– Vi har møtt mange mennesker med gode, samfunnsnyttige idéer innen eksempelvis psykisk helse-feltet. Med den nye utdanningen ønsker vi å bedre forutsetningen for at disse ildsjelene lykkes.
Målgruppen for studiet Sosialt entreprenørskap ved KBT Fagskole er folk som ønsker å arbeide med sosiale innovasjoner og entreprenørskap med fokus på sosiale ferdigheter, samfunnsentreprenørskap og positive miljøeffekter. (Foto: Colourbox.com)
Målgruppen for studiet Sosialt entreprenørskap ved KBT Fagskole er folk som ønsker å arbeide med sosiale innovasjoner og entreprenørskap med fokus på sosiale ferdigheter, samfunnsentreprenørskap og positive miljøeffekter. (Foto: Colourbox.com)
KBT Fagskole har sitt utspring i Kompetansesenter for brukererfaring og tjenesteutvikling, som i seg selv er et sosialt entreprenørskap. KBT er ett av foreløpig fem Regionale Brukerstyrte Senter i Norge, som blant annet jobber med innovasjon og nyskaping innen psykisk helse- og rusfeltet – med utgangspunkt i brukere og pårørendes kunnskap. Sentrene har samarbeidet i mange år og har mye kunnskap om tema som recovery og erfaringskunnskap. Dette er ett av flere nettverk som kan bli nyttig for de nye fagskolestudentene.
Det sier Karl Johan Johansen, rektor ved KBT Fagskole. I desember fikk skolen godkjenning fra Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen til å starte opp det nye studieprogrammet Sosialt entreprenørskap. Allerede fra høsten 2023 håper de å kunne ta imot de første studentene.
– Vi vet at mange har et brennende engasjement for å utvikle nye, samfunnsnyttige selskaper. Mennesker som tenker litt utenfor boksen, og ser muligheter der andre bare ser utfordringer – for eksempel på psykisk helse- og rusfeltet.
(Oppdatering mars 2023: KBT Fagskole fikk bevilget midler til 30 heltidsplasser fra Statsforvalteren, og det er nå mulig å søke opptak via kbtfagskole.no).
Med en høyere yrkesfaglig utdanning kan disse personene få hjelp til å realisere idéene sine, noe som igjen kan bidra til å utvikle samfunnet i en positiv retning.
– Det kan for eksempel være en måte å gi arbeid til grupper som har falt utenfor arbeidslivet av ulike grunner, nye måter å ta vare på miljøet eller nye løsninger for eldreomsorgen.
Den nye utdanningen vektlegger både en forståelse av sosiale utfordringer, kunnskap om entreprenørskap samt hvordan entreprenørskap kan bidra til å løse problemer på ulike nivå i samfunnet.
Johansen er glad for å ha kommet et skritt nærmere en høyere yrkesfaglig utdanning i sosialt entreprenørskap.
– Det var veldig oppmuntrende å få denne akkrediteringen. Gjennom dette faller mange av de prosjektene og aktivitetene vi har jobbet med over lang tid på plass, slik at vi ser en nytteeffekt av å kunne bruke de erfaringene vi har fra sosialt entreprenørskap, som vi har jobbet med i mange år. Både med tanke på Kompetansesenter for brukererfaring og tjenesteutvikling – KBT, og en rekke samarbeidspartnere.
Johansen sier at de ser at mange av de som forsøker å få i gang slike foretak trenger bedre opplæring og kompetanse for å kunne lykkes.
– Mange har et stort engasjement for å sette i gang med ting rettet mot både rus, psykisk helse, fattigdom og utenforskap. Men så stopper det rett og slett opp fordi de ikke vet hvordan man skal organisere og drive det, eller hvordan man skal skape samarbeid og allianser for å kunne drive det. Vi er opptatt av å bedre forutsetningene de har for å kunne lykkes.
En viktig inspirasjonskilde for den nye høyere yrkesfaglige utdanningen, er en skole for sosialt entreprenørskap i Skottland. KBT Fagskole har samarbeidet med skottene i lang tid, og sett hvordan de har klart å bygge allianser mellom næringsliv, banker, utdanning og frivillige organisasjoner.
– Det vil vi også prøve å få til i Trøndelag. Vi håper både næringsliv, banker og andre organisasjoner vil være med på reisen.
I likhet med erfaringskonsulentstudiet, blir utdanningen Sosialt entreprenørskap praktisk rettet. Studentene skal jobbe med sine egne prosjekter i utdanningen, som på sikt kan bli til noe større.
I tillegg til å ansette nye undervisere på huset, vil studentene på den nye utdanningen for sosiale entreprenører kunne dra nytte av kunnskapen til folk med førstehåndserfaring i å drive sosiale foretak.
– Vi kommer til å ta kontakt med folk vi har samarbeidet med tidligere. Selv om vi har fått denne utdanningen, så er det minst like viktig som før å samarbeide bredt. Vi må inkludere heller enn å ekskludere. Det gjelder også de Regionale Brukerstyrte Sentrene som vi har i Norge.
De Regionale Brukerstyrte Sentrene har i stor grad oppstått som følge av sosiale entreprenørskap og Johansen sier det er viktig å bygge videre på dette.
Ansatte i KBT Fagskole jobber også med innovative prosjekter ved siden av undervisningen, og til sammen har de et bredt nettverk i både Norge, Norden og Europa. Eksempler er prosjektene PIA, som ser på erfaringsmedarbeidere som en innovativ kraft i demensomsorgen og Smart business for all som utvikler verktøy som skal gjøre det lettere for nye innbyggere i et land å starte opp bedrifter.
Selv om undervisningslokalene til KBT Fagskole befinner seg i Trondheim, så er det mulig å studere fra hele landet.
– Med en hybrid undervisningsløsning, kan studentene enten følge forelesninger fra klasserommet i Sorgenfriveien, eller over nett.
Kanskje særlig på studieretninger som til nå kun finnes ett sted i landet, er dette fordelaktig.
– Mange av studentene i målgruppen til KBT Fagskole er godt etablerte og har ikke mulighet til å flytte for å ta utdanning.
Den nye utdanningen gir 60 studiepoeng, hvorav halvparten kommer fra praksisemner. På timeplanen i teorifagene står blant annet rammer og strategier for sosiale foretak.
Det gjenstår fremdeles litt på nettsidene, men studieplan og informasjon om opptak ligger ute på KBTs nettsider: https://www.kbtfagskole.no/hoyere-yrkesfaglig-utdanning-sosialt-entreprenorskap/
KBT Fagskole har sitt utspring i Kompetansesenter for brukererfaring og tjenesteutvikling, som i seg selv er et sosialt entreprenørskap. KBT er ett av foreløpig fem Regionale Brukerstyrte Senter i Norge, som blant annet jobber med innovasjon og nyskaping innen psykisk helse- og rusfeltet – med utgangspunkt i brukere og pårørendes kunnskap. Sentrene har samarbeidet i mange år og har mye kunnskap om tema som recovery og erfaringskunnskap. Dette er ett av flere nettverk som kan bli nyttig for de nye fagskolestudentene.
Tirsdag 25. mars 2025 åpnet Nord Universitet det tverrfaglige forskningssenteret, Prep-Child, som har barn og unge i fokus.
Sjekk ut metodene og de operative rutinene som Skar-prosjektet, et samarbeid mellom Den Norske Turistforening (DNT) og Oslo kommune bydel...
– Psykiske helsetjenester i kommuner kan tjene mye på å spille på lag med frivillige organisasjoner, sier Hege Eika Frey
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?