Kjersti Olstad har i sin doktorgrad forsket på opplevelsen av mening i livet hos ungdom med utviklingstraumer. Funnene viser blant annet at skolen er av stor betydning og bidrar til opplevelse av mening, for denne gruppen.
TRAUMEERFARINGER: Kjersti Olstad sier mange av ungdommene som har psykiske helseproblemer har bakenforliggende traumeerfaringer. – Alle tar vi inn livet på ulike måter. Vi kan oppleve det samme, men uttrykker det på ulikt vis. Mange vil uansett ha nytte av å bli bevisstgjort hvilke kilder som gir den enkelte erfaring av mening i livet (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
TRAUMEERFARINGER: Kjersti Olstad sier mange av ungdommene som har psykiske helseproblemer har bakenforliggende traumeerfaringer. – Alle tar vi inn livet på ulike måter. Vi kan oppleve det samme, men uttrykker det på ulikt vis. Mange vil uansett ha nytte av å bli bevisstgjort hvilke kilder som gir den enkelte erfaring av mening i livet (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
Sykehuset Innlandet har et eget forskningssenter for eksistensiell helse. Målsettingen er å, gjennom forskning, undervisning og nettverksbygging, styrke den kliniske kompetansen når det gjelder religion, livssyn og eksistensielle spørsmål.
Utviklingstraumer er komplekse traumatiske belastninger som har skjedd over tid og tidlig i et barns liv, som vold eller overgrep i nære relasjoner. Dette dreier seg altså om ungdom som har ekstra behov for å oppleve trygghet og forutsigbarhet. Det å bli sett og oppleve seg inkludert i skolen, er derfor ekstra viktig for denne gruppen.
– Funn i studien viste også at strukturen og forutsigbarheten som finnes i skolen, er viktig for denne gruppen, sier Olstad.
Kjersti Olstad har jobbet i Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP) i 25 år og tok en doktorgrad på temaet: Mening i livet hos ungdom med utviklingstraumer.
– Etter lang erfaring med å jobbe i BUP ønsket jeg å utforske og gå mer i dybden hos den gruppen jeg har jobbet mest med disse årene, og å få frem deres stemme.
Olstad opplevde at tidspresset i BUP kunne bli en utfordring. Dette både med tanke på utredningen, men også med tanke på å skape en tillitsfull relasjon, som er av stor betydning for god effekt av behandling.
– Dette ble derfor motivasjonen og utgangspunktet for at jeg valgte å forske videre på ungdommers opplevelse av mening i livet. Et arbeid hvor jeg også har vært opptatt av det eksistensielle, og plassen det eksistensielle har i terapirommet.
Eksistensiell helse er fremdeles litt fremmed for mange, men blir stadig mer tematisert i terapirommet, ifølge Olstad.
– Søken etter hvem man er et relevant tema for ungdom, og dette handler mye om det eksistensielle.
Olstads forskning bekrefter også det vi allerede vet, at den trygge relasjonen og forutsigbarhet har stor betydning for ungdom med utviklingstraumer.
– For disse er relasjoner og venner betydningsfullt, samt det å ha noe å glede seg til, planer for fremtiden, og nærhet til natur og dyr.
I Olstad sin studie kom det også frem at det var mye kroppslige plager og søvnvansker som gikk igjen hos disse ungdommene. En faktor som også gikk igjen hos alle informantene var ambivalensen de hadde. Det å danne tillitsfulle relasjoner til andre, var vanskelig.
– Ungdommene hadde et ønske om det, men det var utfordrende for dem. De bærer på en frykt og indre uro som på mange måter er deres grunnfølelse og som ligger der hele tiden.
Olstad har mange tanker om hvordan vi best kan bidra til å hjelpe unge med utviklingstraumer, hvorav mange ofte er barneverns- eller fosterhjemsbarn, og har opplevd en type «evig» flytting.
– Det som er avgjørende er å finne nøkkelen til den tillitsfulle relasjonen, og å minske mengden overganger og bytte av behandlere.
Forskeren sier også at vi må ta oss tid til å finne den rette «matchen» mellom ungdom og behandler, og bruke god nok tid i oppstarten i møte med disse ungdommene.
– Vi vet at relasjonen mellom terapeut og pasient har stor betydning for effekten av behandling, da er det helt avgjørende at vi tar med dette i beregningen.
Olstad ser også behov for mer informasjon og kunnskap ut til de som jobber tett på barn og unge, både i skole og barnehage.
– Man må kunne gjenkjenne symptomer, også må man vite hva man kan gjøre noe med og ikke. Ansatte i skole og barnehage må også vite hvem man kan oppsøke om man ser at det er behov for ytterligere oppfølging eller veiledning.
Skolen bidrar til å opprettholde struktur og rutiner i dagliglivet, og der kan ungdommene også erfare mestringsopplevelser og gode relasjoner.
– Det er vesentlig at skolens ansatte har kunnskap om hvordan de kan bidra til opplevelsen av meningsfullhet i disse ungdommenes liv. Og ikke minst at de har de ressursene som trengs for å møte denne gruppen elever på en adekvat måte.
Fagleder på NAPHA og leder for nasjonalt implementeringsteam FACT ung, Kristin Trane, sier forskningen og funnene til Olstad er viktige og også relevante for FACT ung-team.
– Studien understreker viktigheten av at teamene fortsetter å jobbe med de unges tilknytning til lokalsamfunnet, særlig opp mot skole, venner og familie.
Trane er også glad for at studien trekker frem det de får mange tilbakemeldinger på knyttet til FACT ung, nemlig relasjonens betydning.
– Her tenker jeg FACT ung-teamene blant annet bidrar til kontinuitet, de bruker tid på å bygge relasjon og de skal jobbe fleksibelt oppsøkende, noe som vi ser ofte bidrar til bedre muligheter for relasjonsbygging, avslutter Trane.
På Forskning.no kan du lese mer om forskningen til Olstad: Slik kan traumatisert ungdom oppleve mening i livet.
Sykehuset Innlandet har et eget forskningssenter for eksistensiell helse. Målsettingen er å, gjennom forskning, undervisning og nettverksbygging, styrke den kliniske kompetansen når det gjelder religion, livssyn og eksistensielle spørsmål.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?