Små skritt og gode samtaler

Små skritt og gode samtaler

Publisert: 07. februar 2013.   Endret: 09. september 2015

Myrsæter bo – og rehabiliteringssenter i Bergen kommune er en omsorgsinstitusjon for personer med rus og psykiske lidelser (ROP). Tiltaket retter seg mot personer med store psykiske lidelser i kombinasjon med aktivt rusmiddelmisbruk. Myrsæter har eksistert i sin nåværende form siden 1998.

steps2

Styrke brukers selvtillit og troen på veien videre

Sentrale målsettinger ved tilbudet er å redusere rusaktivitet og stabilisere øvrig livssituasjon. I tillegg handler det om å skape tro og håp for at man kan mestre livet etterpå, inkludert det å flytte til et permanent hjem og skape et nytt og annet innhold i livet.

Kartlegging sentralt før og under oppholdet

En fast gruppe fagpersoner leder inntaksarbeidet ved Myrsæter. Det foretas en helhetlig kartlegging av bruker, med særlig vektlegging av følgende faktorer:

-         Psykiske helse

-         Rusatferd

-         Funksjonsnivå mht hverdagens gjøremål

-         Motivasjon for endring av rusbruk

-         Sammensetting av beboere

Et systematisk inntaksarbeid og god kjennskap til bruker fører ofte til en fleksibel vei inn i tiltaket. Å finne det rette tidspunktet for inntak, dvs. at bruker kommer inn når han/hun er klar, har ofte mye å si for det videre forløpet.

Faglige tilnærminger ved oppfølgingen

Den første tida for en ny beboer er preget av tett kontakt med personalet. Dette gjøres for å utvikle gode relasjoner mellom bruker og hjelper, og for å kartlegge hjelpebehov og klargjøre målsettinger for det videre samarbeidet.

De ansatte har en tverrfaglig profesjonsbakgrunn. Bakgrunnen for dette handler både om å ivareta bestemte arbeidsoppgaver som f.eks. medisinering eller økonomi, men også om å utvikle et bredt faglig ståsted. Det holdningsskapende arbeidet blant personalet vektlegges stor vekt. Måten man møter brukerne og hvordan man skaper håp og forventninger om positive endringer anses som viktigere enn både metode og profesjonsbakgrunn. Det handler f.eks. om «å ta på seg smilet» når man kommer på jobb, samt våge å vise egne svakheter som mennesker. En sentral utfordring for fagpersonale er å balansere omsorgsrollen som å gi støtte og trygghet, med pådriverrollen for endring og utvikling.

Utviklingsprosesser

Mange behandlingsmodeller innen rusfeltet er hierarkisk strukturert med faser eller trinn som bruker skal gjennom. Opplegget ved Myrsæter følger ingen standardisert mal, men er organisert individuelt etter brukers egne mål og preferanser. Selv om man anvender metoder som f.eks. kognitiv terapi, LØFT og MI ved institusjonen, så er det de «små samtaler» som preger interaksjonen mellom brukere og personale. De «små samtaler» er de som foregår når man går tur, ser tv, dekker bordet osv. Disse samtalene kan også kjennetegnes ved hva de ikke er: kartlegging, samtaleterapi, gruppesamtaler osv.

Suksessfaktorer

Det er flere forhold ved tilbudet ved Myrsæter som er viktig for at brukerne opplever å komme seg videre i livet. Rapporten trekker fram følgende faktorer som de aller viktigste:

-Fleksibilitet og tillit

Myrsæter gir rom for ulike individuelle løsninger for brukerne. Bruker er gitt en stor grad av tillit knyttet til egen utvikling. Det handler både om fleksibilitet i bruk av tid (tilbudet er der så lenge bruker har behov for det) og fleksibilitet i bruk av relasjoner (likeverd og nærhet)

- Fokus på rusmisbruk

En restriktiv holdning til brukers rusmisbruk fører til en stabil bosituasjon. Fokus på endring av rusvaner og mestring av rusfrihet er viktig for den psykiske helsen og bidrar til å igangsette endringer på viktige livsområder.

- En samarbeidskultur

Myrsæter er preget av en samarbeidskultur rundt den enkelte bruker. Dette gjelder både mellom bruker og ansatt, ansatte i mellom, pårørende og samarbeidspartnere utenfor institusjonen.

Høgskolen i Østfold har i samarbeid med ansatte ved Myrsæter utarbeidet en rapport som beskriver innholdet på tjenestene ved Myrsæter. Klikk på denne lenken for nedlastning av rapporten.

Nasjonalt temanettverk for brukere med omfattende tjenestebehov
  • Nettverket ble opprettet av NAPHA og ledet av Høgskolen i Østfold i perioden 2010 til 2012
  • Sentrale målsettinger med nettverket har vært å:
  • synliggjøre, systematisere, dokumentere og formidle praksisnær kunnskap
  • løfte fram gode praksiser
  • styrke praksisfeltets kompetanse mht fagutvikling og dokumentasjon
  • identifisere og utvikle gode modeller for samarbeid om fagutvikling og forskning
  • Deltakerne i nettverket har vært fagfolk fra kommuner, spesialisthelsetjeneste og brukermiljø
  • Det er utarbeidet rapporter som beskriver 11 tiltak som har vært med i nettverket. Trykk på denne lenken for å finne rapporten om Myrsæter

Mer om

Brukere med omfattende tjenestebehov Rusproblem og psykisk lidelse Bolig Prosjektrapporter

Les også

Publisert: 15/2/2013

Samhandling krever tid og fellesskap

Publisert: 06/2/2013

Ny rapport: -Vi er ambulante, og sitter ikke på kontoret

Publisert: 22/4/2014

Samspill i bofellesskap for mennesker med alvorlige psykiske lidelser

Publisert: 28/10/2013

Tjenestetilbud til personer med lettere grad av utviklingshemming - dilemmaer og muligheter

Publisert: 28/11/2017

Vil etablere Housing First læringsnettverk i nord

Aktuelt
Publisert: 20/1/2025
Webinar

Konkrete tips for å beholde seniorer i arbeidslivet

– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.

Siste fra Kunnskapsbasen
Publisert: 16/1/2025
Foredrag

Tre grep kan løse utfordringen med for få yrkesaktive hender i 2050

– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.

Publisert: 03/12/2024
Praksiseksempel

Tar grep for å gi innbyggerne i Lillestrøm lettere vei til psykisk helsehjelp

– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss