Medvandrer og hverdagshjelper

Medvandrer og hverdagshjelper

Publisert: 22. april 2013.   Endret: 23. juni 2020

Hverdagssamtalen og samarbeidsrelasjonen er de viktigste verktøyene for å styrke brukernes medborgerskap i ACT - team.

hverdagshjelp

TILLIT: trygge relasjoner og hverdagsnære handlinger skaper tillitsfulle forhold som gir grunnlag for å styrke medborgerskap.

TILLIT: trygge relasjoner og ...

Mona Sommer, Monica Strand, Marit Borg og Ottar Ness har beskrevet et prosjekt i Tidsskrift for psykisk helsearbeid nr.1 i 2013 som handler om hvordan fagpersoner i et ACT-team jobber for å styrke brukernes medborgerskap. Artikkelen bygger på et mastergradsarbeid.

Erfaringer fra ACT-team som bakteppe for studien

Viktige elementer i ACT-team er å møte brukerne der de lever og bor, hyppig kontakt, aktiv relasjonsbygging, oppsøkende virksomhet, helse- og sosialfaglig kompetanse, tverrfaglighet og teamarbeid. Fagpersoner har et lavt antall brukere per ansatt, med maks ti brukere i full stilling. ACT-modellen innebærer en mer intensiv oppfølging enn man kan gi i ordinære tjenester fra kommunen og spesialisthelsetjenesten. ACT retter seg mot en spesifikk målgruppe med alvorlige psykiske helseproblemer og tilleggsproblemer (for eksempel rus, manglende nettverk og kriminalitet). Til tross for gode intensjoner med person-nær og tett oppfølging, viser studier at brukere av ACT-team likevel kan savne medmenneskelighet og det å bli betraktet som et vanlig menneske med sine egne mål og ønsker for livet (Krupa et al. 2005; Redko, Durbin, Wasylenki & Krupa 2004).

Målet med studien var å utforske refleksjoner, handlinger og erfaringer knyttet til å styrke brukernes medborgerskap, hos fagpersoner fra et slikt ACT-team. Problemstillingen var:

Hvordan arbeider fagpersonene i et ACT-team for å styrke brukernes medborgerskap?

Følgende forskningsspørsmål ble formulert for å belyse problemstillingen:

Hva gjør fagpersonene i teamet for å finne frem til brukernes ønsker og mål? Hvordan samarbeider de med brukerne med hensyn til disse ønsker og mål? Hvordan beskriver fagpersonene sin profesjonelle rolle?

Tillit og samtaler om livet

Analysen identifiserte tre hovedfunn som er viktig for å styrke brukernes medborgerskap:

  • å fortjene tillit
  • å ha samtaler om livet
  • å jobbe sammen med.

Fagpersonene beskriver hvordan de aktivt arbeidet med å utvikle en trygg relasjon og ha mangfoldige og åpne samtaler, samt tilstrebet et likeverdig samarbeid på personenes arena. De opplevde at dette bidro til å styrke brukernes medborgerskap. Handlingene og samværsformene som fagpersonene forteller om, er hverdagsnære og lar seg vanskelig måle eller manualisere. Fagpersonenes rolle i dette arbeidet kan beskrives som medvandrere og hverdagshjelpere, noe som peker på behovet for samarbeidsbaserte perspektiver og praksiser.

Fokusgruppeintervju

Dette ble undersøkt gjennom flerstegs fokusgruppeintervju med 5 ansatte i et ACT-team.

Hensikten med fokusgruppeintervjuene var å utforske erfaringer og meninger for å sikre fyldige beskrivelser og dybdekunnskap. 3 intervju ble gjennomført der tema til første ble bestemt på forhånd – mens tema for andre og tredje møte ble utviklet underveis. Første tema var hvordan fagpersonene arbeidet for å få tak i brukernes mål og ønsker for livet, og hva de gjorde for at den enkelte kunne nå disse målene. Her fremkom det at teamet var svært opptatt av relasjonsarbeid. I andre intervju ble dette utdypet nærmere. På bakgrunn av det som kom frem av den nærmere utforskningen av relasjonsarbeid, ble hovedtema for siste intervju likeverd og ensomhet.

Relasjon og medborgerskap

Et vesentlig tema i studien er fagpersoners erfaringer med å gjøre seg fortjent til brukernes tillit og at ansvaret for dette ligger hos fagpersonene. Videre blir hverdagssamtalen og samarbeidsrelasjonen løftet frem som de viktigste verktøyene for å styrke brukernes medborgerskap. I dette ligger en anerkjennelse av brukeren som fullverdig deltaker i samarbeidet. Studien løfter frem dette samarbeidsperspektivet som fundament for å styrke brukernes medborgerskap. En likeverdig samarbeidsrelasjon inviterer fagpersoner og brukere til å erkjenne at vi først og fremst er mennesker (Davidson 2005).

Funnene peker på at allmennmenneskelige samtaler og væremåter som å skape tillitsfulle forhold, snakke om livet og å samarbeide er viktig i arbeidet for å styrke medborgerskapet til brukerne.

Sommer M, Strand M, Borg M og Ness O (2013): Medvandrer og hverdagshjelper - Fagpersoners erfaringer med å bidra til styrking av brukeres medborgerskap. Tidsskrift for psykisk helsearbeid nr.1.

Artikkelen kan kjøpes på tidsskriftbasen Idunn.no eller leses i sin helhet i Tidsskrift for psykisk helsearbeid hvis du har abonnement. 

 

 

 

Medborgerskap
Mange mennesker med psykiske helseproblemer opplever at deres status og rolle som medborgere blir svekket, og føler seg definert som annenrangs borgere.

 

Medborgerskap handler om det å føle seg sett, møtt og respektert som et verdifullt medmenneske, og å ha en plass i samfunnet på lik linje med andre,
både rettighetsmessig, økonomisk, sosialt og kulturelt (Tew 2008).

 

Forskning ved Høgskolen i Sørøst-Norge

Senter for psykisk helse og rus er et forskningssenter ved Høgskolen i Sørøst-Norge som ønsker å bidra til styrking og utvikling av den nasjonale og internasjonale kunnskapen innen psykisk helse og rus med særlig vekt på fem områder:

  • Personers erfaringer med psykiske helseproblemer og hva som hjelper
  • Person- og kontekstsentrerte tilnærminger og nettverksperspektiv
  • Familie og nettverksperspektiv
  • Helsetjenesteorganisering, utøvelse og effektivitet
  • Aksjonsrettet forskning, særlig brukerinvolvert forskning og handlingsorientert forskningssamarbeid i klinisk praksis

Mer om

Oppsøkende team Relasjon God hjelp i et brukerperspektiv Vitenskapelige artikler Høgskolen i sørøst-norge Act- og fact-team

Les også

Publisert: 11/6/2013

Hvorfor forplikter man seg til oppfølging i ACT-team?

Publisert: 09/5/2012

Hjelperelasjoner i ACT-team

Publisert: 05/2/2014

Deltagerbasert forskning - nyttig for fagfeltet?

Publisert: 15/1/2014

Skyggeregnskap i et ambulant akutteam

Publisert: 22/9/2014

Å ha egen bolig ved langvarige psykiske helseplager

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!