Det er navnet på den selvmordsforebyggende folkehelsekampanjen som går av stabelen i Midt-Norge i høst. Hovedbudskapet er: se, spør og lytt!
FOLKEHELSEKAMPANJEN I MIDT-NORGE har som mål å nå befolkningen, men også ansatte i kommuner, helseforetak, fastleger og frivillige lag og organisasjoner med flere. Budskapet er: se, spør og lytt! (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
FOLKEHELSEKAMPANJEN I MIDT-NORGE har som mål å nå befolkningen, men også ansatte i kommuner, helseforetak, fastleger og frivillige lag og organisasjoner med flere. Budskapet er: se, spør og lytt! (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
Regionale folkeopplysningskampanjer om selvmordsforebygging er ett av tiltakene i regjeringens handlingsplan for forebygging av selvmord: «Ingen å miste, 2020-2025»
I 2021 var det 658 mennesker som tok livet sitt i Norge, av disse var to av tre menn. Det er også noe av grunnen til kampanjen er rettet mot voksne med et spesielt søkelys på menn i alderen 40-60 år.
Selvmord er en samfunnsutfordring som kan forebygges og selvmordsforebyggende tiltak nytter.
– Men om vi skal forebygge selvmord må det gjøres der folk lever og bor, sier Laila Hoff Johansen.
Hun er kommunikasjonsrådgiver ved Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging (RVTS) Midt. Senteret koordinerer kampanjen og samarbeider med kommuner, organisasjoner og helseforetak. Helsedirektoratet er prosjekteier og Nasjonalt senter for selvmordsforskning og forebygging (NSSF) er nasjonal prosjektleder.
Målet med kampanjen er å øke bevisstheten i befolkningen om selvmordstanker, få flere til å søke hjelp for selvmordstanker og ved psykiske vansker som øker selvmordsfaren samt øke kunnskapen om hvor berørte skal henvende seg for å bidra til den enkelte får nødvendig hjelp.
– Vi ser at selvmordstallene dessverre ikke går ned, til tross for opptrappingsplaner for psykisk helse og handlingsplaner for selvmordsforebygging. Selvmord og selvmordsforsøk er fremdeles tabubelagte temaer som må løftes fram. Alle kan bidra med å forebygge selvmord. Ved å spørre om hvordan folk har det, kan vi vise interesse for andres psykiske helse. Det er ikke farlig å spørre om noen har selvmordstanker, åpenhet kan redde liv.
Å skulle forklare selvmord er komplekst, og handler ikke nødvendigvis om psykiatriske diagnoser. Det er mange forhold som kan påvirke som relasjonelle, individuelle og samfunnsmessige forhold. For mange kan det være antallet livsbelastninger som blir for store. Selvmord må derfor sees i en større kontekst, ifølge Hoff Johansen.
Kampanjen i Midt-Norge har som mål å nå befolkningen, men også ansatte i kommuner, helseforetak, fastleger og frivillige lag og organisasjoner med flere. Disse tilbys ulike kompetansehevingskurs, som Vivat selvmordsforebygging og e-læringskurs.
– Det er viktig å forebygge selvmord både på individ- og samfunnsnivå. Vi ønsker derfor å ha med oss frivillige lag og organisasjoner, kulturorganisasjoner, brukerorganisasjoner, idrettslag og statlige etater som brann og redningsetaten og politi, som ambassadører i dette viktige arbeidet.
Rollen som ambassadør innebærer å sette temaet selvmord på dagsorden, spre kampanjemateriell og dele informasjon om kampanjen på hjemmesider og i sosiale medier. Kampanjestart er 24.oktober og kampanjeperioden vil strekke seg over fem uker.
I forbindelse med en folkeopplysningskampanjen i Trøndelag, og Møre og Romsdal, ønsker RVTS Midt å samle korte anonyme historier fra personer som har opplevd suicidalitet, og som kan dele erfaringer om hvordan de har kommet seg gjennom krisen. Fokuset er på erfaringer knyttet til endring og bedring i situasjonen – det som ga håp.
Historiene skal sikres anonymitet og vil bli brukt til formidlings- og forskningsformål. Om dette høres aktuelt ut kan du finne mer informasjon om «Historier om håp» her.
27.-28. oktober arrangerer RVTS Midt og Statsforvalteren i Trøndelag også til Konferanse om selvmordsforebygging - NAPHA Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid. Påmeldingsfrist er 3. oktober.
Regionale folkeopplysningskampanjer om selvmordsforebygging er ett av tiltakene i regjeringens handlingsplan for forebygging av selvmord: «Ingen å miste, 2020-2025»
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?