Spesialisthelsetjeneste på brukerens arena?

Spesialisthelsetjeneste på brukerens arena?

Publisert: 01. desember 2011

Rådet for psykisk helse har helt siden begynnelsen av 1990-tallet jobbet for å få gjennomslag for lokalt psykisk helsearbeid.

spesialisthelsetjeneste på brukerens arena2

Rådet for psykisk helses mangeårige arbeid for en styrket, lokalbasert psykisk helsetjeneste er relevant for flere av de problemstillingene og utfordringer som følger i kjølvannet av samhandlingsreformen. Her refereres det til noe av dette arbeidet.

Hva som skaper kvalitet

Gjennom Kvalitetsutviklingsprosjektet (KUP) jobbet Rådet for psykisk helse systematisk for å få oversikt over hva som skaper god kvalitet i tjenestene til mennesker med psykiske lidelser

Arbeidet omfattet samtaler med brukere, medvirkning i tjenesteutvikling og gjennomgang av forskningsresultater.

Sju kjensgjerninger

Resultatene førte frem til sju kjensgjerninger som slår fast hva som bidrar til gode tjenester. En av disse er at kvaliteten på tilbud til brukere med sammensatte tjenestebehov avhenger av et konsistent tiltaksløp og et samhandlende nettverk av tjenester.

Så på siste 10 år

Rapporten «Spesialisthelsetjeneste på brukerens arena» (2008) tok utgangspunkt i endringer på  psykisk helsefeltet de siste 10 årene, samt utfordringer dokumentert gjennom ulike kilder og sentrale publikasjoner i perioden 2003 til 2007.

Lokalbaserte tjenester

Rapporten ble utarbeidet av et bredt sammensatt utvalg, ledet av daværende fagsjef i Rådet for psykisk helse, Anne-Grethe Skjerve.

Utvalget så spesielt på mulige konsekvenser, utfordringer og muligheter som følge av dreningen fra institusjonspsykiatri til lokalbaserte tjenester, der brukeren skal ha en aktiv deltakende rolle.

Bedre sammenheng

I rapporten argumenteres det for et lokalbasert psykisk helsearbeid, der mange av funksjonene som i dag er plassert i spesialisthelsetjenesten slås sammen med kommunalt psykisk helsearbeid.

Utvalget mener at en slik modell gjør det mulig å se mer samlet på bruken av ressursene til mennesker med psykiske lidelse, og at en derved kan legge til rette for bedre sammenheng mellom tjenestetilbudene.

Ressurser til kommunene

Utvalget presiserer at en modell der kommunene overtar mange av spesialisthelsetjenestens funksjoner forutsetter at penger, makt og kompetanse plasseres i kommunen.

Reell innflytelse

I tillegg til en organisatorisk endring av tjenestetilbudene foreslår utvalget at man utvikler, styrker og anerkjenner kunnskap og arbeidsmåter som møter brukeren i den kontekst vedkommende lever i.

Videre en innsats for å utvikle og fremme kulturer og holdninger som gir brukeren reell innflytelse og medvirkning. 

Brukermedvirkning som premiss

I rapporten drøfter man særlig hva som kan gjøres for å skape tjenester som har brukermedvirkning som grunnleggende premiss, og som samtidig er tilgjengelige, helhetlige og sammenhengende.

Rådet for psykisk helse
  • Humanitær organisasjon som skal bidra til et best mulig liv for barn, unge og voksne med psykiske lidelser og deres pårørende.
  • Rådet omfatter 25 medlemsorganisasjoner, som representerer bredden av organisasjoner som arbeider med psykisk helse.

Mer om

Brukermedvirkning Samhandling Organisering av tjenester Prosjektrapporter

Les også

Publisert: 27/11/2013

Midt-Troms og Samhandlingsreformen

Publisert: 02/6/2014

Lang vei mot øyeblikkelig hjelp med døgnopphold i kommunene

Publisert: 26/2/2015

Samhandling og kompetanseheving - korleis få det til?

Publisert: 24/9/2010

"...sett med pasientens øyne..."

Publisert: 21/11/2014

Sosial integrering gjennom entreprenørskap og samarbeid

Aktuelt
Publisert: 20/1/2025
Webinar

Konkrete tips for å beholde seniorer i arbeidslivet

– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.

Siste fra Kunnskapsbasen
Publisert: 16/1/2025
Foredrag

Tre grep kan løse utfordringen med for få yrkesaktive hender i 2050

– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.

Publisert: 03/12/2024
Praksiseksempel

Tar grep for å gi innbyggerne i Lillestrøm lettere vei til psykisk helsehjelp

– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss