Tilskudd har bidratt til at det er over 500 psykologer i kommunene

Tilskudd har bidratt til at det er over 500 psykologer i kommunene

Psykologer i kommunene / Publisert: 21. mars 2019.   Endret: 01. april 2019

Ny SINTEF-rapport omtaler de siste årenes satsing på å ansette psykologer i kommunene som en suksess. Tjenestene selv ser nytten av å ha fått inn en ny type kompetanse.

Mette Garvoll, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet

TREFFER BEHOV: -Dette er veldig gledelig, og viser at tilskuddsordningen treffer et behov i kommunene, sier avdelingsdirektør Mette Garvoll i Helsedirektoratet

TREFFER BEHOV: -Dette er veld...

Tilskuddsordningen for rekruttering av psykologer i kommunene har ifølge den nye SINTEF-rapporten vært en suksess. Det pekes på at den har vært avgjørende for at det i 2018 er ansatt over 500 psykologer i kommunene.

-Dette er veldig gledelig, og viser at tilskuddsordningen treffer et behov i kommunene, sier avdelingsdirektør Mette Garvoll i Helsedirektoratet, til direktoratets nettside.

Støtte i kompliserte saker

Evalueringen viser at de øvrige ansatte i tjenestene i stor grad er fornøyd med psykologkompetansen. Måten psykologen arbeider på synes å være avgjørende.

Det er særlig psykologens faglige støtte i kompliserte saker, og veiledning av andre tjenesteytere, som anses som mest nyttig av både ansatte og ledere.  Psykologer som er gode på å spre sin kompetanse ut til sine kolleger og samarbeidspartnere, bidrar til en styrket og faglig tryggere psykisk helse- og rustjeneste. Dette kan igjen ha positiv effekt for både brukerne av tjenesten og internt i kommunen.

Evalueringen konkluderer med at det de øvrige tjenesteyterne opplever som psykologens unike bidrag i det tverrfaglige samarbeidet, bør utnyttes videre. På denne måten får man utnyttet psykologens supplerende kompetanse.

Det fremheves også at det er når psykologene kan drive tiltak ut mot mange brukere samtidig, og når de samarbeider med andre tjenesteutøvere, at de synes å øke kvalitet og kompetanse i tjenestene mest effektivt.

Avklare forventninger og vise ydmykhet

I de tilfellene der ledere og ansatte i kommunene i liten eller svært liten grad mente at psykologene bidrar til økt kvalitet og kompetanse, var det ofte snakk om nyutdannede psykologer, uten nok erfaring til å håndtere komplekse utfordringer i kommunen. Det handlet også om psykologer som har uklare oppgaver, og uavklarte forventninger mellom psykologene og de øvrige ansatte i tjenesten.

Særlig to faktorer trekkes frem for å lykkes bedre i denne sammenheng:

  • At kommuner som skal ansette psykolog gjør et godt grunnarbeid sammen med de ansatte som skal samarbeide med dem, og at man avklarer forventninger underveis. 
  • At psykologen som ansettes anerkjenner kompetansen som finnes i tjenesten fra før, og bruker tid på å finne ut hvordan vedkommende best kan bidra til å styrke det eksisterende teamet.

Ydmykhet og respekt for de øvrige profesjonene i kommunen trekkes frem som høyst nødvendig for å lykkes som psykolog i kommunen.

Tips å rekruttere studenter

Rapporten slår fast at det fremdeles er en del kommuner som strever med å få ansatt psykolog. Dette gjelder særlig i distriktene, og det utfordrer kommunene til å være kreative når kravet om kommunepsykolog nå trer i kraft i 2020.

Å tilby psykologistudenter muligheten for å ha hovedpraksis i kommunen er en viktig potensiell rekrutteringsarena, noe omtales som en nærmest uutnyttet ressurs. Etablering av systematisk samarbeid mellom universitet og kommuner må til for at dette skal være gjennomførbart. Videre er det anbefalt at kommune og spesialisthelsetjeneste samarbeider i utforming av innhold i hovedpraksisperioden. Et annet suksesskriterium for rekruttering oppgis å være mulighet for spesialisering. Rapporten oppfordrer til gode samarbeidsavtaler for å finne løsninger for at psykologene kan få gjennomført spesialiseringsløp.

Variert fornøydhet blant brukerne

Selv om både kommunene og Helsedirektoratet mener veiledning og tjenesteutvikling er blant psykologenes viktigste arbeidsområder, er klinisk arbeid med brukere fremdeles en sentral del av arbeidsoppgavene. I evalueringen ble det gjennomført en landsomfattende spørreundersøkelse blant brukere av tjenester av kommunale psykisk helse- og rustjenester, med 740 respondenter.

35 prosent av utvalget svarte at de hadde mottatt hjelp fra psykolog i kommunen, de aller fleste hadde mottatt individuelle samtaler. Av de 191 som besvarte spørsmål om fornøydhet med tjenestetilbudet om psykolog i kommunen, svarte halvparten i stor eller svært stor grad at de var fornøyde. 20 prosent var i noe grad fornøyd, mens 30 prosent var i liten eller i svært liten grad fornøyd. 38 prosent svarte at de i stor eller svært stor grad hadde fått bedret sin helsetilstand som følge av hjelpen fra psykologen, mens like mange mente at de ikke hadde fått det bedre.

Mer om

Nyheter Psykologer i kommunene Brukerundersøkelser

Les også

Publisert: 22/8/2019

NAPHA spør kommunene om pakkeforløp

Publisert: 26/1/2021

Savner samtalene om medikamenter eller ikke i behandling

Publisert: 19/3/2021

Erfaringskonsulenter får ikke nok veiledning

Publisert: 23/8/2010

Forbedring av tjenestene til personer med rus og psykisk lidelse

Publisert: 20/10/2010

Brukererfaringer med ACT-team

Aktuelt
Publisert: 20/1/2025
Webinar

Konkrete tips for å beholde seniorer i arbeidslivet

– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.

Siste fra Kunnskapsbasen
Publisert: 16/1/2025
Foredrag

Tre grep kan løse utfordringen med for få yrkesaktive hender i 2050

– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.

Publisert: 03/12/2024
Praksiseksempel

Tar grep for å gi innbyggerne i Lillestrøm lettere vei til psykisk helsehjelp

– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss