Tema: ACT- og FACT-team

ACT- og FACT-team

Publisert: 19. september 2012.   Endret: 22. januar 2025

ACT- og FACT-team er oppsøkende team som retter seg mot personer som har sammensatte og langvarige psykisk helse- og/eller rusproblemer. Behandlingen flyttes ut av kontor og institusjon til der vedkommende bor eller oppholder seg.

Mann som smiler_

Målgruppen til ACT- og FACT-teamene har problemer på mange livsområder og har ikke fått tilstrekkelig hjelp fra andre tjenester.

Hva er ACT og FACT?

Assertive Community Treatment (ACT) og Flexible Assertive Community Treatment (FACT) er tverrfaglige oppsøkende team som gir helhetlige og sammenhengende tjenester. Målgruppen for teamene er personer som har, eller der det er mistanke om, alvorlige psykiske lidelser og/eller rusproblemer. Et kriterie er også at man har alvorlig funksjonssvikt på mange områder og over tid ikke har fått nok hjelp fra andre tjenester.

ACT-, FACT- og FACT ung-team - Helsedirektoratet 

ACT-modellen ble utviklet i USA allerede på 1970-tallet. FACT, som i stor grad bygger på ACT, ble utviklet i Nederland fra midten av 2000-tallet. Hovedforskjellen mellom de to teamtypene er at ACT retter seg mot mennesker med et stort og kontinuerlig hjelpebehov knyttet til psykoseproblemer, mens FACT har en bredere målgruppe med et mer varierende hjelpebehov. 

ACT- og FACT-teamene er samhandlingsteam med felles forpliktende eierskap på tvers av kommuner og spesialisthelsetjeneste. Teamene skal gi langvarig oppsøkende behandling, primært på brukernes arenaer. Teamet har et ansvar for å tilby så mange tjenester som mulig fra teamet, og de skal aktivt søke samarbeid med personer i brukerens personlige nettverk og andre profesjonelle eksterne aktører, der dette er hensiktsmessig.  

Oppfølging og behandling støtter opp om mestring av hverdagen, recoverystøtte, legge til rette for ordinært arbeid og annen arbeidsrettet aktivitet, meningsfull fritid, nettverksbygging og deltagelse i lokalsamfunnet, samt tilby psykoedukasjon, samtalebehandling, medisiner og somatisk oppfølging. De fleste team følger også opp tvunget psykisk helsevern uten døgnopphold (1).

Teamene skal gi hjelp i tråd med modellens grunnprinsipper, byggesteiner og modellkrav, samt faglige retningslinjer og veiledere. Modellkravene omfatter både organisatoriske grep, faglige perspektiver, hvilke yrkesgrupper og roller som bør være en del av teamet, og hvordan hjelpen bør planlegges og gis. 

Åtte grunnprinsipper i ACT og FACT

  • Recovery og brukermedvirkning
  • Tverrfaglig teamtilnærming
  • Fleksibilitet
  • Aktiv oppsøkende virksomhet
  • Deltakelse i lokalmiljøet
  • Familie- og nettverksarbeid
  • Kunnskapsbaserte metoder
  • Integrert behandling helhet og sammenheng

Forpliktende samhandling  

I ACT/FACT-samarbeidet er det et felles ansvar for kommune (-r)/bydel (-er), og spesialisthelsetjenesten å tilby både kommunale tjenester og spesialisthelsetjenester. ACT- eller FACT-team skal etableres som felles eierskap og forpliktende samarbeid, både faglig, administrativt og økonomisk.   

Begrunnelsen for dette er at det gjør det lettere å tilby helhetlige og sammenhengende tjenester i ett og samme team. 

Det skal være ansatte fra både spesialisthelsetjeneste og kommunene/bydelene i teamet, og aller helst en godt balansert gruppe ansatte fra begge tjenestenivå. Det kan bidra til mer likeverdig samhandling og at ulike faglige perspektiver understøtter hverandre i større grad.  

ACT- og FACT-modellen svarer ut et utall av utredninger og tilsyn som har vist til manglende samhandling (2-4).

Brukermedvirkning 

Behandling og oppfølging i ACT- og FACT-teamene skal først og fremst bygge på brukernes ønsker, behov og ressurser. Erfaringskompetanse vil derfor være helt sentralt for å lykkes.  

Brukerspesialister skal være ansatt i teamene, og personer med brukererfaringer skal delta på en likeverdig måte, både i behandling, planarbeid, oppstart og utvikling av teamene.  

På napha.no finnes det temasider som har mange tips om hvordan brukere og pårørende kan involveres når tjenester skal utformes, hvordan man kan støtte recovery-prosesser og informasjon om erfaringskonsulenter sin rolle og oppgaver.  

Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse har også utgitt en kunnskapspakke med hefter som kan være relevant for ACT/FACT-teamene: Kunnskapspakke til FACT-/ACT-teamene - Erfaringskompetanse.no

Arbeid og psykisk helse

FACT-teamene skal støtte de som trenger det til å finne sin plass i utdanning og arbeidslivet. I teamene skal det være ansatt arbeids- og utdanningsspesialister som har som oppgave å hjelpe folk til å få en jobb, eller inn i skole/utdanning. FACT-teamene må også ha et godt samarbeid med NAV.  

NAPHA jobber med å oppdatere både temasiden om arbeid og psykisk helse, og temasiden om IPS. De vil ferdigstilles tidlig i 2025. Her vil du blant annet finne beskrivelser av forskjellene på IPS-jobbspesialister og arbeids- og utdanningsspesialister, og juridiske avklaringer rundt ulike roller i arbeid og helse.

Satsingen på ACT- og FACT-team i Norge

ACT- og FACT-team er en av de største, og mest langsiktige, helsepolitiske ambisjonene på psykisk helse-/rus feltet i Norge. De oppsøkende teamene er beskrevet i så godt som «alle» Stortingsmeldinger helt siden Samhandlingsreformen (2008-2009), og er videreført i Opptrappingsplanen for psykisk helse (2023-2033) og Nasjonal Helse- og samhandlingsplan (2024-2027) 

Det første ACT-teamet ble etablert i Norge i 2007, og de første FACT-teamene startet opp i 2013. Oversikten over alle team i drift finnes nederst på denne siden.  

ACT- og FACT-teamene har vært, og er, en viktig driver for utviklingen av lokalbasert psykisk helsearbeid, og samhandlingen mellom spesialisthelsetjenesten og kommuner. Det er fortsatt behov for flere team, både i byer og spredtbygde strøk: Det er behov for mange flere FACT- og FACT ung-team i Norge, særlig i de største byene - NAPHA Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid

Etablering av team  

Det er fortsatt mange steder i Norge som ikke har ACT- og FACT-team, eller mange nok team. En rapport har gitt noen anbefalinger for hvor mange ACT- og FACT-team som bør etableres, sett opp mot befolkningsgrunnlag: ACT-FACT-i-rurale-strok (napha.no) 

Selv om det foreligger noen overordnede beregninger, må det allikevel foretas en selvstendig vurdering av behovet for ACT/FACT-team i et gitt område. Vurderingene bør hensynta hvor mange i området som, om mulig, har behov for en slik tjeneste. Behovet kan variere ut i fra hva som finnes av eksisterende tjenester i området, hvor stort befolkningsgrunnlaget er, og ulike demografiske og geografiske forhold. Hva som er hensiktsmessig i en bydel i en stor by, kan være uhensiktsmessig i mer spredtbygde strøk. Modellene må tilpasses den lokale konteksten, men uten å gå på bekostning av viktige modellkrav. 

I 2024 ble det utgitt en revidert utgave av etableringshåndbok for ACT- og FACT-team i Norge. Hensikten med håndboka er å tydeliggjøre noen praktiske råd knyttet til etablering og drift. Den beskriver også hva som kan være mulige lokale tilpasninger, uten at man beveger seg for langt bort i fra modellkravene.  

Forprosjekt og idéfase

Det finnes et hefte for idéfasen, dette finner du her: Praktiske råd i en idéfase

Det finnes også et hefte med praktisk råd for forprosjektfasen, dette finner du her: Praktiske råd for forprosjekt. 

Tilskuddsordning 

Helsemyndighetene stimulerer til utprøving og etablering av nye ACT- og FACT-team gjennom en tilskuddsordning, som utlyses årlig. Hvis man tenker å etablere et ACT- eller FACT-team anbefales det å etablere et forprosjekt med varighet på 1-2 år. Det er det mulig å søke om tilskudd til. Hva ellers tilskuddsordningen omfatter er beskrevet på Helsedirektoratets nettsider: Tilbud til mennesker med langvarige og sammensatte tjenestebehov. 

En forutsetning for å søke tilskudd til ACT/FACT-team er at det utarbeides en felles søknad, med tilhørende samarbeidsavtale, mellom kommune(-r) og helseforetak. En kommune skal stå som hovedsøker. Hvorvidt teamene forankres i kommune- eller spesialisthelsetjenesten når teamene skal over i ordinær drift, er imidlertid noe som kan vurderes lokalt. Søknadsfristen er som oftest i april hvert år.  

Hvis du ønsker å søke tilskudd kan du ta kontakt med Statsforvalteren i ditt fylke, som forvalter tilskuddsordningen. Søknad og rapportering skal sendes dit. 

Om du har øvrige spørsmål, trenger oppstarthjelp eller implementeringsstøtte ta kontakt med NAPHA på kontakt@napha.no. Det finnes også eksempler på søknader, samarbeidsavtaler og forprosjektrapporter i etablerings- og driftshåndboka for FACT.  

Du kan også å ta kontakt med andre ACT/FACT-team for å få råd derfra. 

Noen steder er det etablert ACT og FACT innenfor rammen av et Helsefellesskap. Det kan være en god løsning for mange. Her er et eksempel: Å etablere FACT-team gjennom Helsefellesskapet sikrer solid forankring og lik informasjon i Telemark - NAPHA Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid 

Modellbeskrivelser, håndbøker og fidelityskalaer

Modellbeskrivelser

Det er utarbeidet modellbeskrivelser både for ACT-team og FACT-team: 

To av metodene som skal benyttes i ACT og FACT er Integrert behandling av ROP-lidelser (IDDT) og Individuell jobbstøtte (IPS). Det finnes egne håndbøker/manualer for disse metodene:  


Fidelityskalaer  

For å måle hvorvidt ACT og FACT teamet følger de enkelte elementer i modellene, kan det gjennomføres såkalte fidelitymålinger, eller modelltrofasthetsmålinger. En systematisk vurdering av modelltrofasthet kan hindre at utviklingen av FACT i Norge fjerner seg for langt fra den opprinnelige FACT-modellen. Målingene gir også viktig informasjon om hva teamene jobber godt med, og hva som er mer utfordrende. Dette kan være retningsgivende for teamets kvalitets- og forbedringsarbeid, og vil være særlig viktig i en etableringsfase.  

Fidelityskala 2010 benyttes i målinger som gjennomføres av kompetansemiljøene. 

Team som er inne i tilskuddsordningen og team som er i ordinær drift benytter FACT-fidelityskala 2010 – norsk revisjon 2023. Det er anbefalt at teamet får støtte fra kompetansemiljøene til å gjennomføre en ekstern måling år to etter oppstart av teamet (når teamet starter med inntak av pasienter/ungdommer) og første interne måling 4 år etter oppstart. For team som allerede har gjennomført måling med 2010-skalaen, og har modellen godt «under huden», kan det være aktuelt benytte 2017-R-skalaen. Men det tilbys ikke eksterne målinger fra kompetansemiljøene basert på 2017R-skalaen pr. i dag. Dette vil komme på et senere tidspunkt. Fidelityskalene bør sees i sammenheng med modellbeskrivelsene. 

Drifts- og etableringshåndbok for FACT 

I mai 2024 kom det en ny FACT-håndbok. Boka er en etablerings- og driftshåndbok. Boka beskriver praktiske råd i etablering og drift, og muligheter for lokale tilpasninger, uten at man fjerner seg fra modellbeskrivelsen. FACT-håndboka vil ikke bli trykket, men kun være tilgjengelig i et PDF-format. Den vil også bli oppdatert senere. Her finner du FACT-håndboka. 

Kartlegging, evaluering og forskning  

Både internasjonalt, og i Norge, har ACT- og FACT-modellen vist gode resultater i å fremme likeverdige, helhetlige og integrerte tilbud til en målgruppe som det har vært vanskelig å gi et godt nok behandlingstilbud til. Norske evalueringer av ACT- og FACT-teamene har vist at denne måten å organisere tjenestene på er ønsket av målgruppen, deres pårørende, teamansatte og samarbeidspartnere. Det er også store kostnadsbesparelser knyttet til kortere innleggelser og mindre bruk av tvangsinnleggelser (5-8). 

En norsk doktorgrad fra 2022 undersøkte FACT sin rolle og samarbeidet med det øvrige tjenestesystemet. Viktige resultater her var at FACT har en brobyggerfunksjon, og at FACT-team kan gi muligheter, til tross for barrierene det norske tjenestesystemet har for integrert behandling (7). 

Se også film med presentasjon av resultatene fra evalueringen: 

Siste nytt om FACT

Nyhetsbrev 

Fra og med juni 2024 utgir vi et nyhetsbrev fire ganger i året som er særlig rettet mot styringsgruppene for ACT- og FACT-teamene, men nyhetsbrevet er også relevant for andre. I nyhetsbrevet får du siste nytt om ACT/FACT-satsingen og oppdatert informasjon om rapporter og politiske dokumenter som er relevante for ACT/FACT. Her finner du det nyeste nyhetsbrevet:  Nyhetsbrev til styringsgruppene for ACT/FACT, desember 2024 

«FACT forum» 

Er du ansatt i et ACT- eller FACT-team, eller har søkt midler til forprosjekt, kan du få tilgang til NAPHAs Teams-kanal «FACT forum». Her finnes det mye nyttig informasjon, særlig for team som er i en etableringsfase. Send mail til kontakt@napha.no, og skriv hvilket team du er tilknyttet. Da vil du motta et samtykkeskjema, og etter innsending av dette vil du bli lagt til i kanalen.   

Høringsinnspill 

NAPHA og det nasjonale implementeringsteamet gir fortløpende høringsinnspill hvor det fremgår hva man mener om faglige og helsepolitiske spørsmål. Mange av disse vil også være relevante for ACT og FACT. Alle disse formidles fortløpende i denne oversikten: Høringsuttalelser - NAPHA Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid 

Retningslinjer og veiledere 

ACT og FACT er beskrevet i en rekke ulike utredninger og normerende produkter fra Helsedirektoratet. Både faglige retningslinjer, veiledere, nasjonale pasientforløp og nasjonale faglige råd. Disse har innehold som det er viktig for ACT- og FACT-teamene å kjenne til. Her har vi samlet noen relevante normerende produkter. Gi oss gjerne beskjed om noe viktig mangler.  

Nasjonale pasientforløp 


Faglige retningslinjer 


Veiledere og faglige råd 


Prioritering- og henvisningsveiledere 

Hjelp til implementering av ACT- og FACT-modellene

NAPHAs rolle

NAPHA har siden ACT- og FACT-modellene ble introdusert i Norge, bidratt til implementering gjennom årlige oppdrag fra Helsedirektoratet. Fra 2024 har NAPHA hovedansvaret for å koordinere implementeringsstøtten nasjonalt og regionalt. Dette gjøres i tett samarbeid med:

  • KORUS
  • RVTS
  • brukerorganisasjoner
  • Helsedirektoratet
  • Statsforvalteren

Et nasjonalt implementeringsteam er etablert for å sikre helhetlig støtte til ACT/FACT-team.

Regionale ressursgrupper

For å styrke implementeringen lokalt, er det etablert regionale ressursgrupper i områdene nord, midt, vest, sør, øst og Oslo. Gruppene består av representanter fra KORUS, RVTS, NAPHA, samt ansatte fra etablerte team og Statsforvalteren i enkelte regioner.

Ressursgruppenes oppgaver:

  • Støtte og utvikle ACT/FACT- og FACT ung-team lokalt
  • Drive kunnskapsformidling
  • Svare på henvendelser
  • Organisere regionale nettverk og møter
  • Bidra til fidelityskåringer

Denne regionale organiseringen skal sikre en tilpasset og treffsikker støtte til teamene.

Opplæring  og nettverk

  • Ansatte i nye team får grunnopplæring i modellen.
  • En digital opplæringspakke lanseres 12. februar. Denne er åpen og gratis, rettet mot både nyansatte og andre som ønsker innsikt i modellen.
  • Teamledere inviteres årlig til regionale og nasjonale nettverkssamlinger.
  • Forprosjekter med tilskudd får veiledning gjennom webinarer, samlinger og kontinuerlig dialog.

Ressurser

NAPHA videreutvikler etableringshåndbøker, temasider på napha.no, modellbeskrivelser og fidelityskalaer for å støtte implementeringen.

Kontaktinformasjon - nasjonalt implementeringsteam 

Kontaktinformasjon – koordinator for  regionale ressursgrupper

Regionale ressursgrupper har ansvar for å støtte og utvikle team i egen region, gjennom blant annet kunnskapsformidling og nettverk. For spørsmål eller mer informasjon, ta gjerne kontakt med en av de ansvarlige.

Opplæring, nettverk og konferanser 

Det tilbys opplæring til nyetablerte ACT/FACT- og FACT ung-team. Opplæringen er for team som mottar driftsmidler, og som ikke har fått opplæring tidligere. Den består av både fysiske og digitale samlinger og går over en periode på to semester, med oppstart på høsten.

Kull 2024/2025 har samling disse datoene:

  • 28.-30. januar 2025: fysisk samling i Trondheim 
  • 13. mars 2025, kl. 09.00-12.00: digital samling 
  • 8. april 2025, kl. 09.00-12.00: digital samling 
  • 20.-21. mai 2025: fysisk samling i Oslo 

Nytt kull har oppstart høst 2025. Mer informasjon kommer.

12.februar lanseres også en digital grunnopplæring som er gratis og tilgjengelig for alle. Den gir nyansatte i allerede etablerte team, samarbeidspartnere og andre som er interessert i å lære om modellen mulighet til å ta opplæringen når det passer dem. Mer informasjon kommer.

Filmer om ACT/FACT 
Ønsker du å lære mer om FACT, se filmer om FACT til bruk i undervisning. Filmene er et samarbeidsprosjekt mellom Statsforvalteren i Oslo og Viken, NAPHA, KORUS Oslo, NKROP og Utviklingssenter for psykisk helse og rus, og Bydel gamle Oslo.

Temasider  

På napha.no finnes det mange relevante temasider for ACT- og FACT-team: 

Kilder 

  1. Service User Experiences of How Flexible Assertive Community Treatment May Support or Inhibit Citizenship: A Qualitative Study 
  2. Sammenfatning av funn fra to landsomfattende tilsyn i 2017-2018 med tjenester til personer med psykisk lidelse og samtidig rusmiddelproblem - eller mulig samtidig ruslidelse. Rapport fra Helsetilsynet 7/2019 
  3. Samhandling-mellom-kommuner-og-sykehus.pdf  
  4. Riksrevisjonens undersøkelse av psykiske helsetjenester (2021). 
  5. Sluttrapport-evaluering-act-team_  
  6. Tvangsinnleggelser nesten halvert med FACT-team - NAPHA Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid 
  7. «FACT-modellen som del av komplekse og fragmenterte tjenestesystem og rurale regioner. En kvalitativ studie» 

Oversikt over ACT- og FACT-team i Norge 

(Oppdatert januar 2025)

Team i kursiv og markert med stjerne (*), har søkt midler til forprosjekt. FACT-team som er tilpassede team er er markert med stjerne (*). De øvrige teamene er i drift eller har søkt midler til drift for 2024.

 
Agder 


Akershus
 


Buskerud
 


Finnmark
 


Innlandet
 


Møre og Romsdal
 


Nordland
 

 
Oslo 

 
Diakonhjemmets sektor 

Universitetssykehusets sektor 


Ahus sektor
 


Rogaland
 


Troms


Trøndelag
 


Vestland
 


Østfold
 

 

Fagstoff om: ACT- og FACT-team
  • Sist publiserte (361)
  • Nyheter (188)
  • Praksiseksempler (52)
  • Vitenskapelige artikler (13)
  • Brukererfaringer (10)
  • Blogg (6)
  • Foredrag (5)
  • Video (5)
  • Forskningsrapporter (4)
  • Kronikker (3)