I en artikkel fra Tidsskrift for Psykisk Helsearbeid beskriver Øyvind Taraldset Sørensen erfaringer med brukermedvirkning i forsøk med Etisk regnskap ved en sengepost ved St. Olavs Hospital.
Etisk regnskap er en dansk modell, hvor dialog mellom ulike interessenter, deriblant brukere, i en helseorganisasjon danner grunnlaget for organisasjonsutvikling.
Artikkelen om forsøket med Etisk regnskap er publisert i Tidsskrift for psykisk helsearbeid nr 3 2004.
Artikkelen kan kjøpes fra www.idunn.no
Abonnenter av tidsskrift for psykisk helsearbeid kan lese artikkelen i fulltekst Tidsskrift for psykisk helsearbeid nr 3 – 2004.
I Etisk regnskap knyttes brukermedvirkning til relasjonell kvalitet. Brukermedvirkning er, i følge dette, en bekreftelse på pasientenes verdighet gjennom at deres verdiforventninger blir etterspurt og ivaretatt som del av organisasjonsutvikling.
Grunnleggende menneskerettigheter sies å ligge til grunn for Etisk regnskap. Pasienters verdier skal da vektlegges, uavhengig av hvilken lidelse de har eller hva de har gjort - uten annen begrunnelse enn at de er mennesker.
Metodisk beskrives Etisk regnskap som en en interaktiv arbeidsmåte, som består av flere påfølgende faser som fortsetter kontinuerlig.
Det etiske regnskapet legges opp som en dialogprosess i organisasjonen. Kommunikasjon mellom ledelse og interessenter er viktig i den etiske prosess, og da særlig i de såkalte dialogsirklene. Prosessen er ifølge artikkelforfatteren en nedenfrastyrt modell for deltakelse, ledelsesforankring og verdimangfold - hvor brukermedvirkning er en sentral bestanddel.
Artikkelen oppsummerer resultater fra St. Olavs forsøk med metoden. Erfaringene viser at metoden i etisk regnskap i seg selv fremmer engasjement, eierforhold til verdiene, opplevelse av å bli sett og hørt - og forpliktelse til oppfølging blant interessentene.
En ulempe som nevnes er at en slik omfattende dialogprosess kan være arbeidskrevende. Om det en er en sammenheng mellom etisk regnskap og brukertilfredshet og mellom etisk regnskap og behandlingseffekt, stiller Sørensen spørsmål om til sist i artikkelen.
– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.
– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.
– Flere enn vi har trodd har nytte av bare en time. Det er lett å ta kontakt via portalen på kommunens nettside
Hva er egentlig forsvarlig psykisk helsehjelp, og hva er uforsvarlig? Dette var ett av temaene på en ledersamling i Lillestrøm nylig
– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforsking AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på napha.no?