10 tips til oppstart av ACT/FACT-team

10 tips til oppstart av ACT/FACT-team

Publisert: 16. mars 2021.   Endret: 16. mars 2021

Jobber dere i lokalbasert psykisk helsearbeid og ønsker å etablere et ACT/FACT-team, men lurer på hvordan?

Team snakker

FACT/ACT-teamet samler de lokale tjenestetilbudene for brukerne, slik at de ikke trenger å koordinere og lete etter tilbudene. (Illustrasjonsfoto: colourbox.com)

FACT/ACT-teamet samler de lok...

Fristen for å søke om tilskuddsmidler fra Helsedirektoratet til forprosjekt for ACT/FACT-team har nylig gått ut, men muligheten dukker opp igjen neste år. For å gjøre inngangen litt enklere har vi samlet noen tips til hva det kan være lurt å tenke på ved opprettelsen av en samarbeidsavtale mellom kommunen og helseforetaket, før dere søker om tilskuddsmidlene.

Målgruppen for ACT/FACT-team er pasienter eller brukere som trenger sammensatte tjenester innen rus og psykisk helse, ofte i kombinasjon med rusproblemer. Formålet med å opprette av team er å endre tjenestene med fokus på samhandling, slik at ingen pasienter faller mellom to stoler – mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten.

Det er også derfor det er så stort fokus på at kommunen og sykehuset skal samarbeide om å opprette ACT/FACT-team. Det tjener brukere og pårørende, som også har en forventning om at hjelpen framstår som koordinert og helhetlig.

ACT- og FACT handler om å etablere noe som fremgår koordinert mellom alle de tjenestetilbudene som finnes lokalt. Det finnes mange tilbud, så det gjelder å få dette bedre samlet slik at ikke brukeren trenger å koordinere det selv.

Det er mange ting å tenke på ved opprettelsen av et team. Hvordan skal det organiseres? Hvem skal finansiere det fullt ut – under og etter tilskuddsperioden fra Helsedirektoratet? Og i hvilke lokaler skal teamet holde til? 

1. Målgruppebeskrivelse

Dette er et viktig punkt. Hvem er det i deres opptaksområde som er aktuelle brukere av teamet? Sykehus og kommuner kan ha ulike oppfatninger av hvem som trenger samtidige tjenester, men både funksjonsevne og diagnoser er relevante tema. 

Opptaksområder med mye folk, som for eksempel Oslo, kan etablere team som retter seg mot mennesker med for eksempel psykoseproblematikk. For mindre befolket område vil målgruppen naturligvis være videre, og ofte innen annen alvorlig psykiske helse og rusproblematikk. 

2. Start i én kommune

En DPS har gjerne mange opptakskommuner og i en startfase er det mange som løser denne utfordringen med å starte med den største eller nærmeste kommunen for å gjøre seg noen erfaringer og deretter å bygge ut tilbudet. 

3. Antall pasienter/brukere

Hvor mange mennesker i deres område er potensielle brukere? Det avgjør hvor stort eller lite teamet må være. Det kan være nyttig å bruke BrukerPlan, som et av flere kartlegginger, for å dimensjonere teamet riktig.  

4. Tjenester

Hva skal teamet gi av helsetjenester og hvilke helsetjenester skal andre helsetjenester ivareta? Dette er det viktig å tenke på for å redusere tjenester, fremfor å gi doble tjenester. Det bidrar også til at dere unngår og være uenig om hvem som skal gi hva. 

Uavhengig av hvem som gjør hva er det viktig at teamene tar et ansvar for at tjenestene framstår oversiktlige og sammenhengende for å sikre at brukerne opplever et helhetlig tjenestetilbud. 

5. Økonomi

Tilskuddsmidlene fra Helsedirektoratet dekker deler av utgiftene de første årene, men det er viktig å ha klart for seg hvem av samarbeidspartnerne som, under og spesielt etter tilskuddsperioden, tar hvilken regning.

6. Stillinger

Knyttet opp mot målgruppebeskrivelsen må samarbeidspartene også avgjøre hvilke stillinger og profesjoner som skal ansettes i teamet. Hvilke skal være fra kommunen og hvilke skal ansettes fra sykehuset? Altså: Hvor hentes ressursene til teamet?

7. Lokaler

Hvor skal teamet lokaliseres? Hvilke lokaler skal det ha? Dette er også en viktig avgjørelse for å få samarbeidsavtalen i havn og kunne søke om forprosjektmidler og tilskudd til FACT-team.

8. Uenigheter

Samarbeidsavtalen bør også svare på hvordan eventuelle uenigheter mellom de to partene skal løses underveis.

9. Signering

Søknaden om forprosjekt må være støttet og undertegnet av ledere høyt oppe hos de to aktørene.

10. Etableringshåndbok

Sjekk ut NAPHA og NKROP sin Etableringshåndbok for ACT- og FACT-team i Norge for videre råd og veiledning.

FACT-team

FACT er en ny organisering i en etablert virkelighet. Et FACT-team gir ikke noe helt nytt – i seg selv. Det er aktørene, altså kommunen og spesialisthelsetjenesten, som må omstille seg til noe nytt. Og det er opp til aktørene selv å avgjøre hvor vidt et FACT-team er riktig for dem.

Temaside

Mer om

Act- og fact-team Rus og psykisk helse

Les også

Publisert: 15/9/2021

Lyser ut restmidler til kommunalt rusarbeid

Publisert: 12/1/2022

Jobbet konkret mot politikere og ledere for å få til fast drift av Housing First

Publisert: 25/10/2024

FACT Gjøvik – Vi bruker mindre tvang

Publisert: 23/3/2018

Å tilpasse seg eller beskytte seg i forbrukersamfunnet

Publisert: 22/5/2019

Alvorlige svakheter i tjenestene til personer med samtidig rusproblem og psykisk lidelse

Aktuelt
Publisert: 20/1/2025
Webinar

Konkrete tips for å beholde seniorer i arbeidslivet

– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.

Siste fra Kunnskapsbasen
Publisert: 16/1/2025
Foredrag

Tre grep kan løse utfordringen med for få yrkesaktive hender i 2050

– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.

Publisert: 03/12/2024
Praksiseksempel

Tar grep for å gi innbyggerne i Lillestrøm lettere vei til psykisk helsehjelp

– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss