Har gitt over 1300 brukere med psykiske helseproblemer tilgang til hjelp og samtale døgnet rundt hele uka.
VISER TILBUDET: Leder for Digiteamet i Nord-Holland, Nancy Majoor, snakker med en kollega i Nederland som betjener e-terapitjenesten de har for mennesker med psykiske helseproblemer. Bildet er fra et foredrag under konferansen Shaping The Future of Community Mental Health Care, som foregår i Verona i Italia 5.-7. september. FOTO: Roald Lund Fleiner/napha.no.
VISER TILBUDET: Leder for Digiteamet i Nord-Holland, Nancy Majoor, snakker med en kollega i Nederland som betjener e-terapitjenesten de har for mennesker med psykiske helseproblemer. Bildet er fra et foredrag under konferansen Shaping The Future of Community Mental Health Care, som foregår i Verona i Italia 5.-7. september. FOTO: Roald Lund Fleiner/napha.no.
-Mennesker med psykoselidelser og andre alvorlige psykiske helseproblemer er den største gruppen som bruker E-terapi. Men det er også brukere med angst og depresjon. Kriteriet er at man følges opp av psykisk helsetjenestene, sier sykepleier og leder for Digiteam i GGZ Noord Holland Noord, Nancy Majoor.
Tjenesten har eksistert i sin nåværende form i to år, og blir stadig mer brukt. Nå mottar de 1400 samtaler per måned. Man kan ringe når som helst på døgnet, og får da en samtale ansikt til ansikt med en sykepleier eller sosionom.
-Løsningen ligner FaceTime og Skype. Forskjellen er at den har en helt annen sikkerhet. Vicasa kalles løsningen, forteller Majoor.
Teamet hennes ønsker at brukerne skal ha lav terskel for å ta kontakt.
-Jeg er sikker på at vi forebygger selvmord. Vi vil at de ringer før de verste tankene kommer, slik at vi kan ta tak i problemene tidligst mulig. Vi følger planen som behandleren deres og brukeren har laget sammen. Er det en kutt alvorlig situasjon kan digiteam ringe kriseteamet, som drar hjem til dem, sier hun.
De kommuniserer med brukerne via nettbrett, mobil eller pc.
-De som ikke har nettbrett får dette gratis av oss. Vi har også et eget teknisk support team, som består av personer med brukerfaring innen psykisk helse som har IT-kompetanse. De reiser ved behov hjem til brukerne og hjelper til med det tekniske, sier Majoor.
En til to hjelpere er på vakt til enhver tid.
-To er vi oftest utenom åpningstiden til de øvrige tjenestene, fordi pågangen da er størst. Om de er opptatt i samtale når en bruker ringer, får vedkommende beskjed om dette på skjermen sin, og vi ringer tilbake kort tid etter, sier hun.
Stadig flere tar kontakt, så hun ser for seg at det kan bli behov for å øke bemanningen fremover. Brukerevalueringer er gjort, og viser svært positive tilbakemeldinger.
-Brukerne liker å kunne ta kontakt når de vil, de trenger ikke å ha avtalt time, og de føler at de har kontroll ved at de ser hjelperen de snakker med, ikke bare en stemme i en telefon. Det føles sikkert å være i deres eget hjem, og de er glade for å kunne ringe noen som alltid har tid til dem, forteller Majoor.
Leder for digital transformasjon innen psykisk helsetjenestene i GGZ Noord Holland Noord, Rene Wubs, sier at målet er at flere skal bli bedre mens de er hjemme.
-Vi ser en klar nedgang i innleggelser, e-terapitjenesten forebygger dette, sier han.
Psykisk helsetjenestene i regionen er inne i en større digital transformasjon, altså en overgang til stadig flere digitale tjenester.
-Presset ressurssituasjon med tanke på blant annet personale, og ønsket om å yte bedre tjenester, tvinger oss til å være innovative, sier Wubs.
E-terapi-tilbudet som Nancy Majoor leder er bare en av flere digitale tjenester de har utviklet de siste årene.
-Vi har ulike tilbud innen VR-teknologi til blant annet mennesker med angst. Og et annet e-terapi-tilbud bemannet av psykologer. De er alle utdannet i Nederland, men bor i mange ulike land mens de behandler pasienter i Nederland. Det gir noen fordeler. For eksempel har vi en psykolog i Israel, som der de har sabatten lørdager og vanlig arbeidsdag søndag. Han tar derfor unna mange samtaler hver søndag, sier Wubs.
De har også begynt så smått å ta i bruk maskinlæring, som er en form for kunstig intelligens.
-Vi bruker det til å forutsi kostnader ved behandling av ulike pasienter. Det er i en startfase, og under utvikling. Også blockchain-teknologi ser vi på, sier Wubs.
– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.
– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.
– Flere enn vi har trodd har nytte av bare en time. Det er lett å ta kontakt via portalen på kommunens nettside
Hva er egentlig forsvarlig psykisk helsehjelp, og hva er uforsvarlig? Dette var ett av temaene på en ledersamling i Lillestrøm nylig
– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforsking AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på napha.no?