For ungdom med utviklingstraumer er skolen en viktig faktor

For ungdom med utviklingstraumer er skolen en viktig faktor

Publisert 15. januar 2025 | Endret 15. januar 2025

Kjersti Olstad har i sin doktorgrad forsket på opplevelsen av mening i livet hos ungdom med utviklingstraumer. Funnene viser blant annet at skolen er av stor betydning og bidrar til opplevelse av mening, for denne gruppen.    

Lærer og elever

TRAUMEERFARINGER: Kjersti Olstad sier mange av ungdommenesom har psykiske helseproblemer har bakenforliggende traumeerfaringer. – Alle tar vi inn livet på ulike måter. Vi kan oppleve det samme, men uttrykker det på ulikt vis. Mange vil uansett ha nytte av å bli bevisstgjort hvilke kilder som gir den enkelte erfaring av mening i livet (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

TRAUMEERFARINGER: Kjersti Ols...
Kjersti Olstad er spesialist i klinisk pedagogikk og foredragsholder med doktorgrad i religionspsykologi. E-post: post@kjerstiolstad.no (Foto: privat)
Forskningssenter for eksistensiell helse

Sykehuset Innlandet har et eget forskningssenter for eksistensiell helse. Målsettingen er å, gjennom forskning, undervisning og nettverksbygging, styrke den kliniske kompetansen når det gjelder religion, livssyn og eksistensielle spørsmål. 

Kristin Trane (Foto: Mogen/NAPHA)

Tilhørende temasider:

Mer om:

forskning traumer ungdom fact.ung

Les også:

Ingen treff...