Når innbyggerne trenger hjelp i en akutt, psykisk krise, er hjelperne på pletten der og da. Sånn er det i Asker kommune.
AKTUELT: – Arbeidet i FOT avdekker også behov for helsetjenester hos innbyggere, som ikke har tjenester i kommunen fra før. Blant annet kan vi oppdage rus- og /eller psykiske helseutfordringer som går ut over mestring av hverdagslivet, forteller May Britt Stendal, fagkoordinator / spesialsykepleier i forsterket oppfølgingstjeneste, Psykisk helse- og rustjenester i Asker kommune. (Ill.foto: colourbox.com)
AKTUELT: – Arbeidet i FOT avdekker også behov for helsetjenester hos innbyggere, som ikke har tjenester i kommunen fra før. Blant annet kan vi oppdage rus- og /eller psykiske helseutfordringer som går ut over mestring av hverdagslivet, forteller May Britt Stendal, fagkoordinator / spesialsykepleier i forsterket oppfølgingstjeneste, Psykisk helse- og rustjenester i Asker kommune. (Ill.foto: colourbox.com)
KILDE: Asker kommune
KILDE: Asker kommune
Den forsterkede oppfølgingstjenesten (FOT) i Asker kommune er et samarbeid mellom legevaktene, fastlegene, oppfølgingstjenestene, FACT og andre instanser. Målet er å styrke tilbudet til innbyggere i Asker med behov for akutt psykisk helsehjelp.
– Vi ser vi har fått til et tilbud med god effekt. Vi forebygger innleggelser i spesialisthelsetjenesten med dette, stadfester May Britt Stendal, fagkoordinator / spesialsykepleier i forsterket oppfølgingstjeneste, Psykisk helse- og rustjenester i Asker kommune.
FOT er for innbyggere som ikke kan vente med oppfølging fra ordinære tjenester til neste virkedag, eller til tjenesten har sikret riktig oppfølging.
De ansatte i teamet jobber turnus, og er altså en «ekstra arm», fra oppfølgingstjenesten. Mange kommer inn til tilbudet via mestringsplan; en slags kriseplan som beskriver tidlig indikasjon av faresignaler og triggere for en krise.
– Planen omfatter en prioritert liste over mestringsstrategier og ressurser som kan brukes før en krise oppstår eller under en krise. Det er innbyggere som allerede har tjeneste hos oppfølgingstjenestene og FACT, og som trenger helsehjelp på kveld og helg, utover den ordinære oppfølgingen, som får mestringsplan, forklarer Stendal.
Henvendelsene inn til FOT er ellers knyttet til akuttoppdrag via legevakt, fastlege, FACT eller oppfølgingstjenestene. Disse rettes direkte til FOT sin kontakttelefon.
– Innbygger får en telefon for å avklare hjemmebesøk eller telefonsamtale, avhengig hva henvendelse krever av umiddelbar helsehjelp, forteller Stendal.
– I samtalen forteller vi om henvendelsen, gir kort informasjon om hva vi kan tilby og hører etter hva som er viktig og gir mening for innbygger. Det gjøres en vurdering på funksjonsnivå, symptomtrykk, alvorlighetsgrad, varighet, ressurser, behov og motivasjon i samråd med innbygger.
Reguleringsstøtte og psykoedukasjon gis i trå med innbyggers mentaliseringsevne.
– Videre oppfølging og avtaler blir avklart deretter. I relevante situasjoner utarbeider vi mestringsplan.
161 personer seg av FOT-tilbudet i 2021. 645 brukte det i 2022, og 781 i 2023.
– I 2023 ble det registrert et gjennomsnitt på 64 akuttpsykiatriske oppdrag hver måned, for FOT. Dette er en økning på 20,75 posent fra 2022, forteller Stendal.
Et oppdrag i FOT varer i gjennomsnittlig i ca. 14 dager.
– Et isolert oppdrag i seg selv kan variere fra en time til to, tre timer i uka, over fem uker. Akutte oppdrag skal være kortvarige, da vi går inn for å stabilisere her og nå. Er behovet større, vurderer vi å koble på saksbehandler for helsetjenester i kommunen. Oppfølging skjer telefonisk, ved hjemmebesøk eller i en kombinasjon.
En kartlegging viser at 85,5 av innbyggerne benytter seg av tilbudet via mestringsplan. 5,7 prosent kommer fra legevaktene og fastlegene, og 8,8 prosent fra oppfølgingstjenestene, FACT og andre. Stadig flere innbyggere selv tar kontakt via mestringsplan, forteller Stendal.
– De ringer selv, eller sender SMS og ber om å bli ringt. Mange benytter seg av tilbudet når de kjenner på et økt trykk av symptomer, og når situasjonen har vart over en lengre periode.
Asker kommune ser god effekt av FOT-tilbudet.
– Den enkelte innbygger får raskere hjelp til stabilisering, og vi har færre innleggelser enn tidligere. Dette er en klart positiv utvikling.
– I tillegg til å forebygge innleggelser i spesialisthelsetjenesten, ser tilbudet også ut til å forebygge iverksettelse av mer omfattende tjenester i kommunen, for den enkelte.
– Gjennom FOT kommer innbyggeren og/eller pårørende til en mer organisert tjeneste og et spisset behandlingsforløp, forklarer Stendal.
– Arbeidet i FOT avdekker også behov for helsetjenester hos innbyggere, som ikke har tjenester i kommunen fra før. Blant annet kan vi oppdage rus- og /eller psykiske helseutfordringer som går ut over mestring av hverdagslivet. Dette kan, om det ikke tas tak i, gi konsekvenser på ulike livsområder som helse, arbeid og aktivitet, relasjoner og nettverk, bolig og økonomi.
Med bakgrunn i resultater fra kartlegging av antall oppdrag, aldersgrupper, type lidelse/krise,, samt opplevelsen av hjelpen og effekten hos den enkelt, samarbeider FOT-teamet med andre instanser for å sikre riktig helsetjenester til rett tid.
– Fastlege kan kobles på for undersøkelse og oppfølging, eventuelt henvisning videre til spesialist.
– Saksbehandlere kobles på for å få helse- og eller rustjenester, praktisk bistand dersom innbygger ikke evner husarbeid eller personlig hygiene, og noen ganger trenger kommunal bolig.
– NAV kan kobles på for råd og veiledning for å ivareta økonomiske forhold. Meldinger om behov skjer i overensstemmelse med innbyggers ønske, og innenfor rammen av ordinære bestemmelser om taushetsplikt og samtykke, påpeker Stendal.
Både legevakt, fastlege og innbyggere rapporterer om at FOT er verdifullt for innbyggerne som opplever psykisk krise, sier Stendal.
– Innbyggerne selv ønsker stabilisering/støttesamtaler hjemme, enten telefonisk eller hjemmebesøk, for å unngå innleggelse i spesialisthelsetjenesten.
– På bakgrunn av erfaringene våre med FOT, kan vi fint anbefale andre kommuner om å tilby en lignende helsetjeneste.
KILDE: Asker kommune
KILDE: Asker kommune
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?