Alle deltakerne var fornøyd med nytteverdien av dette kurset i kunnskapsbasert praksis, og det var bred enighet om at konseptet måtte videreføres.
Opheim, E. (2011):
Brukermedvirkning på systemnivå: en kvalitativ studie av nytteverdi av kurs i kunnskapsbasert praksis for brukerrepresentanter.
Høgskolen i Bergen. 91 sider.
Oppgaven er Ikke tilgjengelig på nett, men kan lånes fra biblioteket til erfaringskompetanse.no.
I sin masteroppgave foretar Elin Opheim (2011) en kvalitativ studie av nytteverdien av kurs i kunnskapsbasert praksis for brukerrepresentanter.
Kurset besto av forelesninger, diskusjoner og praktisk øvelse i kritisk vurdering. Kurs og intervjuer ble gjennomført i lokaler hos Sykehuset Innlandet. Opheim, som er bibliotekar ved Sykehuset Innlandet, kombinerte i dette prosjektet rollene som underviser og forsker.
Bakgrunn
Forfatteren tar utgangspunkt i maksimet om kunnskapsbasert praksis: Kombinasjonen av den beste tilgjengelige (forskningsbaserte) kunnskap, tjenesteyternes erfaringer og brukernes kunnskap.
Hun trekker fram en konstatering fra Helse- og omsorgsdepartementet:
"Det trengs mer kunnskap om hvordan og i hvilken grad brukermedvirkning gjennomføres, hva slags effekt den har og hvordan brukernes stemme kan bli tydeligere. "
Dette bekreftes av forfatterens gjengivelse av resultater fra to undersøkelser:
Helsepersonell på et utvalg sykehusavdelinger hadde stor variasjon i forståelsen av brukermedvirkning på systemnivå, og det var usikkert om eksisterende medvirkning kunne karakteriseres som reell innflytelse på utformingen av tjenestetilbudet.
Brukermedvirkning i kliniske retningslinjer er undersøkt, og forskerne fant at pasienter generelt ikke involveres i utarbeidelse av retningslinjer i Norge.
Forfatteren peker på at rollediskusjonene bør fortsette, og at det i den sammenheng kan være nyttig å se på rammeverk som gir ulike perspektiver på brukermedvirkning på systemnivå:
Health literacy og empowerment: "Helsefremmende allmenndannelse", oppmerksomhet rundt å styrke brukerens forutsetninger og muligheter for å skaffe seg og å nyttiggjøre seg informasjon, og ta del i beslutninger om bruk av helsetjenester.
Medvirkning i det offentlige rom: "Rådslaging", overveielser, kritisk vurdering og informerte valg.
Kunnskapsbasert praksis: Brukerens verdier og preferanser, brukerne skal delta mer aktivt i utvikling av nasjonale faglige retningslinjer og handlingsplaner.
Kurset, som varte cirka fire timer, besto av tre deler:
1. Om kunnskapsbasert praksis, og hvorfor kunnskapsbasert praksis er viktig for brukerrepresentanter
2. Søk etter helseinformasjon (basert på innhold i nettportalen Sunn skepsis)
3. Kritisk vurdering av helseinformasjon ved hjelp av Discern (basert på innhold i nettportalen Sunn skepsis)
I diskusjonene under kurset ble blant annet dette berørt: forskere og forskerrollen, pasientorganisasjonenes reklame for ulike produkter, erfaringsbasert kunnskap og brukermedvirkning i kunnskapsbasert praksis-modellen.
Alle deltakerne var generelt fornøyd med nytteverdien av kurset. De ga uttrykk for at det ga "...en ny vinkling og et system for innhenting og forståelse av ulike typer kunnskap".
I en av gruppene ble det imidlertid også trukket fram som et dilemma at den erfaringsbaserte brukerkunnskapen ikke har gjennomslagskraft, og at kurs i kunnskapsbasert praksis kan føre til at brukerrepresentantens fokus dreier bort fra sin egen gruppes erfaringer og i faglig retning. En mulig løsning ble foreslått:
"...et felles kurs med helsepersonell og brukerrepresentanter. Deltakerne så at det da sannsynligvis vil løftes opp andre problemstillinger og at det gir en anledning til å bruke modellen for kunnskapsbasert praksis sammen."
Alle deltakerne ønsket at kurset skulle videreføres, og det ble tatt til orde for at det både burde bli en del av lærings- og mestringskursene, og en modul i kursrekka til brukerorganisasjonenes paraplyorganisasjoner SAFO og FFO.
Opheim, E. (2011):
Brukermedvirkning på systemnivå: en kvalitativ studie av nytteverdi av kurs i kunnskapsbasert praksis for brukerrepresentanter.
Høgskolen i Bergen. 91 sider.
Oppgaven er Ikke tilgjengelig på nett, men kan lånes fra biblioteket til erfaringskompetanse.no.
– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.
– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.
– Flere enn vi har trodd har nytte av bare en time. Det er lett å ta kontakt via portalen på kommunens nettside
Hva er egentlig forsvarlig psykisk helsehjelp, og hva er uforsvarlig? Dette var ett av temaene på en ledersamling i Lillestrøm nylig
– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforsking AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på napha.no?