-Erfaringskonsulentene styrkes gjennom egne utdanninger og ved at vi er fagorganisert, mener årets erfaringskonsulent 2020, Morten Brodahl.
SKJEVFORDELING: -Vi må spørre oss om vi hjelper dem som er enklest å hjelpe mest, mens vi gir opp de mer vanskeligstilte. Erfaringskonsulentens bidrag inn blir, sammen med andre profesjonelle helsearbeidere, å være en ekstra streng å spille på slik at vi forhåpentligvis kan hjelpe flere, sier prisvinner og erfaringskonsulent Morten Brodahl. FOTO: Privat
SKJEVFORDELING: -Vi må spørre oss om vi hjelper dem som er enklest å hjelpe mest, mens vi gir opp de mer vanskeligstilte. Erfaringskonsulentens bidrag inn blir, sammen med andre profesjonelle helsearbeidere, å være en ekstra streng å spille på slik at vi forhåpentligvis kan hjelpe flere, sier prisvinner og erfaringskonsulent Morten Brodahl. FOTO: Privat
Brodahl ble stolt og glad da han nylig ble tildelt prisen Årets erfaringskonsulent 2020 fra Erfaringssentrum, som er erfaringskonsulentenes interesseorganisasjon.
-Det er hyggelig å få en anerkjennelse for det arbeidet jeg og andre har gjort i mange år. Det viktigste er at jeg som erfaringskonsulent kan være med på å bidra til mest mulig brukermedvirkning og bedre helsetjenester, gjennom samarbeid ned andre faggrupper og brukerrepresentanter, mener han.
Erfaringskonsulenter er personer som er ansatt i psykisk helse- og rustjenestene på bakgrunn av sin egenerfaring med bruk av de samme tjenestene. Ifølge Erfaringssentrum finnes et sted mellom 300 og 500 erfaringskonsulenter i Norge i dag, fordelt på kommunale tjenester og spesialisthelsetjenesten. Brodahl selv jobber som erfaringskonsulent og medforsker ved Nasjonal kompetansetjeneste ROP.
-Jeg jobber mye med brukermedvirkning i forskning nå om dagen, og er involvert i flere forskningsprosjekter. Jeg har tidligere blant annet vært i Stangehjelpa i Stange kommune, i ambulant akuttenhet ved DPS, og vært aktiv brukerrepresentant i RiO, forteller han.
Han er opptatt av god kompetanseheving for erfaringskonsulenter.
-Selv har jeg hatt stor nytte av en utdanning jeg tok i medforskning ved Universitetet i Sørøst-Norge. Nå har vi fått opp en fagskole for erfaringskonsulenter gjennom KBT i Trondheim, og fra før har man MB-utdanningene i Bergen og Oslo. Jeg tror det er viktig på sikt å få i gang en bachelorutdanning, der både empowerment og recovery blir sentrale deler, mener Brodahl.
Han peker også på betydningen av å styrke det faglige fellesskapet mellom erfaringskonsulenter.
-Det trengs at flere blir medlemmer i Erfaringssentrum. En del erfaringskonsulenter har også andre fagutdanninger, og vil kunne løfte erfaringsstemmen innen de ulike fagenes organisasjoner, mener Brodahl.
Han brenner for gode tjenester også til dem som har de mest omfattende psykisk helseutfordringene.
-Det kan virke som at det er de velfungerende og velartikulerte som høres. Mitt inntrykk er at de som trenger mest hjelp ofte får minst hjelp. Det blir mye inn og ut av akuttinnleggelser, inn og ut av bolig. Vi må spørre oss om vi hjelper mest dem som er enklest å hjelpe, mens vi gir opp de mer vanskeligstilte. Erfaringskonsulentens bidrag inn blir, sammen med andre profesjonelle helsearbeidere, å være en ekstra streng å spille på slik at vi forhåpentligvis kan hjelpe flere, sier han.
Brodahl mener i likhet med mange andre at erfaringskonsulenter kan gjøre en forskjell ved at man har opplevd noe av det samme selv.
-Man kan noen ganger nå inn der andre fagutøvere ikke når inn. Likepersonprinsippet, det at man er i samme båt, fungerer for mange. Men det trenger ikke å fungere for alle heller, og i en del situasjoner har jeg også opplevd at ansatte med annen fagbakgrunn har kunnet hjelpe bedre, for eksempel i møte med personer i akutt krise. Det er viktig som erfaringskonsulent å se hva man kan bidra med, og hva ikke. Jeg har tro på det å samarbeide med de andre, og se på seg selv som ett av mange verktøy i verktøykassa til helsetjenestene, sier han.
Noen dager etter intervjuet med napha.no skal han holde innlegg om grensedragningen mellom det å være erfaringskonsulent og det å være brukerrepresentant.
-Det er et område mange er opptatt av, og som kan være krevende. Mange kommer inn i rollen som erfaringskonsulent fra det å være brukerrepresentant for en brukerorganisasjon. Her er det viktig å være seg bevisst at man ikke nødvendigvis skal være en aktivist på en arbeidsplass, samtidig som man er pliktig til å si fra om lovbrudd og brudd på retningslinjer. Det er en balansegang, der det er nødvendig med rolleavklaringer og felles forståelse blant kolleger og arbeidsgiver, sier han.
Han advarer samtidig mot at det blir de som aldri sier fra som løftes mest frem.
-Det er en fare for at de som har gode kritiske innspill skyves unna, mens de som føyer seg løftes frem. En kultur med takhøyde for å kunne si hva man mener er etter min mening viktig for at tjenestene skal kunne utvikle seg, sier han.
Brodahl tror erfaringskonsulenter får en stadig viktigere rolle fremover.
-Det er jo ingen tvil lenger om at erfaringskompetanse inn i tjenestene fungerer, det viser forskningen og vitenskapen tydelig.
Erfaringssentrum har delt ut prisen for årets erfaringskonsulent tre ganger før.
-Erfaringskonsulentprisen er viktig for å anerkjenne de stemmene som er med på å utvikle et nytt fagfelt for erfaringskompetanse. Morten er en av de som har stått på i veldig mange år, og har gitt et betydelig bidrag til erfaringskonsulentmiljøet og utviklingen av rollen, sier leder for Erfaringssentrum, Torbjørn Mohn-Haugen.
– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.
– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.
– Flere enn vi har trodd har nytte av bare en time. Det er lett å ta kontakt via portalen på kommunens nettside
Hva er egentlig forsvarlig psykisk helsehjelp, og hva er uforsvarlig? Dette var ett av temaene på en ledersamling i Lillestrøm nylig
– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforsking AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på napha.no?