Den førsteklasses maten på Kafeen Food & Hugs, og det lekre interiøret står i skarp kontrast til historiene til de som spiser der.
AKTUELT: På kafeen Food & Hugs i vårt naboland i sør har de lagt til rette for at hjemløse skal behandles med verdighet. Miljøarbeider Agnieszka Silowiecka-Helles (t.v.) har mye å fortelle til Anne Bergljot Gimmestad Fjelnset og Møyfrid Johanne Kjølsdal fra NAPHA.
AKTUELT: På kafeen Food & Hugs i vårt naboland i sør har de lagt til rette for at hjemløse skal behandles med verdighet. Miljøarbeider Agnieszka Silowiecka-Helles (t.v.) har mye å fortelle til Anne Bergljot Gimmestad Fjelnset og Møyfrid Johanne Kjølsdal fra NAPHA.
På vår vandring gjennom København med miljøarbeider Agnieszka Silowiecka-Helles fra København kommunes sosialforvaltning, kommer vi forbi en cafe som ser innbydende ut. Store, åpne vinduer og sittegrupper utenfor, hvor noen unge menn sitter med et glass kaffe latte og en røyk. Barnevogner er parkert utenfor. Et flott tilbud for nabolagets småbarnsforeldre, tenker jeg. På nærmere hold ser jeg at barnevognene er fulle av ting som soveposer, plastposer med klær og personlige eiendeler.
Kafeen Food & Hugs er et lavterskeltilbud for Københavns hjemløse. Sosialarbeidere, helsepersonell og miljøarbeidere jobber på kafeen for ikke bare å gi tilbud om mat, men også helseråd og knytte kontakten opp mot kommunens øvrige hjelpeapparat.
Silowiecka-Helles snakker og forstår de fleste slaviske språk, og arbeider spesifikt opp mot Københavns papirløse immigranter fra Øst-Europa. Hun kjenner til de fleste av dem, og når vi går inn i lokalet til Food & Hugs, er det glade hilsninger og "Hei, Aga, hvordan går det?"
I Københavns socialforvaltning er det totalt 15 relasjonsmedarbeidere som jobber oppsøkende, og samtidig knytter trådende opp mot det øvrige hjelpeapparatet.
Silowiecka-Helles er en av tre som arbeider i "Migrantgruppen". De har i løpet av de siste to årene hatt kontakt med ca. 625 papirløse hjemløse immigranter
-Food & Hugs har kjerneverdier som verdighet og respekt, forklarer Justine Mitchell, daglig leder i kafeen. Det er varm lunsj hver dag, samt en buffet av rundstykker, pålegg, frukt, kaffe og te. Menyen skrives på flere språk, og det er også et bilde av maten på menyen. Den dagen Napha var på besøk, var det torsk og rotgrønnsaker.
Noen synes det er vanskelig å spise sammen med andre, og får derfor maten med seg i en take-away-eske.
De ansatte presiserer at maten skal tilberedes og serveres akkurat som på en ordinær kafe.
-Å gi de hjemløse en annen opplevelse, eller et "avbrekk", kan øke muligheten for indre ro, forteller Mitchell videre. Stedet samarbeider med en av Danmarks mest kjente fotografer, som har tatt portrettbilder av de hjemløse. Portrettene har blitt brukt i utsmykningen av kafeen, men også som del av et pedagogisk redskap.
-På denne måten deler de hjemløse sin historie i trygge og verdige rammer. Portrettfotografiene brukes i relasjonsarbeidet, forklarer Mitchell.
-Tett samarbeid mellom de ulike etater og hjelpere i kommunen er uvurderlig, sier Silowiecka-Helles. Food & Hugs handler ikke bare om å kunne tilby mat, men er et sentralt møtepunkt for å snakke med de hjemløse, og lage en plan på hvordan de best kan hjelpes.
-De hjemløse har faste rutiner, forteller Silowiecka-Helles.
-Det er en fulltidsjobb å planlegge hvor neste måltid skal komme fra, hvordan man skal få ivaretatt personlig hygiene og vasket klær. Mange har alle sine eiendeler i barnevogner eller traller, som de må ta med seg over alt. Det å ikke ha et hjem, gjør det umulig å kunne søke på jobb eller ta i mot nødvendig helsehjelp, fortsetter hun.
Men det er ikke bare papirløse på lavterskeltilbudet. En staselig, høyreist mann står utenfor Food & Hugs, med en kaffe og røyk.
-Er det nordmenn her?, spør brukeren på norsk. Vi sier hvem vi er, og at vi er her for å lære mer om Danmarks arbeid for de hjemløse.
-Dette er et flott tilbud. De ansatte er greie, slår av en prat, viser varme og medmenneskelighet. Og maten er førsteklasses, som på en fem-stjernes restaurant!
Han forklarer at stedet i sin tid, da det bar navnet «Den sorte gryte» var Nordens mest legendariske lavterskeltilbud. Men så kom nye drivere til og navnet endret seg.
Silowiecka-Helles målgruppe er de som er papirløse, og hun har et stort europeisk nettverk for å kunne kontakte hjemlandet til dem hun jobber med.
-Fåtallet av hjemlandene bidrar med penger til for eksempel hjemreisebilletter. I saker hvor den hjemløse har dårlig fysisk eller psykisk helse, blir jeg med på hjemreisen for å koordinere hjelpen i hjemlandet, forklarer hun.
Så må hun løpe for å ta en telefon, og hun er tydelig preget når hun kommer tilbake. En klient er døende.
-Han hadde håpet på å kunne dra til hjemlandet for å tilbringe de siste dagene sammen med sine barn. Det viser deg at denne planen ikke lar seg gjennomføre, og at han må bli i Danmark, forteller hun.
Det er mange slike historier på kafeen. De ansatte har et system for debrifing når de står i tunge saker.
Silowiecka-Helles forteller om en hverdag hvor tilbudet til de hjemløse stadig blir innsnevret.
-De papirløse immigrantene har få muligheter til å få gjennomslag for saken sin uten hjelp fra oss. Teamet vårt stod i fare for å bli nedlagt, men ble med et nødskrik opprettholdt.
På grunn av at tigging er forbudt ved lov i Danmark, er mange immigranter enten i fengsel, eller har "gått under jorda".
-Papirløse immigranter har få, eller ingen, økonomiske rettigheter. Det er krav om å være arbeidssøker, men dette er praktisk umulig når man for eksempel aldri med sikkerhet vet hvor den neste natten skal tilbringes.- Alt handler om å overleve, sier hun oppgitt.
– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.
– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.
– Flere enn vi har trodd har nytte av bare en time. Det er lett å ta kontakt via portalen på kommunens nettside
Hva er egentlig forsvarlig psykisk helsehjelp, og hva er uforsvarlig? Dette var ett av temaene på en ledersamling i Lillestrøm nylig
– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforsking AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på napha.no?