Respekt og dialog er like viktig som hvem som tar den endelige beslutningen, viser ny doktorgradsstudie av brukermedvirkning innen psykisk helsefeltet.
-Særlig brukere løfter fram respekt som en fundamental og undervurdert del av brukermedvirkning, sier doktorgradsstipendiat Marit By Rise ved NTNU i Trondheim.
Ny studie
23. mars disputerte hun med sin doktoravhandling om hva brukermedvirkning innebærer i praksis, og om det har noen effekt i det daglige kliniske arbeidet.
635 deltakere
635 brukere og helsepersonell deltok i til sammen fire studier, som ble gjennomført ved tre Distriktpsykiatriske sentre i Midt-Norge.
Hovedfunn
Dette er hovedfunnene:
Viser dilemmaer
By Rise mener funnene løfter fram noen viktige dilemmaer i å få til god brukermedvirkning på psykisk helsefeltet.
-Brukermedvirkning er lovpålagt. Med mindre det er snakk om tvang skal brukeren være med på beslutningene. Det er derfor viktig at både ansatte og brukere på forhånd diskuterer hvordan man håndterer brukermedvirkning i situasjoner der brukeren er svært dårlig, sier By Rise.
Tydelig mål viktig
Det at ansattes kunnskap, praksis og holdninger ikke kunne påvises å ha endret seg som følge av en strategi for brukermedvirkning i organisasjonen, mener hun kan skyldes at store endringer i organisasjoner kan være vanskelige.
-Det er viktig å understreke at kunnskaper og holdninger er vanskelige å måle. Det kan ha skjedd forandringer i enkeltavdelinger og hos enkeltindivider, selv om dette ikke er målbart på gruppenivå. Funnet viser kanskje også litt av dilemmaet med at brukermedvirkning er pålagt, samtidig som ikke alle organisasjoner er så tydelige på hva de vil oppnå med det, tror By Rise.
-Må forankres
Hun mener det er viktig for å lykkes at alle involverte, både brukere og ansatte, er med på å utforme nye strategier. Brukerne bør ha en sterk stemme i dette arbeidet, mener hun.
-Når man gjør en stor omorganisering må man forankre det både blant brukere og de ansatte. Man kan ikke lage en strategi for brukermedvirkning uten å ta med brukerne, for å sette det litt på spissen. Det må være noe de synes er en god idé. Hvis ikke går det ofte galt, mener By Rise.
Tre viktige spørsmål
By Rise framhever tre viktige spørsmål som organisasjoner må stille seg før de innfører brukermedvirkning
Opponent fra Oxford
Avhandlingen er vurdert av tre opponenter, deriblant en fra University of Oxford. En medforsker med brukerkompetanse har deltatt i doktorgradsarbeidet.
– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.
– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.
– Flere enn vi har trodd har nytte av bare en time. Det er lett å ta kontakt via portalen på kommunens nettside
Hva er egentlig forsvarlig psykisk helsehjelp, og hva er uforsvarlig? Dette var ett av temaene på en ledersamling i Lillestrøm nylig
– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforsking AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på napha.no?