir råd om ACT og recovery

Publisert: 13/12/2011

Recovery med nordisk blikk

Aktuelt
Publisert: 20/1/2025
Webinar

Konkrete tips for å beholde seniorer i arbeidslivet

– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.

Siste fra Kunnskapsbasen
Publisert: 16/1/2025
Foredrag

Tre grep kan løse utfordringen med for få yrkesaktive hender i 2050

– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.

Publisert: 03/12/2024
Praksiseksempel

Tar grep for å gi innbyggerne i Lillestrøm lettere vei til psykisk helsehjelp

– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss