-Vi har blitt litt kompiser gjennom turer og aktiviteter som ACT-teamet har arrangert. Det er veldig ålreit, sier to av brukerne av Moss ACT-team.
FELLESSKAP: Friluftsgruppen til ACT-teamet i Moss og Indre Østfold er ett av mange sosiale tilbud teamet tilbyr. I denne artikkelen forteller to av brukerne om hvordan de ble kamerater etter å ha blitt kjent via disse tilbudene. FOTO: ACT Moss og Indre Østfold.
FELLESSKAP: Friluftsgruppen til ACT-teamet i Moss og Indre Østfold er ett av mange sosiale tilbud teamet tilbyr. I denne artikkelen forteller to av brukerne om hvordan de ble kamerater etter å ha blitt kjent via disse tilbudene. FOTO: ACT Moss og Indre Østfold.
-Vi ringer hverandre, og møtes for å spille sjakk noen ganger. Han slår meg som regel, men det er moro å prøve, sier den ene, og ler til kameraten som sitter ved siden av.
De ønsker ikke å stå frem med navn og bilde, men deler gjerne sine opplevelser med å få hjelp fra Norges eldste ACT-team, i Moss og Indre Østfold. Napha.no møtte dem under feiringen av teamets 10-årsjubileum på Refsnes gods på Jeløy utenfor Moss 25. august.
-Praktiske ting som å handle og gjøre rent, og det at det kommer noen innom jevnlig, fremhever de to på spørsmål om hva de setter størst pris på av hjelpen de får fra ACT-teamet.
Den ene forteller om hvordan han har fått skaffet seg egen bolig ved hjelp av teamet.
-Jeg fikk hjelp av teamet til å søke bostøtte, ordne Husbanken-lån og andre praktiske ting. Det betyr mye å eie noe selv, sier han.
Også det å kunne ha sertifikat i gode perioder hjalp teamet ham med.
-ACT-teamet kjente meg og hjalp meg slik at jeg fikk sertifikatet tilbake. Jeg kan en del praktiske ting, som å male og snekre. Med sertifikat kan jeg ta småoppdrag, som jeg er glad i, forteller han.
Kameraten spiller gitar, og husker da teamet hadde egen musikk-gruppe.
-Jeg savner den gruppa, sier han.
De to kjente hverandre ikke før de møttes gjennom ACT-teamet.
-Kameratskapet betyr veldig mye for oss begge to - det å ha noen å ringe og finne på ting sammen med, sier de.
Team-leder Ida Marie Mørk Snopestad mener en hovedgrunn til at teamet scorer høyt på brukertilfredshet og andre kriterier, er at de har god bemanning, består av mange faggrupper og har fått jobbe over tid.
-Med 15,3 stillinger og 90 brukere har vi bedre bemanning enn ACT-modellen krever. Det, og at vi har fått holde på i 10 år, mener jeg er hovedgrunnen til våre gode resultater med en målgruppe som hjelpeapparatet for øvrig ikke har klart å gi god hjelp, sa hun i et intervju med napha.no under 10-årsfeiringen.
– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.
– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.
– Flere enn vi har trodd har nytte av bare en time. Det er lett å ta kontakt via portalen på kommunens nettside
Hva er egentlig forsvarlig psykisk helsehjelp, og hva er uforsvarlig? Dette var ett av temaene på en ledersamling i Lillestrøm nylig
– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforsking AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på napha.no?