– I dette kurset lærer man ikke om Feedback informerte tjenester (FIT), men hvordan man skal forankre implementeringen av FIT.
FIT-WEBINAR: 23. august holder Monica R. Cummins, prosjektleder for FIT i familieenheten i Sandnes kommune og medlem av den nasjonale ressursgruppa for FIT, kurs om FIT for ledere. Målet med webinaret er å gi noen flere knagger å henge implementering på, og at flere lykkes med å drifte sin egen implementering av FIT – over tid. (Foto: privat)
FIT-WEBINAR: 23. august holder Monica R. Cummins, prosjektleder for FIT i familieenheten i Sandnes kommune og medlem av den nasjonale ressursgruppa for FIT, kurs om FIT for ledere. Målet med webinaret er å gi noen flere knagger å henge implementering på, og at flere lykkes med å drifte sin egen implementering av FIT – over tid. (Foto: privat)
Monica R. Cummins har de siste årene jobbet i prosjektstilling med FIT-implementering i Barne- og familieenheten i Sandnes. Hun er også med i den nasjonale ressursgruppa for tilbakemeldingsverktøyet. I august holder hun webinar om FIT for ledere og ildsjeler, i regi av NAPHA.
– Om FIT er helt gresk for deg er jeg usikker på hvor mye du får ut av webinaret, men jeg tenker at det vil være aktuelt for de som nylig har gått i gang, skal gå i gang eller som ønsker å forsterke implementeringen av FIT i sin organisasjon.
Påmelding til FIT-webinaret 23. august
Webinaret er delt inn i tre bolker. Første bolk handler om hva slags kunnskap det er viktig å ha for ledere og ildsjeler for å jobbe etter FIT. Deretter vil det dreie seg om viktige faktorer for implementering og til slutt om støttesystemer som kan være nyttig for varig implementering av FIT.
Cummins vil vise til forskning på implementering, litteratur knyttet til FIT og erfaringer fra egen organisasjon. Hun påpeker at det å implementere Feedback informerte tjenester (FIT) krever mer enn å sende ansatte på kurs, eller organisere kick-off for FIT.
– Det å implementere eller endre praksis krever noe mer i det daglige, og kan dermed være mer avansert enn man først tenker.
FIT-verktøyene består av noen enkle skjemaer, men det må ligge til grunn en god forståelse for hvorfor og hvordan bruke disse.
– Videre må man vite hvordan man håndterer svarene man får. Noe som må være forankret i ledelsen. Det tar også litt ekstra tid for ansatte å bruke tilbakemeldingsverktøy, før man kommer ordentlig inn i det. Om man bare sender ansatte på kurs, så faller bruken ofte litt etter hvert. Hvis ansvaret for å følge opp implementeringen faller alene på en eller noen få ildsjeler, på toppen av annet arbeid, kan det for mange tjenester bli for sårbart.
Man må også som leder ha noe kunnskap om tilbakemeldingsverktøyene som brukes i det kliniske arbeidet. Om lederen er motivert og engasjert i forhold til FIT, skaper det også en motivasjon hos de ansatte.
– Hvis lederen derimot setter i gang noe man aldri etterspør selv, støtter det ikke opp under implementeringen. Mange opplever da å måtte starte på nytt senere. Skal du lede noe må du kunne vise til hvorfor det ble valgt i organisasjonen, spesielt i perioder dette kan oppleves vanskelig. Hvis du skal overlate til ansatte å skape mening i arbeidet selv, blir det fort en risikosport som avhenger av folks varierende engasjement. Når andre ting tidvis konkurrerer om prioriteringene, som eksempelvis Covid og smittevern eller stor arbeidsmengde, kan det være få til å holde fast i prosjektet og peke på målet. Noe som vil være av betydning.
Cummins sier at lederne ikke nødvendigvis skal kunne alt når det kommer til bruk av FIT, og ikke være med på alle kurs og fagdager, men at de må finne en god måte å koble seg på jevnlig.
– Det trenger ikke å være en fasit på hvordan man gjør det, men det handler om at ledere er med som en støtte og er påkoblet i noen faste fora. Man må kunne vite noe om hva det handler om og hvilke verktøy FIT består av.
– Hvorfor holder dere i Sandnes på med FIT?
– Vi holder på med FIT fordi vi ønsker tjenester som gir effekt. Vi ønsker å fange opp når det ikke gir effekt for å kunne justere hjelpen. Til det trenger vi en form for medvirkning – og en medvirkning satt i system.
– Hvorfor har du så stor tro på FIT?
– FIT er en kultur og en arbeidsform. Det er for meg i stor grad en måte vi ønsker å møte folk på. Ved å motta tilbakemeldinger kan hjelpere bedre forme hjelpetilbudet i samarbeid med mottaker, og se på hvilken effekt det har. Det blir således en dynamisk hjelpeprosess mellom hjelper og de som selv best kjenner hvor skoen trykker.
Faglig rådgiver i NAPHA, Kristin Mjåset Hjertø, leder den nasjonale ressursgruppa for FIT. Hun sier tilbakemeldingsverktøy er viktig for at man skal å få informasjon om hvorvidt hjelpen man gir faktisk er til nytte, og hvordan det oppleves å bli møtt av den som skal gi hjelpen.
– FIT er et enkelt verktøy som passer godt til kommunal praksis, men vi ser at en del kommuner som har hatt opplæring i FIT ikke har vært grundige nok i forankringsfasen, og at de derfor over tid bruker verktøyet mindre. Noe av utfordringen er også at det kommer nye ansatte til, og derfor stadig må tilbake til «hvorfor ønsker vi å be om tilbakemelding».
Med dette webinaret vil NAPHA gi kommunene et kompetansetilskudd, spesielt rettet mot ledere og andre ansatte med ansvar for implementering av FIT.
– Vi ønsker å inspirere til en kultur hvor tilbakemelding fra brukerne er viktig i tjenesteutviklingen, ikke minst for å øke brukerinvolveringen.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?