Det å få et ansikt på folk gjør det lettere å ta kontakt, på tvers av tjenester og tilbud

Det å få et ansikt på folk gjør det lettere å ta kontakt, på tvers av tjenester og tilbud

Praksiseksempel / Publisert: 02. juni 2023.   Endret: 03. januar 2024

– Vi skal drikke kaffe sammen, og bli enda bedre kjent. Det konkluderer Nina Rossing, brukerrepresentant for RIO og leder av brukerstyrte «Kafé X» i Tromsø, og Beate Hellwig, tidligere enhetsleder og nå fagrådgiver i akuttseksjonen psykisk helse og rus ved Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN), etter samlingen «Bedre i lag» i mai. 

Bedre i lag_gruppefremføring

Rossing og Hellwig forteller at de på bakgrunn av kjennskapet de har opprettet på samlinga «Bedre i lag» har avtalt å «bruke hverandre» til beste for bruker. Nina Rossing har tilbud om faglige råd fra Hellwig ved akuttseksjonen, om brukere av kafeen skulle ha behov for det, mens Hellwig ser det populære treffstedet Kafe X som et viktig oppfølgingstilbud for mange, etter behandling i hennes seksjon. F.v.: Nina Rossing (RIO), Jan Erik Brovoll (Balsfjord kommune) Beate Hellwig (UNN) og Ann Oddlaug Pedersen (Balsfjord kommune). 

Rossing og Hellwig forteller ...

«Bedre i lag» samler fagfolk og brukermedvirkere til faglig påfyll og prosessarbeid i grupper. Målsetningen er å få til bedre samhandling slik at hjelpa som gis av flere tjenester oppleves helhetlig og koordinert. NAV, bruker- og pårørendeorganisasjoner og spesialisthelsetjenesten, kommuner og Helsefellesskap er deltakere på samlingene som ble arrangert i Harstad, Finnsnes, Tromsø og Nordreisa kommune i Troms og Ofoten, siste uka i mai 2023. Forskning, brukerperspektivet og fagfolks erfaringer danner grunnlag for en dag med gruppearbeid med fokus på lokale samhandlingsutfordringer og lokale løsninger. 

Vi har spurt et knippe av deltakerne på samlingen i Tromsø om hvordan de opplevde seminarkonseptet, og om de tror det å delta på samlingene vil påvirke egen praksis. 

Hva har dere gjort på samlinga? 

– Vi har snakket om alt fra ROP-lidelser til ulike tjenestetilbud. I tillegg til at vi har jobbet med oppgavene som det ble lagt opp til på work-shopen, har vi gjort mye mer. Vi har utvekslet kontaktinformasjon, og har avtalt besøk hos hverandre etter samlinga, sier Nina Rossing, brukerrepresentant for RIO og leder av brukerstyrte Kafé X i Tromsø. 

Beate Hellwig, tidligere enhetsleder og nå fagrådgiver i akuttseksjonen psykisk helse og rus ved Universitetssykehuset i Nord-Norge, har opplevd samlinga som både interessant og lærerik.  

– Jeg har virkelig fått erkjenne at kommune, brukermiljø og spesialisthelsetjenesten har samme opplevelse av hva som er de største utfordringene, nemlig de vanskelige sakene, hvor pasienten ikke samtykker og avklaring av hjelpeplikt og taushetsplikt blir helt sentralt.  

Hva setter du mest pris på ved samlinga «Bedre i lag»? 

Ann Oddlaug Pedersen, leder av avdeling rus- og psykisk helse i Balsfjord kommune, forteller at hun setter pris på det faglige påfyllet på samlinga, og inspirasjonen hun har fått til å jobbe videre med samhandling i egen organisasjon.  

– Vi i Avdeling psykisk helse og rus ser andre kommunale tjenester som viktige samarbeidsparter, i tillegg til spesialisthelsetjenesten og brukerorganisasjonene, da kapasiteten i egen avdeling gjør at åpningstiden er begrensa til dagtid, mandag til fredag. De skulle vært her. Det er også inspirerende for oss, som er en liten kommune, å høre hvordan andre, ofte større kommuner, organiserer sine tilbud. Jeg ser blant annet at vi skulle hatt et FACT-team som dekker vår kommune også. 

På spørsmål om hvordan det oppleves å jobbe med konkrete samhandlingsutfordringer i grupper, satt sammen på tvers av tjenester, nivåer og sektorer, sammen med bruker- og pårørendeorganisasjoner forteller Hellwig, ved UNN, at måten dagen er lagt opp gjør noe med stemninga, og at relasjonsbygging er viktig.

– Dette er første gangen jeg er på noe sånt, men konseptet er godt. Vi vil ha mer av dette.

Hva er suksessfaktorene med en slik samling? 

Psykiatrisk sykepleier i Balsfjord kommune, Jan Erik Brovoll, trekker frem det at brukerorganisasjonene er godt representert, både med innlegg og i gruppearbeidet, som en suksessfaktor.  

– Jeg opplever også at det dialogbaserte opplegget på «Bedre i lag» gjør at alle er engasjert, og vil snakke, i tillegg til at vi lytter til hverandres opplevelse av samhandlingsutfordringene. 

Alle deltakerne vi snakket med er enige om at grupper satt sammen på tvers av organisasjoner og tjenester, og stort fokus på gruppearbeid, er bra både for læring og relasjonsbygging. 

Beate Hellwig, ved UNN, satte pris på å få diskutere, og å høre ansatte «fra den andre siden» beskrive sine utfordringer. Hun fremhever også miksen av ledere og utøvere som viktig for utbyttet. 
 
– Om vi kunne møttes oftere sånn, så hadde det vært bra. 

Hva tar du med tilbake, og hvordan vil det påvirke egen praksis? 

– Jeg går herfra med en visshet om at det finnes mange gode tilbud og mye dyktige mennesker i tjenestene, og at de kan få til et samarbeid. Det er også godt å ha blitt kjent med noen som jeg kan kontakte, om man trenger veiledning eller noen å drøfte ulike saker med, svarer Rossing, RIO. 

Hellwig sier at hun vil ta presentasjoner, film og andre inntrykk med tilbake til sin seksjon, for diskusjon internt i seksjonen om hvordan de kan bedre samarbeidsklimaet utad, med NAV, kommune, spesialisthelsetjenesten og FACT-temaet med mer. 

Psykiatrisk sykepleier Jan Erik Brovoll i Balsfjord kommune forteller fornøyd at deres enhetsleder, som satt på et annet gruppebord enn ham selv, allerede har satt i gang forbedringsarbeidet.  

– Fredag er første møte. Da kommer det konkrete tiltak!  

Gode erfaringer med «Bedre i lag» også i Harstad og Finnsnes 

Joakim Bangsund, fra brukerorganisasjonen MARBORG hadde et engasjerende innlegg om samhandling fra et brukerperspektiv. Han var i tillegg en av de vel 60 deltakerne på samlingen i Harstad. Bangsund opplevde å delta på Bedre i lag, fra brukersiden, som lærerikt og inspirerende.  

– Jeg synes programmet NAPHA med samarbeidspartnerne hadde lagt opp til var svært relevant, og jeg syntes de klarte å fange problematikken vi fra brukersiden opplever i møte med helsevesenet.???  

På spørsmål om hva som var nyttig, er svaret: 

– Hele settingen er nyttig. Fagdagen var konkret, lett å henge med på. Det at vi fysisk møtes, med kommune, spesialisthelsetjeneste og organisasjoner, gir et godt grunnlag for å bli kjent med hverandre. Vi står ofte på hver vår side at feltet og skylder på hverandre. For at vi skal få til god samhandling trenger vi arenaer som «Bedre i lag». Skulle nesten ønske at det ble tid til mer. Dagen gikk utrolig fort.

– Dette har vært veldig nyttig, inspirerende og lærerikt 

En av deltakerne på samlingen på Finnsnes, i Senja kommune, var Maichen Jensen. Jensen er enhetsleder ved Bo- og oppfølgingsenheten i Målselv kommune og har overordnet ansvar for blant annet rus- og psykisk helsetjenester i kommunen. Hun synes det var overraskende positivt og lærerikt å delta på samlingen.  

– Jeg innrømmer å ha vært litt forutinntatt med tanke på gruppearbeid, men opplevde konseptet som en knakende bra måte å jobbe i prosess på, da det var lagt opp til samarbeid på tvers.   

På spørsmål om hvilke elementer ved samlingen som var nyttig svarer Jensen:

– Det er lærerikt å få synspunkter og erfaringer fra ulike ståsted, og å kunne lage konkrete tiltak der og da. 

Rune Winther deltok også ved samlingen i Finnsnes. Han jobber som kommunepsykolog ved et lavterskel familietilbud i Målselv kommune. På spørsmål hvordan det å delta på seminaret svarer han: 

– Det er sjelden at man møter så mange ulike tjenester og yrkesgrupper, i alle fall i forholdet til temaet om hvordan vi skal samhandle bedre. Dette har vært veldig nyttig, inspirerende og lærerikt. Dette kan øke min trygghetsfølelse i møte med store og mange samhandlingsaktører, for eksempel NAV: «Vi er jo alle kollegaer».

Han tror videre slike møter vil kunne senke terskelen til å ta kontakt og ikke minst ha trua på at samarbeid og samhandling har verdi.

Bedre i lag_også på gulvet

Det var stort engasjement under «Bedre i lag», og alle flater ble tatt i bruk. (Foto: Gretha Evensen/NAPHA)

Bedre i lag_Joachim Bangsund holder innlegg

På spørsmål om hva han tar med seg videre, svarer Joakim Bangsund fra MARBORG: – At bedre samhandling er mulig. Men jeg mener også at for at samhandlinga skal bli bedre må dette løftes høyere opp i systemet. Vi står overfor en utfordring i forhold til samtykke og informasjonsdeling mellom instansene. Jeg tror likevel at hvis vi blir flinkere til å «selge inn» samtykke, vil det bli lettere å få til samhandling. (Foto: Elin Sivertsen/NAPHA)

Bedre i lag i Finnsnes

«Bedre i lag» (Foto: Elin Sivertsen/NAPHA)

 

 

 

Bedre i lag i Troms og Ofoten 22.-25. mai 2023 

 

  • Arbeidsgruppe: Statsforvalter, NAPHA, RIO, Mental Helse og lokale representanter fra UNN og kommunale tjenester 
  • Mål: God lokal samhandling om tilbud til personer med psykisk helse og rusutfordringer
  • Deltakere: Ledere og utvalgte ansatte i lokale kommunale psykisk helse og rustjenester, UNN og NAV, fastleger og brukerorganisasjoner. Totalt ca 180 deltakere
  • Fysiske dagssamlinger i Harstad, Finnsnes, Tromsø og Sørreisa. 
  • Arrangør: Statsforvalter i Troms og Finnmark 
  • Innhold: Faginnlegg om brukerperspektiv, forskning, og praksiserfaringer med samhandling
  • Arbeidsform: Innlegg og prosessarbeid i grupper som leverer konkret handlingsplan knyttet til egendefinerte, lokale mål for samhandlingen  
Nina Rossing, brukerrepresentant fra RIO (Foto: privat)
Beate Hellwig, fagrådgiver i akuttseksjonen psykisk helse og rus ved Universitetssykehuset i Nord-Norge (Foto: Gretha Evensen)
Ann Oddlaug Pedersen, leder av avdeling rus- og psykisk helse i Balsfjord kommune (Foto: Gretha Evensen/NAPHA)
Jan Erik Brovoll, Psykiatrisk sykepleier i Balsfjord kommune (Foto: Gretha Evensen/NAPHA)
Joakim Bangsund, brukerorganisasjonen MARBORG. (Foto: Elin Sivertsen/NAPHA)
Maichen Jensen, enhetsleder ved Bo- og oppfølgingsenheten i Målselv kommune (Foto: privat)
Rune Winther, kommunepsykolog ved et lavterskel familietilbud i Målselv kommune (Foto: Elin Sivertsen/NAPHA)
Temaside

Mer om

Praksiseksempler Samhandling Bedre i lag Kommunehelsetjenesten Spesialisthelsetjenesten Bruker og pårørendeorganisasjoner Troms Tromsø

Les også

Publisert: 28/5/2023
Praksiseksempel

Å fysisk møte hverandre utgjør en forskjell for samhandlinga

Publisert: 22/9/2022
Nyhet

– Vi må lete etter løsninger, for de finnes 

Publisert: 26/9/2022
Nyhet

Nye endringer i velferdslovene tydeliggjør ansvar og plikt om samhandling

Publisert: 17/9/2022
Nyhet

Stor samling for bedre samhandling i Finnmark 

Publisert: 24/2/2022
Forskning

Faktorer som kan fremme samhandling 

Publisert: 25/2/2022
Praksiseksempel

Suksesskriteriene er å ta pasienten og alle involverte tjenester og samarbeidspartnere på alvor  

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!