På Kommunetorget.no kan du se praksiseksempler, lese om føringer fra Helsedirektoratet og chatte med andre i praksisfeltet. Nettstedet fra KoRus er oppdatert med nye tjenester.
AKTUELT: Følg med om rusbehandling i koronatiden på kommunetorget.no. Her kan du snakke med psykisk helsearbeidere, lese om anbefalinger fra myndighetene og erfaringer fra ute i kommunene. (Ill.foto: www.colourbox.com)
AKTUELT: Følg med om rusbehandling i koronatiden på kommunetorget.no. Her kan du snakke med psykisk helsearbeidere, lese om anbefalinger fra myndighetene og erfaringer fra ute i kommunene. (Ill.foto: www.colourbox.com)
-Vi oppfordrer alle som jobber med rus og psykisk helsearbeid om å gjøre seg kjent med de nye tjenestene på kommunetorget.no, sier Øystein Gravrok, som er nestleder i KoRus Nord.
Nettstedet var allerede før koronakrisen en nasjonal nettjeneste for planlegging av folkehelsearbeid og rusarbeid i kommunene. Bidragsytere til tekster, opplæringsfilmer og kunnskapsformidling har særlig vært KoRusene, sosial- og helsearbeidere i norske kommuner og ulike brukergrupper.
-Da koronakrisen kom, fikk vi innspill fra kommuner som ønsket samlet informasjon, erfaringer fra andre kommuners tiltak. De ønsket seg også et eget område der kommunene seg imllom kunne diskutere og stille spørsmål om ulike konkrete tiltak som blir iverksatt overfor brukergruppene, forklarer Gravrok.
I løpet av kort tid etablerte de en felles dugnad via «Teams», der en rekke KoRus, Helsedirektoratet og to engasjerte kommuner, Asker og Bergen deltok.
-I arbeidet konkluderte vimed at det var viktig å raskt få opp et tilbud til kommunene på dette området, og få tydeliggjort at vikunne være en «tjeneste for tjenesten» i kommunene under koronakrisen. Dette resulterte i tre nye områder på kommunetorget.no.
De nye tjenestene for kommunalt rusarbeid, ble lansert fredag 3. april.
-Da hadde vi involverte brukt en uke fra å samle inn behov til å få opp tjenesten, forteller Gravrok.
Han slår fast at disse nyopprettede tjenestene på www.kommunetorget.no er til for kommunalt ansatte i rustjenesten.
-Hvis vi kan støtte dem som står i frontlinjen nå i arbeidet, er det veldig bra. Hevendelsene til oss og de høye brukertallene på disse nye områdene de siste dagene tyder på at svært mange kommuner er inne og leser om andre kommuners konkrete erfaringer og tiltak.
Gravrok forklarer at tema på nettstedet spenner vidt.
-Det kan handle om hva man gjør man rundt matutdeling, feltsykepleie, hvordan man holder kontakt via telefon med brukerne, til ensomhet, nye stoffer i omløp og så videre.
- Inkludert chatten er det tre nye tjenester som er lansert. Jeg håper og tror at disse i sum kan bidra både med at kommuner kan få rask og samlet informasjon om pågående rusarbeid og korona, og at de kan få innsikt i konkrete erfaringer, tips og tiltak i andre kommuner.
-Gjennom KoronaChat (lukket chat) kan de også diskutere fritt om erfaringer og konkrete tips. Det er meget erfarne fagfolk i kommunene vi snakker om. Og de har mye erfaring å bidra med i disse tider!
På kommunetorget.no finner man også samlet oversikt over de jevnlige spørreundersøkelsene som gjennomføres overfor kommunene i det kommunale «Overdosenettverket».
-Dette vil kunne være en form for temperaturmåler på feltet, slår Gravrok fast.Totalt sett er kommunetorget.no en tjeneste som kan gi svar på mye av det som fagfeltet lurer på.
-Tjenesten er som nevnt først og fremst for kommunene, men jeg vil anbefale alle å ta en titt på særlig erfaringsdelen. Der man kan få et innblikk i hvordan kommunenes «frontsoldater» står på, tilpasser tjenestene og har et stort hjerte for sine brukergrupper.
-Jeg vil også trekke frem erfaringer fra brukerorganisasjonene, som er å finne her. De gjør en meget stor innsats i å hjelpe sine, blant annet gjennom nye former for nettverk.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?