Samarbeid mellom ulike tjenester står sentralt i ny stortingsmelding om innovasjon i offentlig sektor.
POTENSIAL: Stortingsmeldingen fremhever blant annet at det er et stort potensial for mer samarbeid med forskningsmiljøer, både for kommunale og statlige virksomheter. FOTO: Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD)
POTENSIAL: Stortingsmeldingen fremhever blant annet at det er et stort potensial for mer samarbeid med forskningsmiljøer, både for kommunale og statlige virksomheter. FOTO: Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD)
Regjeringen kom nylig ut med en Stortingsmelding om innovasjon i offentlig sektor, En innovativ offentlig sektor, kultur, ledelse og kompetanse. Denne trekker frem viktigheten av samarbeid mellom tjenester for å nå målene regjeringen har satt seg for å få en mer effektiv offentlig sektor, en sektor som tilbyr gode tjenester til sine innbyggere og som samtidig har en høy tillit i befolkningen. Regjeringen har også en målsetting om at offentlig sektor finner nye løsninger på utfordringene de står ovenfor sammen med både innbyggere, sivilsamfunnet, forskningsmiljøer og næringslivet.
Det å søke nye former for samarbeid er ett av tre prinsipper Regjeringen trekker frem for å fremme innovasjon i offentlige tjenester. Det heter at en gjennom samarbeid kan få inn nye ideer og perspektiver i den utviklingen en står ovenfor i offentlig sektor, og de skriver:
Innovasjon i offentlig sektor krever ofte samarbeid på tvers av forvaltningsnivåer, sektorer, næringsliv, sivilsamfunn og utdannings og forskningsmiljøer- og med innbyggerne. Regjeringen vil systematisere og spre erfaringer fra ulike typer samarbeid om innovative løsninger.
De to andre prinsippene omhandler det at offentlige myndigheter og politikere må gi incentiver og handlingsrom slik at innovasjoner blir mulig, og at ledere må utvikle både en kultur for innovasjon og kunnskap som gjør det mulig å innovere.
For å lykkes med innovasjoner i offentlig sektor kreves ofte både koordinering og innsats fra flere forvaltningsnivå og flere ulike sektorer samtidig. At slikt samarbeid kan være krevende i Norge tematiseres, samtidig som Stortingsmeldingen poengterer at vi i Norge har et godt utgangspunkt for å lykkes med denne typen innovasjoner. Dette henger blant annet sammen med vårt høye utdanningsnivå, vår høye grad av tillitt til offentlig sektor og det at vi har kommet langt i den digitale utviklingen.
Stortingsmeldingen trekker frem KS og Difis innovasjonsbarometre, som viser til et stort potensial for mer samarbeid med forskningsmiljøer. Kun 13 prosent av kommunene og 11 prosent av statlige virksomheter oppgir at de samarbeidet med forsknings- og utviklingsmiljøer i siste innovasjonsprosess. Regjeringen oppfordrer til at offentlig sektor og forskningsmiljøer i større grad samarbeider. Den gjensidige kjennskapen til hverandre bør økes, og vil kunne bidra til innovasjon. Behovet for å gjøre forskning lettere tilgjengelig fremheves også.
Det å ha tillit til sine samarbeidspartnere, og involvere både samarbeidspartnere, brukere og andre eksterne aktører, fremheves som fremmende faktorer for å lykkes med innovasjoner i offentlig sektor. Andre faktorer som nevnes som fremmende er nysgjerrighet, åpenhet, villighet til å lære, det å se muligheter og det å våge å bevege seg ut av komfortsonen.
Det vises også til en undersøkelse gjennomført av NIBR, som konkluderte med at en i større grad bør verdsette ildsjeler da disse spiller en viktig rolle i innovasjonsprosesser. Regjeringen trekker frem at små kommuner i større grad er avhengig av samarbeid om innovasjoner, og viser til evalueringer som har funnet at kommuner som er sammenslått har blitt bedre rustet til å møte utfordringer knyttet både til tjenesteproduksjon og samfunnsutvikling.
Det å sette brukeren i sentrum når en innoverer understrekes. Stortingsmeldingen poengterer at brukeren skal oppleve offentlige tjenester som sammenhengende og helhetlige. Som eksempel fra psykisk helse- og rusfeltet kan de nasjonale satsingene på ACT og FACT nevnes, hvor en av målsettingene er å gi målgruppen mer helhetlige og integrerte tjenester.
– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.
– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.
– Flere enn vi har trodd har nytte av bare en time. Det er lett å ta kontakt via portalen på kommunens nettside
Hva er egentlig forsvarlig psykisk helsehjelp, og hva er uforsvarlig? Dette var ett av temaene på en ledersamling i Lillestrøm nylig
– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforsking AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på napha.no?