Psykoedukasjon i Salten – årlig seminar

Psykoedukasjon i Salten – årlig seminar

Publisert: 29. mai 2013.   Endret: 05. januar 2024

Seminaret ”Mestring av hverdagen” gir håp, mestringsopplevelser og mulighet for kunnskapsutvikling for både brukere og fagfolk.

Mestring av hverdagen - seminar m/ psykoedukasjon

PSYKOEDKUKASJON: Respekt og håp formidles på ulike måter i løpet av de to dagene vi er samlet, skriver artikkelforfatteren.

PSYKOEDKUKASJON: Respekt og h...

 I hotellets plenumssal sitter forventningsfulle seminardeltakere. Noen er her for første gang og er engstelige og usikre på hva de har gitt seg ut på. Andre har vært her tidligere, og ser fram til dager med sosialt samvær, velværeavdeling og faglig og personlig påfyll. Praten går livlig. Foreleser er Jan Magne Sørensen fra brukerorganisasjonen Hvite Ørn. Han skal fortelle om sin personlige bedringsprosess fra psykisk sykdom og dele med oss hva som hadde betydning for ham i denne prosessen…

Dette gir deg et lite glimt inn i et av i alt ni årlige seminarer som Rehabiliteringsteamet og senere Psykoseteamet ved Salten Distriktspsykiatriske Senter har arrangert for personer med psykoseerfaring.

En suksesshistorie

Hver vinter møtes 60 brukere, pårørende og fagfolk til to dager på hotell, med fokus på ”Mestring av hverdagen”. En av spesialisthelsetjenestens sentrale oppgaver er nettopp å gi brukere og pårørende kunnskap om den aktuelle psykiske lidelsen og hvordan den kan mestres på en god måte. Ved Salten DPS mener vi å ha fått til noe når det gjelder psykoedukasjon. Seminaret ”Mestring av hverdagen” er blitt en suksess, mener vi.

Seminaret tilbys kostnadsfritt til deltakerne. F.o.m. 2012 har vi fått til en avtale med helseforetaket om at refusjonsberettigete utgifter går direkte tilbake til arrangøren, som har forskuttert utgiftene. Seminaret har vært fulltegnet fra første dag. Både skriftlige og muntlige tilbakemeldinger fra deltakere og forelesere har vært positive. I tillegg ser vi at deltakerne, både de som er sentrale i planlegging og gjennomføring og de som er ordinære deltakere, utvikler seg og blir tryggere. De utfordrer seg selv i større grad.

På bakgrunn av erfaringene våre, sammenfatter jeg her noen grunnleggende faktorer som jeg tenker har medvirket til at ”Mestring av hverdagen” kan betraktes som et godt eksempel på psykoedukasjon;

Brukermedvirkning i alle ledd

Planlegging og gjennomføring av seminaret skjer i et nært samarbeid mellom brukere og fagfolk.

Slik får seminaret en større treffsikkerhet i forhold til tema og ikke minst vinklingen på tema. Opplevelsesperspektivet og refleksjonen blir sentral, og det legges mer vekt på å stille gode spørsmål enn på å komme med svarene. Deltakerne blir utfordret til å gi hverandre innspill til mulige løsninger.

Programkomitè

I praksis har en ressursgruppe bestående av seks brukere og to ansatte ved teamet stått for planleggingen av det faglige innholdet. De har valgt forelesere og stilt relevante spørsmål til seminar-temaene. Dermed har de styrt innholdet i ønsket retning. Brukerne er med i planleggingsprosessen, dermed får de også et ansvar for det ferdige resultatet.

Tørre å gi slipp

Da vi startet opp med seminarene var vi som fagfolk opptatt av å ha kontroll på alle deler av prosessen. Aktiv brukermedvirkning førte derimot til at vi måtte slippe noe av denne kontrollen. Et eksempel er valg av tema for seminaret; dette skjer nå med utgangspunkt i evalueringer fra året før og forslag fra ressursgruppen. Gruppen står fritt i det endelige valget, og vi som fagfolk har samme mulighet som alle andre til å påvirke, gjennom å levere forslag til ressursgruppen.

Salutogenese

Aaron Antonovskijs tenkning omkring helsefremmende prosesser har vært viktig for oss. Han skriver i boken ”Helbredets mysterium” om opplevelsen av sammenheng, med meningsfullhet, begripelighet og håndterbarhet som sentrale forutsetninger for mestring. Vi tenker at kunnskapen som formidles og forløses gjennom seminaret nettopp øker brukernes opplevelse av sammenheng og bidrar til deres mestring av egen sykdom. – Seminaret har utviklet seg til en arena for mestring og håp.

Arena for mestring

Deltakerne på seminaret kan utfordre seg selv i nye situasjoner og oppgaver. For noen er det å være til stede under forelesningene utfordrende nok. Andre går fra å være passive tilhørere til å bli aktive bidragsytere i diskusjoner, og noen legger fram gruppearbeid i plenum. Andre deltar i praktiske oppgaver; registrerer deltakere eller tilrettelegger for sosiale arrangement. For noen kan det være et mål å være konferansier for seminaret.

Arena for håp

Respekt og håp formidles på ulike måter i løpet av de to dagene vi er samlet. Foreleserne formidler muligheter og håp gjennom sine framlegg og gjennom sine liv slik de presenterer seg. Gode felles opplevelser skaper glede og håp. Vi har også presentasjon av ”Årets profil”. Det er personer som på tross av eller på grunn av sin psykiske lidelse har bidratt betydelig til det menneskelige fellesskapet, som malere som Van Gogh og Bendik Riis, forfattere som Olav H. Hauge eller musikere som Brian Wilson og Roky Erickson.

Brukerkunnskap

I kunnskapsbasert praksis integreres erfaringsbasert kunnskap, brukerkunnskap og evidensbasert kunnskap. For oss som fagutøvere har samarbeidet med brukerne økt vår bevissthet omkring ulike typer kunnskap og anerkjennelsen av brukerkunnskapens sentrale betydning. Det har også bidratt til økt forståelse og respekt for de opplevelser og erfaringer som brukerne har med seg. Patricia Deegan beskriver i en kvalitativ studie fra 2005 det hun kaller for ”personal medicin”, alt det som den enkelte selv gjør for å håndtere hverdagen med sin sykdom og de ressursene vedkommende har til disposisjon. Å gi deltakerne respekt og anerkjennelse for deres anstrengelser med å håndtere hverdagen med en alvorlig psykisk lidelse har vært og er uvurderlig.

Fagkunnskap

Fagutøvere besitter gjennom utdanning og praksis både erfaringsbasert kunnskap og evidensbasert kunnskap. I møtet med brukerne bidrar vi med kunnskap om psykiske lidelser, men også kunnskap om hvordan vi kan legge til rette for deltakelse, hvordan vi kan skape et trygt læringsmiljø, kommunisere på en god måte og finne balansen mellom ivaretakelse, trygghet og forutsigbarhet på den ene siden og utfordring og positiv risiko på den andre siden.

Kunnskapsutvikling

I denne gjensidige utvekslingen av kunnskap opplever vi at både brukere og fagfolk får utvidet sin forståelse. Man kan på mange måter si at ny kunnskap etableres. Forelesernes presentasjon av sin brukererfaring har stor betydning for seminardeltakerne. De kjenner seg ofte igjen i deres erfaringer. Å beskrive psykotiske opplevelser kan for mange være vanskelig. Da kan det være godt å høre andre sette ord på felles erfaringer der man selv mangler ordene. Forelesere som Arnhild Lauveng, Jakob Margido Esp, Susan Hartkopf og Runa Øvland blant flere har greid dette på en veldig bra måte. I tillegg har vi forelesere som setter disse erfaringene inn i en faglig forståelsesramme, og belyser dermed fenomener og prosesser fra et faglig perspektiv.

Med hevet hode

Et av våre hovedmål har hele tiden vært at deltakerne skal dra fra seminaret med hodet høyere hevet enn da de kom, at de skal erfare å bli møtt med respekt for den situasjonen de står i og anerkjennelse for den betydelige innsatsen de gjør for å mestre hverdagen. Når deltakere året etter ønsker å invitere med seg familien tar vi det som et tegn på at vi langt på vei har lykkes med dette.

Kildereferanser: Kunnskapsbasert praksis. Antonovskij, A: Helbredets mysterium, Hans Reitzels Forlag. Deegan, Patricia:  The importance of personal medicin: A qualitative study of resilience in people with psychiatric disabilities. 2005

 

Les mer om temaet psykoedukasjon i kunnskapsbasen Psykiskhelsearbeid.no:

 

 

 

Mestring av hverdagen

Seminaret ”Mestring av hverdagen" arrangeres fortsatt som et årlig tilbud for innbyggerne i kommunene i Salten. Det avholdes i regi av Psykoseteamet ved Salten DPS.

 

 

 

NAPHAs skrivekurs
  • Denne artikkelen er et praksiseksempel og utviklet i samarbeid med NAPHAs skrivekurs.
  • Om forfatteren: Rita Hove er psykiatrisk sykepleier og klinisk konsulent ved Psykoseteamet, Salten DPS.

 

 

RITA HOVE, artikkelforfatter

Mer om

Brukermedvirkning Salutogenese Læring og mestring Praksiseksempler Nordland Spesialisthelsetjenesten

Les også

Publisert: 11/3/2014

Egeninnsats gir resultat

Publisert: 13/5/2014

Å ha ADHD og være i arbeidslivet

Publisert: 21/5/2012

Vil tette mellomrommene

Publisert: 10/12/2013

Søskengrupper som gir mestring

Publisert: 12/11/2013

Pårørendeundervisning som bygger bro

Siste fra Kunnskapsbasen
Publisert: 20/1/2025
Webinar

Konkrete tips for å beholde seniorer i arbeidslivet

– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.

Publisert: 16/1/2025
Foredrag

Tre grep kan løse utfordringen med for få yrkesaktive hender i 2050

– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.