Midt-Troms regionråd har i forbindelse med Samhandlingsreformen drevet omfattende samarbeidsprosjekter mellom åtte kommuner.
VAKKERT: Nordlys i Troms. (Foto: Håvard Larsen)
VAKKERT: Nordlys i Troms. (Foto: Håvard Larsen)
Midt-Troms regionråd er et interkommunalt samarbeid mellom de åtte kommunene Bardu, Berg, Dyrøy, Lenvik, Målselv, Sørreisa, Torsken og Tranøy.
Styringsstrukturen for samarbeidet består av tre ledd:
Oppdragsgiver for prosjektet har vært Midt-Troms regionråd, bestående av ordførere fra de åtte kommunene.
Prosjektansvarlig for prosjektet har vært tidligere daglig leder i LØKTA, Heidi Gløtta Kristiansen.
Eies og finansieres av åtte kommuner i Midt-Troms: Bardu, Berg, Dyrøy, Lenvik, Målselv, Sørreisa, Torsken og Tranøy.
LØKTAs oppgaver:
LØKTA administrer og driver i dag fem interkommunale fagnettverk innenfor:
Les mer her:
Samhandlingsreformens første del ble satt ut i livet 1. januar 2012. Reformen innføres gradvis i løpet av fire år.
Målet med reformen er å få et bedre og mer helhetlig helsetilbud. Man skal forebygge mer, behandle tidligere og samhandle bedre.
Ansvar
Du finner mer om samhandlingsreformen her.
Prosjektrapporten "Midt-Troms i møte med Samhandlingsreformen" beskriver den regionale utviklingsprosessen knyttet til Samhandlingsreformen i Midt-Troms, hvilke aktiviteter har vært prioritert, hvordan har gjennomføringen vært og hvilke resultater de har sett etter prosessen.
Dette prosjektet har fire delrapporter (se nedenfor) i tillegg til den fullstendige prosjektrapporten som du finner her.
Som bakgrunn for prosjektet ligger Samhandlingsreformen, med fokus på:
I tillegg baserer de seg på regionale aktivitetsplaner og skissering av regionale mål, som ble utformet i forprosjektet.
Prosjektet rettet seg først og fremst mot kommunene i Midt-Troms regionen; politikere, administrasjon og fagtjenesten i kommunene. I tillegg var det rettet mot relevante arbeidstakerorganisasjoner og brukerorganisasjoner.
Andre involverte har vært de allerede etablerte interkommunale samarbeidstiltakene på helse- og sosialfeltet, slik som distriktsmedisinske sentre og legevaktene, LØKTA og Senjalegen, samt relevante øvrige samarbeidsaktører innenfor spesialisthelsetjenesten, utdanningsfeltet og frivillig sektor.
Prosjektet har drevet omfattende prosesser knyttet til politisk og administrativ oppmerksomhet rundt reformen, i tillegg til grunnleggende opplæring og konsekvensutredninger for alle åtte kommunestyrer og administrasjoner. Det har vært felles temamøter i regionråd og Midt-Tromstinget, dialogmøter med aktuelle fagtjenester i alle kommuner samt møter med brukerorganisasjoner og råd.
Prosjektet har også gjennomgått og levert omfattende høringssvar på regjeringens forslag til virkemidler i form av nytt lovverk og nasjonal helse- og omsorgsplan, samt gitt innspill til de fem utarbeidede samarbeidsavtalene mellom kommunene og det regionale helseforetaket.
Erfaringene med prosjektet er at det har gitt resultater i form av en aktiv og oppdatert region, hvor man tar samhandling på alvor.
Det har blitt et politisk fokus på forebygging og folkehelse, samt kommunale helse- og omsorgstjenester.
Prosjektet hadde som et delmål å stimulere kommunene i Midt-Troms til å ha fokus på forebygging og folkehelse. Dette ble gjort ved å la folkehelsearbeid og forebygging gjennom tidlig intervensjon og lavterskeltilbud gå som en rød tråd gjennom regionens arbeid med å videreutvikle tjenestetilbudet til befolkningen.
Prosjektet har gjennom utredninger og bredt sammensatte arbeidsgrupper lagt grunnlag for at viktige beslutninger, som omfang og innretning på tjenestene, kan tas.
For å ivareta de ulike delmålene i hovedprosjektet ble det satt ned fire arbeidsgrupper med hvert sitt temaområde. Disse arbeidsgruppene har hatt egne prosesser og levert delrapporter for temaene, som du finner nedenfor:
Efaringer fra disse arbeidsgruppene pekte blant annet på behovet for og en anerkjennelse av et sterkere regionalt samarbeid, samt en regional oppbygging av infrastruktur og kompetanse innen primærhelsetjenesten.
Deltagere i disse arbeidsgruppene har vært personer fra alle de åtte samarbeidskommunene (politikere, administrasjon, helsepersonell, tillitsvalgte og representanter fra brukerorganisasjoner). I tillegg har helseforetak, fylkesorganisasjoner og statlige etater deltatt. Disse arbeidsgruppene har levert grunnlaget for et felles, regionalt plan- og strategiarbeid.
Samhandlingsreformen er omfattende, og implementeringsfasen krever derfor tid. Virkemidler som prøves ut skal evalueres og justeres kontinuerlig. Kommunene i Midt-Troms ønsket derfor å fortsette sitt samarbeid knyttet til reformen.
De valgte å sette i gang et oppfølgingsprosjekt, «Midt-Troms inn i Samhandlingsreformen», hvor de jobber videre med hovedmål, delmål og ut fra den samme regionale aktivitetsmodellen:
I tillegg har de flere oppfølgingsprosjekter innenfor de ulike temaområdene som ble valgt ut. Blant annet samhandlingsprosjektet;
"Samhandlingsreform, økt fokus og ny arbeidsdeling; psykisk helse og rus",
Du finner en oversikt over prosjektene deres her.
Les også:
Godt samhandlingsklima i regionene Midt-Troms og Indre Sør-Troms
Midt-Troms regionråd er et interkommunalt samarbeid mellom de åtte kommunene Bardu, Berg, Dyrøy, Lenvik, Målselv, Sørreisa, Torsken og Tranøy.
Styringsstrukturen for samarbeidet består av tre ledd:
Oppdragsgiver for prosjektet har vært Midt-Troms regionråd, bestående av ordførere fra de åtte kommunene.
Prosjektansvarlig for prosjektet har vært tidligere daglig leder i LØKTA, Heidi Gløtta Kristiansen.
Eies og finansieres av åtte kommuner i Midt-Troms: Bardu, Berg, Dyrøy, Lenvik, Målselv, Sørreisa, Torsken og Tranøy.
LØKTAs oppgaver:
LØKTA administrer og driver i dag fem interkommunale fagnettverk innenfor:
Les mer her:
Samhandlingsreformens første del ble satt ut i livet 1. januar 2012. Reformen innføres gradvis i løpet av fire år.
Målet med reformen er å få et bedre og mer helhetlig helsetilbud. Man skal forebygge mer, behandle tidligere og samhandle bedre.
Ansvar
Du finner mer om samhandlingsreformen her.
– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.
– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.
– Flere enn vi har trodd har nytte av bare en time. Det er lett å ta kontakt via portalen på kommunens nettside
Hva er egentlig forsvarlig psykisk helsehjelp, og hva er uforsvarlig? Dette var ett av temaene på en ledersamling i Lillestrøm nylig
– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforsking AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på napha.no?