Det første FACT-teamet i Norge dro i fjor på studietur til Nederland. De besøkte etablerte FACT- og ACT-team for å se og lære.
PIONERLANDET: Både ACT og FACT ble først etablert i Nederland.
PIONERLANDET: Både ACT og FACT ble først etablert i Nederland.
AMSTERDAM: FACT Gamle Oslo besøkte blant annet et ACT-team i den nederlandske hovedstaden.
Turen resulterte blant annet i en reiseskilding skrevet av Rigmor Galtung (2014). Denne ble publisert i novemberutgaven av fagbladet Dialog.
Nederland var det første landet til å etablere både ACT- og FACT-team, og Rigmor skriver at flere av teamene FACT Gamle Oslo besøkte hadde jobbet med brukere i mange år. De fikk bekreftet at det tar tid å lære seg en ny måte å jobbe på, og å få modellen «under huden». Nederlenderne hadde erfart mange av de samme oppstartsproblemene som de besøkende fra Norge sto ovenfor.
Et sentralt arbeidsverktøy i FACT-teamene er bruk av tavle. Hensikten med tavla er å lette daglig koordinering og tydeliggjøre hva den enkelte ansatte kan bidra med. I tillegg synliggjør tavla hvem av brukerne som av ulike årsaker trenger tett oppfølging.
Hver morgen rundt kl. 08.00 møtes alle ansatte i FACT-teamet. Møtet blir brukt til en gjennomgang av status for brukere som trenger tett behandling og oppfølging av flere teamansatte. I et FACT-team med rundt 200 brukere, vil 20 til 40 av dem til enhver tid ha behov for intensiv hjelp. Planleggingen gjøres unna på 30 minutter.
Generelt sett opplevde de besøkende at nederlenderne var mer effektive enn vi er i Norge. Dette skyldes i stor grad at de har mer effektive verktøy for daglig koordinering og samhandling. Et av de viktigste hjelpemidlene var iPadene. Alle ansatte hadde en egen iPad, som kommuniserte med andre systemer som FACT-tavla, journaler, medisinoversikt, behandlingsplaner osv.
Under studieturen møtte FACT-Gamle Oslo flere erfaringskonsulenter. De fikk inntrykk av at FACT-teamene i Nederland er opptatt av å synliggjøre og støtte ansatte med brukererfaring, men at de strever med å få det til godt nok. Mange med erfaringskompetanse sluttet etter kort tid, fordi de ikke klarte å bli stående i jobben.
I reiseskildringen oppsummerer Rigmor Galtung hva FACT Gamle Oslo har av forbedringspotensiale og bør jobbe videre med:
Kilde:
Galtung, R. (2014) FACT-teamet i Gamle Oslo på Nederlandstur - en reiseskildring, Dialog nr. 3 & 4, s. 62-68
AMSTERDAM: FACT Gamle Oslo besøkte blant annet et ACT-team i den nederlandske hovedstaden.
– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.
– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.
– Flere enn vi har trodd har nytte av bare en time. Det er lett å ta kontakt via portalen på kommunens nettside
Hva er egentlig forsvarlig psykisk helsehjelp, og hva er uforsvarlig? Dette var ett av temaene på en ledersamling i Lillestrøm nylig
– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforsking AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på napha.no?