Myrsæter bo – og rehabiliteringssenter i Bergen kommune er en omsorgsinstitusjon for personer med rus og psykiske lidelser (ROP). Tiltaket retter seg mot personer med store psykiske lidelser i kombinasjon med aktivt rusmiddelmisbruk. Myrsæter har eksistert i sin nåværende form siden 1998.
Styrke brukers selvtillit og troen på veien videre
Sentrale målsettinger ved tilbudet er å redusere rusaktivitet og stabilisere øvrig livssituasjon. I tillegg handler det om å skape tro og håp for at man kan mestre livet etterpå, inkludert det å flytte til et permanent hjem og skape et nytt og annet innhold i livet.
Kartlegging sentralt før og under oppholdet
En fast gruppe fagpersoner leder inntaksarbeidet ved Myrsæter. Det foretas en helhetlig kartlegging av bruker, med særlig vektlegging av følgende faktorer:
- Psykiske helse
- Rusatferd
- Funksjonsnivå mht hverdagens gjøremål
- Motivasjon for endring av rusbruk
- Sammensetting av beboere
Et systematisk inntaksarbeid og god kjennskap til bruker fører ofte til en fleksibel vei inn i tiltaket. Å finne det rette tidspunktet for inntak, dvs. at bruker kommer inn når han/hun er klar, har ofte mye å si for det videre forløpet.
Faglige tilnærminger ved oppfølgingen
Den første tida for en ny beboer er preget av tett kontakt med personalet. Dette gjøres for å utvikle gode relasjoner mellom bruker og hjelper, og for å kartlegge hjelpebehov og klargjøre målsettinger for det videre samarbeidet.
De ansatte har en tverrfaglig profesjonsbakgrunn. Bakgrunnen for dette handler både om å ivareta bestemte arbeidsoppgaver som f.eks. medisinering eller økonomi, men også om å utvikle et bredt faglig ståsted. Det holdningsskapende arbeidet blant personalet vektlegges stor vekt. Måten man møter brukerne og hvordan man skaper håp og forventninger om positive endringer anses som viktigere enn både metode og profesjonsbakgrunn. Det handler f.eks. om «å ta på seg smilet» når man kommer på jobb, samt våge å vise egne svakheter som mennesker. En sentral utfordring for fagpersonale er å balansere omsorgsrollen som å gi støtte og trygghet, med pådriverrollen for endring og utvikling.
Utviklingsprosesser
Mange behandlingsmodeller innen rusfeltet er hierarkisk strukturert med faser eller trinn som bruker skal gjennom. Opplegget ved Myrsæter følger ingen standardisert mal, men er organisert individuelt etter brukers egne mål og preferanser. Selv om man anvender metoder som f.eks. kognitiv terapi, LØFT og MI ved institusjonen, så er det de «små samtaler» som preger interaksjonen mellom brukere og personale. De «små samtaler» er de som foregår når man går tur, ser tv, dekker bordet osv. Disse samtalene kan også kjennetegnes ved hva de ikke er: kartlegging, samtaleterapi, gruppesamtaler osv.
Suksessfaktorer
Det er flere forhold ved tilbudet ved Myrsæter som er viktig for at brukerne opplever å komme seg videre i livet. Rapporten trekker fram følgende faktorer som de aller viktigste:
-Fleksibilitet og tillit
Myrsæter gir rom for ulike individuelle løsninger for brukerne. Bruker er gitt en stor grad av tillit knyttet til egen utvikling. Det handler både om fleksibilitet i bruk av tid (tilbudet er der så lenge bruker har behov for det) og fleksibilitet i bruk av relasjoner (likeverd og nærhet)
- Fokus på rusmisbruk
En restriktiv holdning til brukers rusmisbruk fører til en stabil bosituasjon. Fokus på endring av rusvaner og mestring av rusfrihet er viktig for den psykiske helsen og bidrar til å igangsette endringer på viktige livsområder.
- En samarbeidskultur
Myrsæter er preget av en samarbeidskultur rundt den enkelte bruker. Dette gjelder både mellom bruker og ansatt, ansatte i mellom, pårørende og samarbeidspartnere utenfor institusjonen.
Høgskolen i Østfold har i samarbeid med ansatte ved Myrsæter utarbeidet en rapport som beskriver innholdet på tjenestene ved Myrsæter. Klikk på denne lenken for nedlastning av rapporten.
– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.
– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.
– Flere enn vi har trodd har nytte av bare en time. Det er lett å ta kontakt via portalen på kommunens nettside
Hva er egentlig forsvarlig psykisk helsehjelp, og hva er uforsvarlig? Dette var ett av temaene på en ledersamling i Lillestrøm nylig
– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforsking AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på napha.no?