I små kommuner kan god krisehjelp være avhengig av frivillighet. Slik har vi løst det hos oss.
MODELL: Kriseberedskapen i Vevelstad kommune.
MODELL: Kriseberedskapen i Vevelstad kommune.
Krisegruppa POSOM, er en del av den kommunale beredskapen og trer i kraft ved varsling fra kriseledelsen i kommunen, AMK, Politi eller lege. Omfanget av krisen vil være avgjørende for om det er hele, eller deler av gruppa som kalles inn og for om det tilkalles forsterkninger fra andre eller fra frivillige.
Daglig ser vi skrikende overskrifter i papir- og nettavisene, ser og hører innslag i radio og tv. Mediene maler med store bokstaver og bilder tett på - action og informasjon om andres ulykke.
Heldigvis er de fleste utstyrt med egenskaper som beskytter, slik at vi ikke tar alt inn over oss. Men hva når ulykken rammer en selv eller noen nære? Får vi da den krisehjelpen vi trenger og har krav på? Selv i en liten kommune?
I Vevelstad kommune, på Sør-Helgelandskysten i Nordland, har vi nedsatt ei gruppe og laget en plan for psykisk og sosial omsorg ved traumatiske kriser. Vi vet at vi er sårbare fordi vi er få. Men, erfaringen med - og troen på - at det finnes vilje til å hjelpe seg selv og andre i vanskelige situasjoner forteller oss at vi KAN MAKTE å gi nødvendig hjelp når ulykken rammer.
POSOM står for ”Psykisk og sosial omsorg ved kriser”. Gruppen består av fem personer og er sammensatt av lege og prest i tillegg til flere helsearbeidere. Teamet skal gi omsorg ved hendelser, ulykker og katastrofer.
Kommunen har gitt gruppen navnet POSOM for å tydeliggjøre forskjellen mellom teamet og den kommunale kriseledelsen.
Vi forholder oss til lovgrunnlaget for helsetjenestens planlegging og etablering av psykososiale støttetjenester: Helse- og sosialberedskapsloven, Helse- og omsorgstjenesteloven, Spesialisthelsetjenesteloven, Helsepersonelloven, Arbeidsmiljøloven, og Forskrift av 1.desember 2000 om medisinsk nødmeldetjeneste.
Det er viktig at publikum på generelt grunnlag blir gjort kjent med hvilke oppgaver krisegrupper som POSOM har, og når de er aktive.
Krisehjelp har nærmest blitt en dagligdags betegnelse på støtten som enkelte kan føle trengs når det ser som mørkest ut, men når noen rammes av en krise, er det viktig å kjenne til hvor å henvende seg for å få nødvendig hjelp slik at trengende ikke feilaktig blir sittende og vente på at hjelpen kommer av seg selv.
Vi har to hovedtyper kriser. Det ene er livskriser som vi alle møter på veien; pubertetskriser, samlivskriser, aldringskriser, tap av arbeid osv., og det andre er traumatiske kriser, som alvorlige ulykker, katastrofer, brå og voldsom død og andre akutte, uforutsette hendelser som rammer slik at livet endres brått og brutalt.
Det er i tilfelle traumatiske kriser, slik jeg har definert det her, at kommunen mobiliserer og setter inn kriseteamet POSOM. Ved behov skal POSOM bistå alle som kan komme til å bli berørt av en slik krise mens de oppholder seg i kommunen.
I Vevelstad kommune bruker vi også de frivillige organisasjonene for å kunne gi krisehjelp. For en liten kommune som vår, er det en utfordring å ha nok menneskelige ressurser når en akutt og uforutsett hendelse inntreffer.
Ved større ulykker kan ikke et team på fem være i stand til å takle alle oppgavene alene. Derfor er vi avhengige av frivillige lag og organisasjoner som kan stille opp sammen med teamet.
Erfaringsmessig har det vist seg at viljen til å stille opp som frivillig hjelper i krisesituasjoner er stor. I små samfunn har en opp gjennom tidene vært nødt til å hjelpe hverandre fordi et offentlig hjelpeapparat ikke har vært en selvfølge. Medlemmene i POSOM får godtgjøring for dette arbeidet i form av avspasering time for time, men ingen kompensasjon for å være i beredskap. De kan bli kontaktet til alle døgnets tider, og må stille seg til rådighet så sant de har mulighet.
I vår kommune har vi selvfølgelig opplevd situasjoner hvor krisehjelp har vært påkrevd, men ikke av et slikt omfang at ansatte har bedt seg fritatt fra å være med i POSOM. Det har likevel vært store påkjenninger, som igjen har påvirket til tettere samarbeid og revidering av planen.
Ved større ulykker i et lite samfunn er det sannsynlig at en eller flere i POSOM- gruppa vil være berørt av krisen. Hvis familie eller venner er involvert, kan dette medføre at ett eller flere medlemmer ikke vil være i stand til å delta i krisearbeidet. Møter og samtaler med krisegrupper fra andre små og også mellomstore kommuner forteller oss at vi deler denne utfordringen med flere. Derfor har vi fått på plass et samarbeide med krisegruppen i en nabokommune. Samarbeidet består av utveksling av beredskapskontakter slik at vi har mulighet til å tilkalle forsterkninger når slikt behov oppstår.
Hvilke typer kriser kan vi være spesielt utsatt for i Vevelstad?
I den kommunale beredskapsplanen ligger fagplanene. Der finner vi helsemessig og sosial beredskapsplan som igjen inneholder punktvis plan ved alvorlig ulykke med personskade(r).
Ikke alle små kommuner er like heldige som Vevelstad, som har bofast lege med døgnvakt.
Hvis POSOM-gruppa tilkalles, vil gruppas leder umiddelbart gå i gang med arbeidet som skissert i Posom-planen. Planen er politisk vedtatt og er en del av den kommunale kriseplanen.
Senteret vil være mottak for de som er berørt av ulykken. Det er ledelsen på skadestedet som vil ta stilling til hvem mottaket skal være for. Alt etter situasjonen kan det være både skadde og pårørende som kommer til mottakssenteret.
Dersom mottaket skal hjelpe flere grupper, kan vi se for oss plassproblemer. Lokalene som er tatt med i planen er forholdsvis små.
Hvis gruppen hjelpetrengende består av både skadde og pårørende vil dette i tillegg til større plass, også kreve flere hjelpere siden gruppene sannsynligvis også bør skjermes fra hverandre. Dette er utfordringer som må løses.
Arbeidet ved mottakssenteret vil pågå så lenge behovet er tilstede, men ikke lenger enn nødvendig. Senteret er en nødløsning, og det er teamets oppgave å lose de som trenger videre hjelp til riktig sted.
Etter øksedramaet på Kato-air flyet i 2004, der tidligere næringsminister Odd Eriksen bidro med snarrådig og heltemodige innsats som hindret at flyet gikk i bakken og at menneskeliv gikk tapt, ble professor i krisepsykiatri, Lars Weisæth kjent for følgende overskrift: ”Overlevde fordi de var nordlendinger”.
Etter å ha forsket på den dramatiske hendelsen, kom fram han nemlig frem til konklusjonen: ”Alle om bord overlevde fordi det befant seg nordlendinger om bord”. Han forklarte dette med at den enestående handlekraften kommer fra en nordnorsk kultur der folk var mer vant til å klare seg selv. Det kan selvfølgelig diskuteres hvor stor rolle det spiller om man kommer fra nord, sør, øst eller vest, men jeg tror professor Weisæth har et poeng: Mennesker som lever i mindre samfunn, vil trolig kunne klare seg bedre i krisesituasjoner, fordi folk her har vært vant til å klare seg seg uten et offentlig hjelpeapparat.
Å fortsette å tro på at vi som mennesker har iboende krefter til å mestre egne liv, selv når det røyner på, og å fortsette å være villige til å hjelpe medmennesker i krise også i framtiden vil være viktig for hele samfunnet.
Og kanskje spesielt viktig for de av oss som lever og bor i små kommuner...
Krisegruppa POSOM, er en del av den kommunale beredskapen og trer i kraft ved varsling fra kriseledelsen i kommunen, AMK, Politi eller lege. Omfanget av krisen vil være avgjørende for om det er hele, eller deler av gruppa som kalles inn og for om det tilkalles forsterkninger fra andre eller fra frivillige.
– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.
– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.
– Flere enn vi har trodd har nytte av bare en time. Det er lett å ta kontakt via portalen på kommunens nettside
Hva er egentlig forsvarlig psykisk helsehjelp, og hva er uforsvarlig? Dette var ett av temaene på en ledersamling i Lillestrøm nylig
– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforsking AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på napha.no?