26 nord-norske kommuner deltok nylig på et webinar om BrukerPlan, i regi av KoRus- Nord og NAPHA. - Vi har stor tro på at kommuner har nytte av å høre hvordan andre bruker BrukerPlan-dataene.
AKTUELT: Kommunene som deltok på webinaret har ulik erfaring, fra å ha kartlagt årlig fra 2013, til å ha kartlagt en gang. Arrangørenes mål var å inspirere alle, uavhengig av erfaring med BrukerPlan. (Ill.foto: www.colourbox.com)
AKTUELT: Kommunene som deltok på webinaret har ulik erfaring, fra å ha kartlagt årlig fra 2013, til å ha kartlagt en gang. Arrangørenes mål var å inspirere alle, uavhengig av erfaring med BrukerPlan. (Ill.foto: www.colourbox.com)
Det sier Gretha Helen Evensen, faglig rådgiver i NAPHA.
Mange kommuner er i gang med BrukerPlan. Dataene som åpenbarer seg gjennom analysene er gull verdt. Noen får seg en overraskelse, andre opplever at man endelig får tall og fakta man kan vise frem til ledere og beslutningstakere.
Og i mange tilfeller skjer det dermed ting som ellers kanskje ikke ville skjedd. En av de som hadde innlegg, Marionette Sevander, spesialsykepleier i Tønsberg kommune, fortalte at de ved hjelp av brukerplandata klarte å berge et aktivitetstilbud for mennesker med ROP-utfordringer.
-Uten brukerplan, ville vi ikke fått så klare fakta på bordet, BrukerPlan er et nyttig verktøy, slo hun fast.
Webinaret er et nytt tilbud fra Korus Nord og NAPHA til ledere og ansatte i kommuner i nord som har tatt i bruk verktøyet BrukerPlan. De to kompetansesentrene samarbeider tett om å gi kommunene oppfølging, i form av egne dialogmøter med enkeltkommuner, etter at BrukerPlan-rapporten foreligger.
-Med denne samlinga ønsker vi å ta kommunene et steg lengre, når det gjelder å nyttiggjøre seg egne BrukerPlan-data. Derfor er eksempler fra andre kommuner og kommunikasjonsråd sentralt på webinaret, sier Evensen.
66 av 80 kommuner i nord har kartlagt i BrukerPlan.
-Dette er så mange som 82 prosent, noe som utgjør en høy dekningsgrad sammenlignet med resten av landet, sier Evensen. Kommunene som deltok på webinaret har ulik erfaring, fra å ha kartlagt årlig fra 2013, til å ha kartlagt en gang. Arrangørenes mål var å inspirere alle, uavhengig av erfaring med BrukerPlan.
Inger Bjørgo Hustvedt fra KORFOR presenterte kommuneundersøkelsen, som sist ble gjennomført i 2019.
Trude Lønning, rus og psykisk helsesjef hos Sandnes kommune fortalte om erfaringer med BrukerPlan og tjenesteutvikling der i kommunen. Hun sa at BrukerPlan har gitt henne som leder bedre oversikt, og at BrukerPlan har bedret tilbudet til de med ruslidelse.
Hun forklarte også hvordan BrukerPlan avdekker tema det er viktig å satse på, og at aktivitet og arbeid er et slikt tema nå i Sandnes. Det BrukerPlan avdekket har ført til at de er i gang med IPS (Individuell jobbstøtte) nå.
Terje Myller fra KoRus- Nord og Stian Reinertsen fra NAPHA snakket om ulike aspekter som dukker opp, når de har møter med brukerplankommunene i nord. Et tema som går igjen, er fysisk helse.
-Fysisk helse kommer ofte i skyggen av rus- og psykisk helseproblematikk hos brukerne. Samtidig tyder forskning på at ROP-brukere har 10-15 år kortere levealder enn andre, sa Myller.
Han er glad for at flere kommuner nå signaliserer at de vil fokusere mer på fysisk helse. Noen har samarbeid på gang med frisklivssentral, andre jobber aktivt med andre aktivitetstilbud.
Myller påpekte også at de ser at stadig flere enhetsledere, ordførere og rådmenn deltar på møter rundt brukerplan.
-Dette er positivt. Det tyder på at BrukerPlan blir mer og mer kjent, og at kommuneledere synes det er et nyttig verktøy.
Uansett sliter flere kommuner, som er i gang med BrukerPlan, med å synliggjøre resultatene til politikere og kommuneledere. Hvordan man kan lykkes med dette var tema i innlegget til kommunikasjonsrådgiver Knut Røe: Ta grep for å nå ledere og beslutningstakere
Til slutt ble deltakerne samlet i grupper på Teams. Der delte de erfaringer om hvordan de jobber med BrukerPlan, hvilke utfordringer de har, og hvordan de vil fortsette arbeidet fremover.
-Dette webinaret har gitt meg mye inspirasjon til arbeidet framover, sa en av stemmene.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?