Erfaringskonsulenters perspektiver på psykiske problemer

Erfaringskonsulenters perspektiver på psykiske problemer

Publisert: 30. april 2014

En mastergrad fra Høgskolen i Hedmark viser at erfaringskonsulenter i psykisk helsearbeid har et sammensatt kunnskapssyn.

erfaringskonsulenter4
SAMTALE: Gjennom kvalitative intervju ble erfaringskonsulenters syn på sentrale elementer av psykisk helsearbeid utforsket. (Ill.foto: www.colourox.com.)
SAMTALE: Gjennom kvalitative ...

Samtidig som de vektlegger recoveryperspektivet og psykososiale sammenhenger som bakenforliggende faktor, løfter de frem brukermedvirkning i behandlingen av psykiske helseproblemer.

Gjennom sitt mastergradsarbeid "Brukerkunnskap- en kvalitativ, eksplorerende undersøkelse om erfaringskonulenters perspektiver på psykisk helsearbeid" undersøkte Anne Tone Korshavn King erfaringskonsulenters syn på følgende spørsmål:

  • Hvilke bakenforliggende faktorer ligger til grunn for psykiske problemer?
  • Hva betyr begrepet bedring?
  • Hva er god behandling innen psykisk helsearbeid ?
  • Hvilke utfordringer sees som sentrale i psykisk helsearbeid?

Kvalitative intervju

Datainnsamlingen ble foretatt gjennom kvalitative en-til-en intervju med åtte erfaringskonsulenter. Alle informantene hadde lang erfaring som pasienter i psykisk helsevern.

Intervjuene foregikk enten hjemme hos deltagerne, på kontorer, via telefon eller videotelefon. Dataene ble analysert ved hjelp av metoden systematisk tekstkondensering.

Starter ofte med en stor belastning

Erfaringskonsulentene la vekt på at de ikke oppfattet psykiske lidelser som sykdom og at en medisinsk forståelse av sykdom kan bidra til å låse problemstillinger og situasjoner.  For eksempel fortalte noen at bruken av diagnosesystemene kunne bidra til pessimistiske framtidsutsikter og ta fra mennesker håp.

I tillegg kunne det å få en diagnose bidra til endret selvforståelse og bli en selvoppfyllende profeti. Standardisert behandling etter diagnosekriterier, uønsket medisinbruk og bruk av skjult tvang ble også problematisert. 

Informantene snakket heller om psykiske problemer som sammensatte, med utspring i naturlige reaksjoner på store belastninger eller opplevde traumer. De beskrev også at kreativitet og følsomhet var en grunnleggende del av ens personlighet, uten at de oppfattet dette som sykdom.

Ønsker åpnere og mer likeverdige samtaler

I tråd med sin skepsis til sykdomsmodellen etterlyste informantene en større ydmykhet for brukernes forståelse av sin situasjon fra behandlere. De ønsket også mer åpne og likeverdige samtaler om ulike perspektiver på psykiske problemer.

Det er avgjørende for kvaliteten i behandlingen at brukerne blir hørt, at behandlingen er individuelt tilpasset, og at planleggingen skjer i et samarbeid mellom bruker og behandler. 

Konkret om god behandling

Men noen ga også eksempler på hvordan god behandling kunne være. Det de løftet frem spesielt var:

- En lengre periode med hvile, beskyttelse og skjerming uten krav.

-Miljøterapi med struktur, oversikt og faste rammer, inkludert dagligdagse aktiviteter.

- Tilgang til meningsfulle aktiviteter i en periode, uten nødvendigvis å måtte være i ordinært arbeid.

- Samtalebehandling for å forstå "hvorfor jeg er der jeg er i dag, og hvordan ting gikk så galt" og hjelp til å forstå sin situasjon på en ny og annerledes måte.

Å få aksept, og å akseptere seg selv

Mange av informantene beskrev at det var viktig for deres egen bedringsprosess at de fikk finne sin egen vei, og at hjelperne fungerte som støtte i denne prosessen. Det handlet for mange om å akseptere seg selv og den situasjonen man er i, men også å få aksept fra andre.

Det handlet også om å lære seg strategier slik at de greide å forholde seg til følelser, tilstander og situasjoner og lærte seg å betrakte psykiske problemer som en del av livet.

Ujevn maktbalanse - den største utfordringen

Hovedutfordringen i det psykiske helsearbeidet, slik erfaringskonsulentene ser det, er ujevn maktbalanse. Det handler blant annet om hvem som eier virkeligheten, og hvem som bestemmer hva som er "normalt".

De mener kunnskapsformidling og informasjon er viktige kilder til endring, blant annet ønsker de at det skal finnes informasjonsmateriell for brukerne, om alternative perspektiver og nye begreper. Å ansette flere med brukererfaring kan også gjøre at brukernes kunnskap blir mer tydelig i tjenestene.

Se hele mastergradsoppgaven her: Brukerkunnskap- en kvalitativ, eksplorerende undersøkelse om erfaringskonsulenters perspektiver på psykisk helsearbeid

 

 

 

 

Forskning ved Høgskolen i Hedmark

Du kan lese mer om forskningsmiljøet ved Høgskolen i Hedmark på deres temaside på Psykiskhelsearbeid.no.

Siden 1998 har forskningsmiljøet ved Høgskolen i Hedmark gjennomført en rekke prosjekter som utforsker psykisk helse og samfunn fra ulike perspektiver. De fire perspektivene er:

  • Spesialisthelsetjenesteperspektivet
  • Lokalsamfunnsperspektivet
  • Brukerperspektivet
  • Det metodologiske og forskningsetiske perspektiv

Folkehelse er en felles profil for de tre forskningsområdene Psykisk helse og samfunn, Aktiv livsstil og helse og Kvalitet og samhandling i sykepleie, som alle er tilknyttet Avdeling for folkehelsefag ved Høgskolen i Hedmark.

Mer om

Brukeransettelser Recovery Høgskolen i hedmark Brukermedvirkning Masteroppgaver/hovedoppgaver

Les også

Publisert: 09/4/2013

Brobyggeren - med livet som kompetanse

Publisert: 15/11/2013

Fortellinger fra andre posisjoner

Publisert: 07/8/2012

Sagatun - brukerstyring i praksis

Publisert: 19/8/2013

Mestring av angst

Publisert: 29/4/2011

Erfaringskonsulent - en av oss ?

Aktuelt
Publisert: 20/1/2025
Webinar

Konkrete tips for å beholde seniorer i arbeidslivet

– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.

Siste fra Kunnskapsbasen
Publisert: 16/1/2025
Foredrag

Tre grep kan løse utfordringen med for få yrkesaktive hender i 2050

– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.

Publisert: 03/12/2024
Praksiseksempel

Tar grep for å gi innbyggerne i Lillestrøm lettere vei til psykisk helsehjelp

– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss