Trenger du en kjapp innføring i hva åpen dialog i nettverksmøter egentlig er? Akershus universitetssykehus (Ahus) har utviklet et 20 minutters kurs som gir deg den mest grunnleggende kunnskapen.
NETTVERKSMØTER: I kurset får du blant annet en grunnleggende introduksjon til nettverksmøter. Skjermdump: Ahus
NETTVERKSMØTER: I kurset får du blant annet en grunnleggende introduksjon til nettverksmøter. Skjermdump: Ahus
Målsettingen med kurset er å gi «en innføring i hva Åpen dialog er og hvilke hovedprinsipper som anvendes i bruk av tilnærmingen».
Målgruppen er helsepersonell, pasienter, brukere, pårørende og andre som arbeider og/eller har en relasjon til mennesker i psykiske kriser.
E-læringskurset «Åpen dialog – en terapeutisk tilnærming og behandlingsform» oppsto som en del av opplæringsprogrammet for nyansatte ved avdeling for spesialpsykiatri på Ahus.
– I og med at nettverksmøter er en del av vårt tilbud og noe vi tilbyr alle våre pasienter, må personalet vårt vite hva dette er, sier Ritva Kyrrø Jacobsen som er prosjektrådgiver ved avdelinga.
Faglig rådgiver Solrun Elisabeth Steffensen i NAPHA synes kurset er en god introduksjon til nettverksmøter. Hun sier videre at hun er imponert over arbeidet som er gjort ved Ahus og resultatene de har oppnådd gjennom åpen dialog.
Steffensen oppfordrer også kommunale tjenester til å ta metoden i bruk:
– Åpen dialog i nettverksmøter kan brukes når mennesker oppsøker hjelp i krise, og kan være en måte å forebygge innleggelser, sier hun.
Steffensen poengterer at man i nettverksmøter kan samle deltagere fra det offentlige, private og det frivillige. Det er hovedpersonen (pasienten/brukeren) som selv avgjør hvem de vil trekke inn. Dette kan bidra til å ansvarliggjøre og aktivere større deler av lokalsamfunnet:
– Framtidas helsetjenester er under press. Det er ikke bærekraftig å ha alle inne på sykehus, og ansatte både i kommuner og spesialisthelsetjenesten må åpne opp for å samarbeide med andre, slår hun fast.
I et nettverk der fastlege, pårørende og andre personer som er viktige i hovedpersonens liv er invitert med, kan man finne løsninger som er virksomme i hverdagslivet til den det gjelder.
– Kanskje kan problemet løses ved hjelp av de kommunale psykisk helse- og rustjenestene, NAV eller andre lokale aktører, foreslår Steffensen.
Eller kanskje er det som skal til å bygge nye relasjoner og nye nettverk:
– La oss si at vi har en person som er ensom og som liker å synge men kanskje ikke tør, da kan man for eksempel – dersom hovedpersonen synes det er en god idé – invitere med en korleder i nettverksmøtet, sier Steffensen.
Det finnes eksempler på at nettverksmøter er blitt selvbærende, at kommune- eller spesialisthelsetjenesten hjelper til med oppstart, men at møtene fortsetter ved at hovedpersonen tar over styringa og kaller inn helsetjenestene ved behov, forteller Steffensen. I det daglige er det kanskje arbeidsleder, NAV-veileder og den nærmeste familien som er de viktigste ressurspersonene.
– Åpen dialog i nettverksmøter har fokus på det viktigste i livene til folk: relasjoner – at du har det godt med familien og vennene dine. Nettverksmøter kan være en trygg ramme for å snakke om det som er skambelagt. Det kan være at det er behov for hjelp med gjeld, økonomi, bolig eller andre praktiske forhold, og da trekker man inn de ressurspersonene som hovedpersonen ønsker å få støtte fra, sier hun.
E-læringskurset inneholder blant annet beskrivelse av de syv hovedprinsippene for åpen dialog, samt eksempler på gjennomføring av et nettverksmøte – inkudert noen korte filmer.
– Vi har brukt en powerpoint-presentasjon i mange år i opplæringen av våre ansatte, men vi følte et behov for å ha noe litt mer levende. Det vi har opplevd er at når folk har vært med på nettverksmøter eller sett eksempler, skjønner de mer av hva det er, sier Jacobsen.
Selv om den opprinnelige målgruppen var nyansatte, innså Jacobsen og hennes medforfatter Jorunn Sørgård fort at kurset også ville være nyttig for pasienter og pårørende:
– Vi har opplevd at pasienter og pårørende kan være skeptisk til nok et tilbud de ikke vet hva er. Dette kurset kan du se på i ro og fred og tenke på hvorvidt det er noe for deg. Kanskje kommer du fram til at det å sitte og snakke sammen og finne løsning på ting ikke er så skummelt, sier Jacobsen.
Nylig har avdelingen derfor besluttet at alle nye pasienter og pårørende skal få kurset tilsendt, opplyser hun videre.
Jacobsen håper kurset også kan være til nytte for andre:
– Dersom noen rundtomkring har lyst til å bruke det, for eksempel som informasjonsmateriell, er det kjempefint, sier hun.
Åpen dialog i nettverksmøter er en tilnærming for å møte mennesker i akutt psykisk krise, hvor tanken er å involvere pårørende og andre deler av personen det gjelder sitt nettverk basert på hvem personen selv ønsker å ha med.
– Dette er bare et introduksjonskurs der du får kjennskap til åpen dialog. Fagfolk trenger utdanning og kurs for å kunne praktisere som nettverksmøteledere, utdyper Jacobsen.
Hun presiserer at det per dags dato ikke eksisterer noe utdanningstilbud i Norge.
Også Solrun Steffensen understreker behovet for ei nasjonal utdanning og peker på at det nå er opp til kommuner og institusjoner som ligger i front å spre av sin kunnskap.
NAPHA og KORUS Midt holder, på bestilling og avhengig av ledig kapasitet, todagers kurs hvor deltagerne læres opp i hvordan man avholder gode nettverksmøter:
– Helsepersonell har mye kompetanse på å holde gode samtaler. Vi ønsker å få disse samtaleferdighetene ut av terapirommet og inn i hverdagen. På disse kursene setter vi mot i deltagerne til å ta i bruk kunnskapen de allerede har.
Steffensen oppfordrer helsepersonell til ikke å vente på en utdanning, og forteller at tilbakemeldingene fra de todagers kursene har vært gode:
– Vi har holdt kurs i kommuner der deltakere fra NAV bolig, NAV arbeid, barne- og familietjenesten, rus- og psykisk helsetjenesten, flyktningetjenesten og spesialisthelsetjenesten sammen har lært om betydningen av å jobbe i nettverk for å finne gode tilnærminger for den det gjelder, sier hun.
– Har du noen råd til de i tjenestene som ønsker å ta i bruk åpen dialog i nettverksmøter i sin arbeidshverdag?
– Ta kontakt med folk som har ledet nettverksmøter. Det er lov å ta kontakt med de som har vært i feltet og jobbet med dette over tid, sier Jacobsen.
Jacobsen oppfordrer interesserte til å se kurset og ta kontakt med henne eller Sørgård hvis det er noe de lurer på.
– Vi har bygd opp våre tjenester over mange år, og også hos oss begynte det med at bare noen få kunne det.
I tillegg til stillinga som prosjektrådgiver, er Jacobsen PHD-stipendiat ved OsloMet. Doktorgraden omhandler Åpen dialog i nettverksmøter – et forskning- og samarbeidsprosjekt mellom fire avdelinger i psykisk helsevern på Ahus og to enheter i Lørenskog og Nes kommune. I prosjektet deltar det også representanter fra LPP (landsforeningen for pårørende innen psykisk helse) og Mental Helse.
Jacobsen framhever at engasjement fra brukere og pårørende kan bidra til å endre tjenester.
– Jeg har sett virkninga, og ser at det har noe for seg. Hvis pasienter og pårørende begynner å etterspørre dette, blir det trykk på klinikkene for å innføre dialogiske praksiser.
Målsettingen med kurset er å gi «en innføring i hva Åpen dialog er og hvilke hovedprinsipper som anvendes i bruk av tilnærmingen».
Målgruppen er helsepersonell, pasienter, brukere, pårørende og andre som arbeider og/eller har en relasjon til mennesker i psykiske kriser.
– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.
– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.
– Flere enn vi har trodd har nytte av bare en time. Det er lett å ta kontakt via portalen på kommunens nettside
Hva er egentlig forsvarlig psykisk helsehjelp, og hva er uforsvarlig? Dette var ett av temaene på en ledersamling i Lillestrøm nylig
– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforsking AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på napha.no?