Les om revolusjonerende samhandling mellom brukere og fagpersoner. Fagmiljøer forbedrer kvaliteten på tjenestene ved å involvere pasienter, pårørende og brukere.
GJENNOMBRUDDSMETODEN: Sentral i tenkningen.
GJENNOMBRUDDSMETODEN: Sentral i tenkningen.
Denne artikkelen omhandler en rapport fra Norsk Sykepleieforbunds kvalitetsprosjekt
"...sett med pasientens øyne..." Brukermedvirkning – et gjennombrudd for ledere,
medarbeidere og pasienter."
20 virksomheter fra spesialisthelsetjenesten og kommuner har arbeidet med å forbedre tjenestene sine ved å involvere pasienter, pårørende og brukere. De har blant annet benyttet seg av gjenombruddsmetoden og fokusintervjuer.
En av forutsetningene for å lykkes er en god forankring hos den overordnede ledelsen. Det har derfor vært et krav at topplederne i den enkelte organisasjon deltok på den første og siste samlingen.
Metoden har bidratt til å styrke fokus på:
Deltakerne har gjennom prosjektet lært:
Erfaringer fra prosjektet viser at det lar seg gjøre å videreutvikle helsetjenester når det skjer i tett samarbeid med dem det gjelder.
Gjennom setningen ”vi har tatt ned månen” forstår vi at de ved Rokilde Sykehjem har erfart et gjennombrudd i sin praksis.
Les mer her.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?