– Sett av tid til forankring og opplæring, og gi ansatte en felles forståelse av hvordan en skal bruke fargekodene grønn, gul og rød. Det sier fagrådgiver i rus i Asker kommune, Lise Størkersen.
AKTUELT: – Da vi skulle begynne med Brukerplan i kommunen for ni år siden, arrangerte vi et brukerplan seminar, der alle som jobbet i rustjenestene, og ressurspersoner innen psykisk helse i kommunen ble invitert. Alle fikk grundig innføring om verktøyet og om hvorfor det er nyttig, forteller Lise Størkersen. (FOTO: Anne Kristiansen Rønning/ NAPHA)
AKTUELT: – Da vi skulle begynne med Brukerplan i kommunen for ni år siden, arrangerte vi et brukerplan seminar, der alle som jobbet i rustjenestene, og ressurspersoner innen psykisk helse i kommunen ble invitert. Alle fikk grundig innføring om verktøyet og om hvorfor det er nyttig, forteller Lise Størkersen. (FOTO: Anne Kristiansen Rønning/ NAPHA)
KILDE: Lise Størkersen, Asker kommune
Størkersen har jobbet i Asker kommune i 10 år, med oppgaver knyttet til fag, kvalitet og utviklingsarbeid.
– Gamle Asker kommune begynte å kartlegge med Brukerplan i 2105, og nå har vi jo også hatt kommunesammenslåing med Røyken og Hurum. Etter oppgraderingen har foregått i Brukerplan, skal vi nå begynne å kartlegge igjen nå i mai.
Hun slår fast at å anvende Brukerplan, er gull på mange måter.
– Dataene som kommer fram, er for eksempel gull verdt, når vi skal søke tilskuddsmidler, sier Størkersen.
Da Asker kommune skulle begynne med Brukerplan for ni år siden, var Størkersen aktiv bakspiller.
– Vi arrangerte et brukerplan seminar, der alle som jobbet i rustjenestene, og ressurspersoner innen psykisk helse i kommunen ble invitert. Alle fikk grundig innføring om verktøyet og om hvorfor det er nyttig, sier hun.
Størkersen har hatt ulike roller i gjennomføring av Brukerplankartleggingen.
– I 2015 var jeg ruskonsulent og kartla egne brukere. Deretter gikk jeg inn i rollen som avdelingskoordinator, som koordinerte kartlegging i egen avdeling. Siden 2019 har jeg vært kommunekontakt, med ansvar for å koordinere kartleggingen i hele kommunen.
Ved oppstart var det såpass få medarbeidere som kartla, at alle som deltok i kartleggingen kunne være med på felles opplæring med KORUS Øst, forteller Størkersen.
– Etter hvert som kommunen har blitt større, og vi har fått mer utbredt kartlegging, har vi lagt opp opplæringen slik at de som koordinerer kartleggingen i egen avdeling og enkelte andre ressurspersoner, får opplæring fra KORUS. Og så har de igjen ansvar for opplæring i egen avdeling. Denne måten å løse oppgaven på opplever vi at fungerer fint for oss.
Lise Størkersen holdt innlegg på Brukerplanseminar på Kronen Gaard tidligere i mars. (FOTO: Anne Kristiansen Rønning)
Størkersen og gjengen i Asker kommune er glade for at de nå kan komme i gang med Brukerplankartlegging igjen.
– 2020 var siste år med kartlegging, men også første år med kartlegging i ny kommune. Vi ser fram til å komme i gang med kartleggingen igjen, da det gir oss en oversikt over status av omfang og karakter på rus- og psykisk helseutfordringene blant brukerne våre. Og vi kan se om det har vært endringer i status de siste årene.
– Det er nyttig å se situasjonen til brukerne av tjenester og å belyse hvilke tjenester det er behov for i kommunen i tida som kommer.
Hun slår fast at samarbeidet med KORUS knyttet til Brukerplankartleggingen er svært viktig for kommunen.
– KORUS bistår med nødvendig opplæring og avklaringer, når det er behov for det i gjennomføringsperioden. Vi har også nær dialog med KORUS i forbindelse med kommunerapportene som blir utarbeidet, spesielt når det gjelder særskilte tema som er verdt å se nærmere på i vår kommune.
– Når kartleggingsrapporten foreligger, bistår KORUS med framlegg, både for kommuneadministrasjonen og for politikere. Det gir et godt kunnskapsgrunnlag når framtidige tjenester skal planlegges.
Nytt av året er at psykisk helse- og rustjenester for unge mellom 16 og 18 år skal kartlegge, i tillegg til psykisk helse og rustjenester for innbyggere over 18, forteller Størkersen.
– Det er mange nye medarbeidere siden sist kartlegging i 2020. Dette krever et godt forankringsarbeid, med informasjon om betydningen av kartleggingen og god opplæring, slik at vi sikrer best mulig data.
– Vi håper at NAV, barnevernstjenesten og hjemmesykepleien kan inkluderes i neste omgang, når vi kommer i gang med den forskriftsmessige kartleggingen.
– I forkant av kartleggingen, har vi informasjonsmøter i relevante avdelinger. Deretter gjennomføres opplæring med KORUS for avdelingskoordinatorer, som så har opplæring i egen avdeling.
– I år må det i tillegg gjøres forberedelser knyttet til den nylig innførte reservasjonsretten. Selve kartleggingen er planlagt gjennomført de to siste ukene i mai. Avdelingskontakter bistår de som kartlegger under gjennomføringen, ved behov.
– Hovedjobben nå er forankring, og der har samarbeid med KORUS vært gull.
Asker kommune anvender Brukerplan-resultatene til å blant annet rapportere om tilstanden innen psykisk helse og rus i kommunen til politikerne.
– Det er viktig at politikerne har dette kunnskapsgrunnlaget, når de skal beslutte. Dataene var også nyttige, da vi slo sammen tre kommuner i 2020. Vi kunne da sammenlikne resultatene fra Hurum Asker og Røyken.
– Vi brukte også tallene i stor grad da koronatiltakene ble iverksatt over natta, mer eller mindre samtidig som den nye kommunen ble etablert, og vi måtte vurdere hvilke tiltak som var vesentlig å opprettholde og også hvilke nye tiltak vi måtte iverksette.
– Vi brukte rapportene fra de tre gamle kommunene for å lage oversikt over rusmiddelsituasjonen i hele kommunen. Data fra Brukerplan ble brukt som delgrunnlag for utarbeidelse av lokal koronahandlingsplan.
Størkersen slår fast at grunnlaget fra Brukerplan hjelper Asker kommune til å dimensjonere og utvikle tjenestene.
– Vi ser på hvilke nivå vi skal legge inn innsats. Brukerplan viser oss på hvilke områder vi har utfordringer. For eksempel kan det se ut til at vi har behov for bedre oversikt over situasjonen blant unge, og at vi ikke kommer tidlig nok inn i forløp. For få har meningsfull hverdag og sosiale arenaer. Dette er områder vi kartlegger nærmere og jobber med å iverksette tiltak for.
Man bruker også funnene i planarbeid, for eksempel for å utarbeide kunnskapsgrunnlag og tilhørende strategier i kommunens temaplan for psykisk helse- og rus.
– Vi benytter også resultatene når vi søker om tilskudd. Dataene er nyttige, når vi redegjør for status og underbygger behovet for tiltakene som vi ønsker å prøve ut.
Viktigst nå er å jobbe med at flere får en meningsfull hverdag. Vi må dimensjonere botilbudene våre bedre, og jobbe mer forebyggende.
Brukerplankartleggingen nasjonalt viser ellers at brukere med alvorlige ROP - utfordringer kan ha fra 6 til 10 tjenester inne. Det er grunn til å tro at dette også gjelder for brukere i Asker.
– Dette synliggjør at vi i tjenestene må prioritere arbeid med koordinering og Individuell Plan.
KILDE: Lise Størkersen, Asker kommune
– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.
– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.
– Flere enn vi har trodd har nytte av bare en time. Det er lett å ta kontakt via portalen på kommunens nettside
Hva er egentlig forsvarlig psykisk helsehjelp, og hva er uforsvarlig? Dette var ett av temaene på en ledersamling i Lillestrøm nylig
– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforsking AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på napha.no?