Allerede i utlysningsteksten bør det komme tydelig frem hva målet med å ansette erfaringskonsulent er, sier sjef ved klinikk for rus- og psykisk helse ved Universitetssykehuset i Nord-Norge.
UTFORDRINGER og MULIGHETER: Klinikksjef ved UNN, Magnus Hald, har etterhvert erfaring med å ansette erfaringskonsulenter for å utvikle tjenestene. Han forteller om store utfordringer og muligheter.
UTFORDRINGER og MULIGHETER: Klinikksjef ved UNN, Magnus Hald, har etterhvert erfaring med å ansette erfaringskonsulenter for å utvikle tjenestene. Han forteller om store utfordringer og muligheter.
KS og Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten startet høsten 2014 et læringsnettverk for kommunene på tjenesteområdene rus og psykisk helse.
Visjonen er å snu tenkingen fra ”Hva er i veien med deg?” til ”Hva er viktig for deg?” med vekt på det gode pasientforløpet.
Læringsnettverkene, som er finansiert av Helsedirektoratet, arrangeres og ledes av KS i tett samarbeid med Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenestene.
Prosjektgruppen består i tillegg til KS og kunnskapssenteret av representanter fra A-Larm, Mental Helse, Erfaringskompetanse og NAPHA.
Kommunene møter i nettverket med egne «forbedringsteam», sammensatt av de ulike tjenestene i kommunen, brukerrepresentant og samarbeidsparter som DPS og NAV.
Klinikk for rus- og psykisk helse ved Universitetssykehuset i Nord-Norge har flere års erfaring med å knytte til seg erfaringskompetanse i arbeidet med å utvikle tjenestene. Pr. i dag har sykehuset erfaringskonsulenter i stillinger tilsvarende tre årsverk, og har lært mye om utfordringer og muligheter.
-Vi har sett at vi må forberede virksomheten godt i forkant av at vi skal ansette en erfaringskonsulent. Hvor skal vedkommende ha kontor, hva skal vedkommende jobbe med og hvordan, sier Magnus Hald.
Formålet med ansettelsen må uttrykkes tydelig og være godt gjennomtenkt.
-I utlysningsteksten må det stå noe om hva vi ønsker å få til. Det holder ikke å ansette fordi det er «inn i tiden», understreker han.
Magnus Hald holdt i dag et foredrag for KS Læringsnettverk Nord om utfordringer og muligheter ved å ansettelse av erfaringskonsulenter i helsetjenestene. Dette er den tredje samlingen for nettverket av kommuner i Nord-Norge som jobber for økt brukermedvirkning. I alt deltar 61 kommuner i landet i KS Læringsnettverket, som gjennom et år har jobbet med å få fagfolk til oftere å spørre Hva er viktig for deg?
-Mange lurer på hva man bruker henholdsvis brukerrepresentanter og erfaringskonsulenter til i helseforetakene og i de kommunale tjenestene. Et annet stort spørsmål er hva som er praksis når det gjelder lønn og honnorering, forteller Gretha Evensen, faglig rådgiver i NAPHA til Napha.no.
Hald bekrefter at lønnspørsmålet er utfordrende. Erfaringskonsulent er foreløpig ingen etablert profesjon eller stillingstittel innenfor helsevesenet.
-Hvilke satser skal vi bruke? Skal vi vektlegge erfaringskompetansen eller formalkompetansen? Denne utfordringen bør løses på nasjonalt nivå, sier Hald.
Hald mener arbeidsgiver må tydelig gi uttrykk forventninger, og gi erfaringskonsulenten oppgaver på områder der hans eller hennes kompetanse er spesielt viktig.
Han forteller at erfaringskonsulentenes arbeid ved UNN ofte knyttes opp mot bestemte prosjekter som har som et mål å øke brukermedvirkning i tjenestene.
-Erfaringskonsulentene har jobbet med brukerstyrte senter, egendokumentasjon i journal, et prosjekt kalt TUD og Bruker spør bruker, forteller han.
Hald sier det er uaktuelt å trekke erfaringskonsulentene inn i ledelsen ved UNN. Der bør de som har budsjettansvar sitte.
-Det er særlig i utvikling av tjenestetilbudet på systemnivå det er sentralt å knytte til seg erfaringskonsulentene. Ved UNN jobber ikke erfaringskonsulentene med den enkelte bruker, men i arbeidet med å utvikle bedre tjenester, og som nevnt særlig på bestemte områder.
-Det er viktig å ikke forveksle brukerrepresentant og erfaringskonsulent, sier Hald.
Mens førstnevnte representerer en brukerorganisasjon, har den ansatte erfaringskonsulenten, også kalt medarbeider med brukererfaring mange steder, et annet ansvar overfor arbeidsgiver.
Det er ingen tvil om hvor Hald mener erfaringskonsulentens loyalitet skal ligge.
-Erfaringskonsulenten jeg har ansatt, er loyal i forhold til meg som arbeidsgiver, sier Magne Hald.
Dette betyr ikke at det ikke er rom for kritiske røster, tvert i mot, understreker han.
-Erfaringskonsulentene skal og kan uttrykke sin uenighet med oss, og må få kunne hisse seg opp over ting de ser ikke fungerer, mener han.
Erfaringskonsulentene ved UNN har derimot ikke alltid opplevd det slik.
-Erfaringskonsulentene ga oss tilbakemelding om at de ble møtt med et dobbeltbudskap. På forhånd fikk de inntrykk av at de kunne komme «som de var», men da de begynte i jobben, oppdaget de fort at det ble forventet at de helst skulle være som alle de andre som jobbet der, forteller Hald.
Dette har de endret på nå, i følge Hald. Arbeidsgiver UNN har lært noe underveis.
En masteroppgave med tittelen "En av oss" (2010), gjennomført av Monica Danielsen, student ved Universitetet i Agder, undersøker muligheter og utfordringer ved ansettelse av personer med erfaringskompetanse i psykisk helsevern. Danielsen gjennomførte kvalitative intervjuer med en liten gruppe fagpersoner og erfaringskonsulenter, og fant at de mest fremtredende fellestrekk i materialet er at erfaringskonsulentene har en unik mulighet til å gi brukerne håp om bedring, samt å få dem til å forstå egen lidelse bedre.
KS og Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten startet høsten 2014 et læringsnettverk for kommunene på tjenesteområdene rus og psykisk helse.
Visjonen er å snu tenkingen fra ”Hva er i veien med deg?” til ”Hva er viktig for deg?” med vekt på det gode pasientforløpet.
Læringsnettverkene, som er finansiert av Helsedirektoratet, arrangeres og ledes av KS i tett samarbeid med Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenestene.
Prosjektgruppen består i tillegg til KS og kunnskapssenteret av representanter fra A-Larm, Mental Helse, Erfaringskompetanse og NAPHA.
Kommunene møter i nettverket med egne «forbedringsteam», sammensatt av de ulike tjenestene i kommunen, brukerrepresentant og samarbeidsparter som DPS og NAV.
– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.
– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.
– Flere enn vi har trodd har nytte av bare en time. Det er lett å ta kontakt via portalen på kommunens nettside
Hva er egentlig forsvarlig psykisk helsehjelp, og hva er uforsvarlig? Dette var ett av temaene på en ledersamling i Lillestrøm nylig
– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforsking AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på napha.no?