Et mer demokratisk samarbeid mellom ansatte og brukere er mulig, viser den første artikkelen i "En samfunnspsykologisk studie av treffsteder for personer med psykiske helseproblemer".
Å lykkes med dialog og samarbeide mellom ansatte og brukere er mulig.
Å lykkes med dialog og samarbeide mellom ansatte og brukere er mulig.
Ph.d.-prosjektet er ledet av stipendiat Lill Susann Ynnesdal ved Universitetet i Bergen. Teamet bak prosjektet består av forskere og medforskere med fagkompetanse og erfaringskompetanse om psykososiale utforskninger og helse og velferdstjenester innen psykisk helsefeltet.
Treffsteder/dagsenter/aktivitetssenter er sosiale samlingspunkt. Treffsteder er en tjeneste som den enkelte kan velge å benytte seg av, og er ofte et lavterskeltilbud i regi av psykisk helse på kommunalt nivå eller av ideelle organisasjoner som Mental Helse.
Studien er basert på analyser av tre gruppeintervju med ansatte på ulike treffsteder på Vestlandet. Spørsmålet som blir stilt er hvordan ledelsen på treffstedene diskuterer brukermedvirkning med brukerne.
1:Brukermedvirkning blir omtalt som et verktøy for de ansatte på treffstedene for å spørre brukerne om råd og ønsker, samtidig som de ansatte tar de endelige beslutningene. For brukere blir brukermedvirkning omtalt mer som en plikt enn en rettighet.
2: Brukermedvirkning blir omtalt som et demokratisk samarbeid mellom brukere og ansatte på treffstedet - der flertallet bestemmer , og brukerne er i flertall.
Lov om pasient og brukermedvirkning av 1999 slår fast at brukere har rett til medvirkning ved gjennomføring av helse- og omsorgstjenester. Kommunene har hovedansvaret for drift og finansiering, og de fleste kommuner har minst ett treffsted.
Samtidig som brukermedvirkning er lovbestemt, kan det være en utfordring å gjennomføre i praksis.
-Et uformelt møtested hvor det er mulig å spise et enkelt måltid , ta en kaffe, møte andre, og delta på aktiviteter. Møtestedene viser seg å være spesielt viktige for de som av ulike årsaker ikke er i arbeid.
Kommunesammenslåingen som er igangsatt vil sannsynligvis få konsekvenser for antall treffsteder, sier rapporten. En nyliberal tankegang forfekter også effektivisering og modernisering. For treffstedene kan dette få konsekvenser for driften. Nyliberalismen fokuserer på individets eget ansvar for blant annet helseproblem, arbeidsløshet og fattigdom. I et slikt bilde kan treffsted drevet av ansatte bli sett på som lite økonomisk og effektivt, i følge rapporten.
Demokratiske prosesser står sterkt i Norge, og de ansatte sier at flertallsavgjørelser ofte blir brukt. Studien viser at treffstedene i stor grad tar med brukerne på råd, men at de ansatte på treffstedene allikevel til syvende og sist tar avgjørelsene.
Studien viser at brukerne føler en trygghet i å ha ansatte på treffstedene. De ansatte som ble intervjuet undrer seg litt over at brukerne ikke tar mere ansvar. En forklaring kan være at brukere synes det er slitsomt å måtte "ta ansvar", og at det kanskje er de samme som stiller hver gang.
Analysen anbefaler at ansatte og brukere av treffstedene reflekterer over hvordan brukermedvirkningen kan forbedres. Studien slår fast at brukere ønsker treffsteder som drives av ansatte, og at treffstedene er en viktig del av hverdagen til mange.
Hele artikkelen kan leses her: DOI: 10.1080/09687599.2016.1139489
Ph.d.-prosjektet er ledet av stipendiat Lill Susann Ynnesdal ved Universitetet i Bergen. Teamet bak prosjektet består av forskere og medforskere med fagkompetanse og erfaringskompetanse om psykososiale utforskninger og helse og velferdstjenester innen psykisk helsefeltet.
Treffsteder/dagsenter/aktivitetssenter er sosiale samlingspunkt. Treffsteder er en tjeneste som den enkelte kan velge å benytte seg av, og er ofte et lavterskeltilbud i regi av psykisk helse på kommunalt nivå eller av ideelle organisasjoner som Mental Helse.
– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.
– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.
– Flere enn vi har trodd har nytte av bare en time. Det er lett å ta kontakt via portalen på kommunens nettside
Hva er egentlig forsvarlig psykisk helsehjelp, og hva er uforsvarlig? Dette var ett av temaene på en ledersamling i Lillestrøm nylig
– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforsking AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på napha.no?