Jobbet konkret mot politikere og ledere for å få til fast drift av Housing First

Jobbet konkret mot politikere og ledere for å få til fast drift av Housing First

Praksiseksempel / Publisert: 12. januar 2022.   Endret: 18. januar 2024

– Vi var bevisste på å informere ledere og politikere om hva modellen hadde ført til i Moss. Vi viste frem tall, fortalte om erfaringene. Det var mye positivt å si.

hf moss

AKTUELT: – Brukergruppen er der, uansett hvordan vi vrir og vender på det. Å hjelpe koster penger, enten man velger det ene eller det andre. Housing First er evidensbasert, man vet at det virker. Det gir brukerne en helt annen livskvalitet og klare rammer for hvordan man kan jobbe, sier Janne Runhovde, Bjørn Tore Utne og Terje Heintz i Housing First, Moss. (FOTO: Anne Kristiansen Rønning/ NAPHA)

AKTUELT: – Brukergruppen er d...

Det forteller koordinator Bjørn Tore Utne og bo-oppfølgerne Terje Heintz og Janne Runhovde i Housing First-teamet i Moss. Teamet holder til i fine lokaler i byens NAV-bygg. Selv beskriver de lokaliseringen som ideell.

– Siden alle de boligsosiale virkemidlene er samlet i en avdeling, har vi kort vei til startlån og boligtildeling, bostøtte osv. og kan dermed raskt løse problemer som oppstår. Samlokalisering med NAV er også veldig gunstig.

Startet med et partnerskap med Husbanken

Roald Engman (73) var planlegger i plan- og utviklingsavdelingen i Moss da han i 2005 ble ansatt i prosjektet ACT i Mosseregionen. Dette var et pilotprosjekt i norsk sammenheng og ble starten på et løp som førte til at Mosseregionen har både Housing First- og ACT-team i dag.

Bakgrunnen var Moss kommunes samarbeid med Husbanken i partnerskapet Boligsosialt utviklingsprogram, i perioden fra 2010 til 2015. Det resulterte i at man etablerte en boligsosial avdeling (BOSA) i kommunen, med en egen enhet for booppfølging – Housing First. Roald Engman ledet arbeidet i prosjektperioden, sammen med en bredt sammensatt, tverrfaglig gruppe.

Hjelper dem med å få et hjem

HF-prosjektet i Moss skulle vare i tre år, og fra 2012 ble det gitt tilskuddsmidler til å ansette to Housing First-arbeidere. En av dem var Terje Heintz, som fremdeles er i teamet. I dag har teamet fire ansatte. Alle har lang fartstid med å jobbe utadrettet.

– Vi har tatt imot vår del av folk som kommer på kontoret og kan vel si at HF er noe helt annet. Hjelpen fungerer bedre når den er på brukerens premisser, der de er, sier Utne. Han slår fast at brukergruppa ofte faller mellom to stoler.

– De sliter med psykisk helse- og rusproblematikk, gjerne i kombinasjon, og har ikke noe sted å bo. Mange har relativt utagerende atferd og ikke særlig erfaring med å bo og leve på vanlig måte.

Teamet ser at det er en god start å gi dem et hjem først.

– Da får vi et helt annet grunnlag for å jobbe med andre utfordringer på.

– NAV ser at det vi gjør fungerer

Housing First ble implementert i fast drift i Moss 1. januar 2017.

– Før dette jobbet vi mye med å informere ledere og politikere om hva modellen hadde ført til i Moss. Vi viste fram tall og fortalte om erfaringene. Det var mye positivt. Vi så færre utkastelser fra boliger enn før og mindre ødeleggelser. Stadig flere klarte også å betale husleie, sier Utne.

Også i NAV ble dette satt pris på.

– De ser at Housing First kan slukke branner, før problemene tårner seg opp.

HF i Moss kan tilby brukerne boliger, i relativt greie strøk.

– Enkelte fungerer overraskende godt der de får bolig. Utgangspunktet er at de selv sier hvor og hvordan de vil bo, og at vi tar ønskene på alvor. Moss er ikke en stor by, og det kan være en fordel. Når vi for eksempel kjenner vaktmesteren i et borettslag der det bor en bruker, er det et stort pluss.

De viktige, faste rammene

Et hjem gir en trygghet og påvirker verdigheten til brukerne. Når det er på plass, begynner de å jobbe med det andre, for eksempel regningene, og det å lære seg å bo.

– Brukerne kan etter hvert begynne å skaffe seg hverdager som ligger tett opp mot det de drømmer om, sier Runhovde.

– Når de får et hjem, betyr det også at de får nytt ansvar. Noen blomstrer opp. Andre blir usikre. Du kan se sårbarheten deres da. For oss er det godt å ha en modell som Housing First, med helt klare rammer. Vi slipper å fundere så mye, vi vet hvordan vi skal jobbe.

Hjelperne prøver å få brukerne til se hvordan de kan ha et mer ryddig og aktivt liv.

– Målet er at de skal se et lys. At ting kan bli bedre enn de er. Og vi har noen solskinnshistorier, for eksempel at noen tar førerkort, får hjelp til startlån og kjøper seg bolig. Men så har man jo også dem som fortsetter med rus og med å vanke i miljøer der de ikke skulle vært.

Små skritt og tillitsarbeid

Tilbudet Housing First er heller ikke sånn at det opphører etter noen måneder om brukeren ikke kommer på møter.

– Vi har ikke lov til å gi oss. Vi må bistå, helt til brukeren sier at han ikke vil ha oss der lenger. Vi må være tålmodige, og iblant er skrittene som tas ikke store, men likevel vesentlige.

– Livskvaliteten til en bruker kan for eksempel bli bedre, selv om han fortsetter å ruse seg, sier Runhovde.

Økt tillit er et annet tema.

– Mange av brukeren har blitt såret av hjelpeapparatet tidligere, og bare det å oppleve at de blir mer tillitsfulle, er et lyspunkt, sier Utne.

– Vi tar kontakt med brukerne minst én gang i uka og slutter ikke å bry oss.

En del av jobben er å sette grenser

– Siden vi verken tilhører NAV eller helsetjenesten, og ikke er vedtaksbasert på samme måte som andre tjenester, er vi ikke assosiert med penger eller medisiner. Vi blir mer ufarlige for brukerne, sier Utne. Han forklarer at i rollen kan det ligge å være både hoggestabbe og vaktmester.

– En del av jobben er også å sette grenser. Det er greit at de sier fra når de er frustrerte, men de skal ikke ta det ut på andre. Og det formidler vi, når det trengs.

HF-arbeiderne i Moss synes ikke at det har vært vanskelig å følge fidelity-prinsippene.

– Det tøffeste har vel vært valgmulighetene brukerne skal ha når det gjelder boliger. I Moss har det til tider vært boligmangel. Selv om det skal sies at Housing First stiller langt fremme i køen hos boligkontoret, sier Utne.

– Man vet at det virker

De mener alle norske kommuner skulle begynt med Housing First.

– Brukergruppen er der, uansett hvordan vi vrir og vender på det. Å hjelpe koster penger, enten man velger det ene eller det andre. Housing First er evidensbasert, man vet at det virker. Det gir brukerne en helt annen livskvalitet og klare rammer for hvordan man kan jobbe. 

Råd for en god implementering

Roald Engman, pensjonist og konsulent, var med på å etablere både ACT og Housing First i Mosseregionen. Her er hans råd til kommuner som skal implementere Housing First.

  1. Kartlegg behov.
  2. Vær grundig i rekrutteringen av ansatte. Ikke alle egner seg til denne typen arbeid.
  3. Prioriter opplæring og veiledning høyt. Særlig når det gjelder teamarbeid og recovery.
  4. Fokuser på at teamarbeid er noe annet enn samarbeid. Når en jobber i team, sitter alle rundt bordet med et felles arbeid man har ansvar for å følge opp.
  5. Gå gjennom og evaluer brukerne regelmessig. Her kan man bruke rutiner/struktur og erfaring fra ACT.
  6. Evaluer og mål troskap til modellen (fidelity) regelmessig.
  7. Ha klare samarbeidsavtaler både internt (for eksempel med rus og psykisk helse), eksternt (for eksempel med spesialisthelsetjeneste og politi) og med frivillige organisasjoner.
  8. Ansett en teamarbeider med brukererfaring.
  9. Knytt Housing First organisatorisk til det boligsosiale arbeidet i kommunen.
Roald Engman. (Foto: Privat)
Artikkelen er hentet fra NAPHAs temahefte: Et sted å bo - med rom for å leve, inspirasjon til boligsosialt arbeid.
Mer om temaheftet
Temaside

Mer om

Housing first Boligsosialt arbeid Bolig Implementering Act- og fact-team Rus og psykisk helse Praksiseksempler Moss Østfold Nav

Les også

Publisert: 03/7/2024

Tett samarbeid og felles tildelingsmøter av bolig mellom Mestringsenheten, boligtjenesten og NAV gir gode resultater i Sandnes

Publisert: 14/9/2023

ROP FACT-teamet i Moss har etablert et tett samarbeid med politiet 

Publisert: 17/2/2022

Forebygger selvmord, gir folk verdighet og stødig grunn

Publisert: 04/7/2022

– På vårt bo- og lavterskelsenter handler det ikke om brukerne og de ansatte. Men om oss.

Aktuelt
Publisert: 20/1/2025
Webinar

Konkrete tips for å beholde seniorer i arbeidslivet

– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.

Siste fra Kunnskapsbasen
Publisert: 16/1/2025
Foredrag

Tre grep kan løse utfordringen med for få yrkesaktive hender i 2050

– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.

Publisert: 03/12/2024
Praksiseksempel

Tar grep for å gi innbyggerne i Lillestrøm lettere vei til psykisk helsehjelp

– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss