FACT Gamle Oslo på besøk i Nederland

FACT Gamle Oslo på besøk i Nederland

Publisert: 19. februar 2015

Det første FACT-teamet i Norge dro i fjor på studietur til Nederland. De besøkte etablerte FACT- og ACT-team for å se og lære.

COLOURBOX1009157

PIONERLANDET: Både ACT og FACT ble først etablert i Nederland.

PIONERLANDET: Både ACT og FAC...

Turen resulterte blant annet i en reiseskilding skrevet av Rigmor Galtung (2014). Denne ble publisert i novemberutgaven av fagbladet Dialog.

Nederland var det første landet til å etablere både ACT- og FACT-team, og Rigmor skriver at flere av teamene FACT Gamle Oslo besøkte hadde jobbet med brukere i mange år. De fikk bekreftet at det tar tid å lære seg en ny måte å jobbe på, og å få modellen «under huden». Nederlenderne hadde erfart mange av de samme oppstartsproblemene som de besøkende fra Norge sto ovenfor.

Bruk av tavle

Et sentralt arbeidsverktøy i FACT-teamene er bruk av tavle. Hensikten med tavla er å lette daglig koordinering og tydeliggjøre hva den enkelte ansatte kan bidra med. I tillegg synliggjør tavla hvem av brukerne som av ulike årsaker trenger tett oppfølging.

Hver morgen rundt kl. 08.00 møtes alle ansatte i FACT-teamet. Møtet blir brukt til en gjennomgang av status for brukere som trenger tett behandling og oppfølging av flere teamansatte. I et FACT-team med rundt 200 brukere, vil 20 til 40 av dem til enhver tid ha behov for intensiv hjelp. Planleggingen gjøres unna på 30 minutter.

Bedre verktøy

Generelt sett opplevde de besøkende at nederlenderne var mer effektive enn vi er i Norge. Dette skyldes i stor grad at de har mer effektive verktøy for daglig koordinering og samhandling. Et av de viktigste hjelpemidlene var iPadene. Alle ansatte hadde en egen iPad, som kommuniserte med andre systemer som FACT-tavla, journaler, medisinoversikt, behandlingsplaner osv.  

Erfaringskonsulentens rolle og oppgave

Under studieturen møtte FACT-Gamle Oslo flere erfaringskonsulenter. De fikk inntrykk av at FACT-teamene i Nederland er opptatt av å synliggjøre og støtte ansatte med brukererfaring, men at de strever med å få det til godt nok. Mange med erfaringskompetanse sluttet etter kort tid, fordi de ikke klarte å bli stående i jobben.  

Vi vil videre!

I reiseskildringen oppsummerer Rigmor Galtung hva FACT Gamle Oslo har av forbedringspotensiale og bør jobbe videre med:

  • Strukturere morgenmøtene bedre, slik at de blir kortere og mer effektive
  • Mer arbeid med/rettet mot de pårørende
  • Tettere samarbeid med brukerens nettverk der vedkommende bor/oppholder seg
  • Recovery-jobbing/-tenkning, «strength in recovery», og å ha tro på at det faktisk virker
  • Pasientenes tilgang til, og innsikt i, FACT- modellen
  • Større grad av brukermedvirkning i planlegging og gjennomføring av egen behandling
  • Fortsette å øke pasientenes læring, empowerment og autonomi
  • Vi kan, som de er veldig opptatt av i Nederland, jobbe for å bygge ned skillene mellom pasienter og hjelpere. Et eksempel er dette med toaletter, er det virkelig nødvendig at personale og pasienter har forskjellige toaletter?
  • Opprette egne skoler for erfaringskonsulenter?
  • Komme i gang med ulike grupper
  • Hjelpere kan bli litt flinkere til å være litt personlige med pasientene, ved for eksempel å fortelle litt om seg selv. Skape mer «vi-følelse» i motsetning til en «oss og dem»-holdning
  • Tettere samarbeid mellom de ulike aktørene i hjelpeapparatet
  • Jobbe med å få bedre tekniske verktøy/hjelpemidler i det daglige arbeidet (iPader osv)
  • Tettere og mer formelt samarbeid med omsorgsboliger

Kilde:

Galtung, R. (2014) FACT-teamet i Gamle Oslo på Nederlandstur - en reiseskildring, Dialog nr. 3 & 4, s. 62-68

FACT
  • FACT står for Flexible Assertive Community Treatment.
  • Det er en nederlandsk videreutvikling av en type oppsøkende behandlingsteam kalt ACT. Sistnevnte finnes det ca. 15 av i Norge. 
  • Både ACT og FACT retter behandlingen mot mennesker med alvorlige psykiske lidelser. 
  • FACT er en mer fleksibel modell. I tillegg til brukere som har behov for totalomsorg over lengre tid, inkluderes også de som i perioder klarer seg bra, men likevel trenger hjelp av og til.

AMSTERDAM: FACT Gamle Oslo besøkte blant annet et ACT-team i den nederlandske hovedstaden.

Mer om

Oppsøkende team Recovery Reportasjer Act- og fact-team

Les også

Publisert: 10/11/2014

Et reportasjeteam har fulgt ACT-medarbeidere på jobb i Tromsø

Publisert: 15/9/2014

Samarbeider med nettverket i behandlingen

Publisert: 16/3/2011

Gir råd om ACT og recovery

Publisert: 26/3/2012

Et opplæringsprogram som fremmer bedringsprosesser

Aktuelt
Publisert: 20/1/2025
Webinar

Konkrete tips for å beholde seniorer i arbeidslivet

– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.

Siste fra Kunnskapsbasen
Publisert: 16/1/2025
Foredrag

Tre grep kan løse utfordringen med for få yrkesaktive hender i 2050

– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.

Publisert: 03/12/2024
Praksiseksempel

Tar grep for å gi innbyggerne i Lillestrøm lettere vei til psykisk helsehjelp

– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss