NAV har siden 2008 ansatt 59 personlige veiledere, kalt veilednings- og oppfølgingsloser. Evaluering har vist at losene er viktige for brukeren i veien inn mot arbeid.
VEIVISERE: NAVs veilednings- og oppfølgingsloser er veivisere for brukerne i hjelpesystemet.
VEIVISERE: NAVs veilednings- og oppfølgingsloser er veivisere for brukerne i hjelpesystemet.
Fossen er fylkeskoordinator for arbeid og psykisk helse i NAV Sør-Trøndelag, og faglig rådgiver i NAPHA. E-post: heidi.fossen@nav.no.
Artikkelen er skrevet i forbindelse med NAPHAs skrivekurs.
Bakgrunn for ansettelsen av loser i NAV er Nasjonal strategiplan for arbeid og psykisk helse 2007 til 2012. Tanken er å prøve ut nye metoder for å hjelpe brukere med psykiske lidelser og et sammensatt behov for støtte og oppfølging.
De fleste brukerne er under 35 år. Diagnosene deres varierer fra lettere psykiske lidelser til mer alvorlige diagnoser som borderline og Schizofreni. Ytelsen de går på spiller ingen rolle.
Det som vektlegges er hvordan veilednings- og oppfølgingslosen kan gjøre en forskjell for brukeren på veien inn i arbeidslivet.
Brukeren må ønske å komme ut i arbeid for å få komme innunder ordningen.
Rundt 1500 brukere har de siste to årene fått oppfølging av NAVs 54 veilednings- og oppfølgingsloser.
NAV har fått evaluert tjenesten som losene gir. Tilbakemeldingene fra brukerne er helt tydelige: Losene har hjulpet dem til å få en bedre livskvalitet. Dette gjelder både økonomisk, sosialt, i forhold til fritidsaktiviteter og ved å åpne døra inn til det ordinære arbeidslivet. Selv om mange ikke har kommet i arbeid ennå, har de fleste kommet et langt skritt på veien dit.
Samarbeidspartnerne gir også uttrykk for at losene er viktige. Los, behandler og bruker har begynt å arbeide sammen istedenfor ”ved siden av hverandre”.
Enkelte loser har nå faste arbeidsdager på DPSén, dette er unikt fort å få til et godt samarbeid mellom bruker, NAV og behandlerapparatet. Også for gjensidig kompetanseoverføring og nettverksbygging har dette betydd svært mye både for behandlerne ved DPS og NAV.
Arbeidsgiverne som har benyttet seg av samarbeidet med los, sier at det er godt å ha et kontaktpunkt som er lett tilgjengelig.
En svært viktig del av losens arbeid er å skape gode relasjoner og likeverd. Losen er en god veiviser inn i jungelen av hjelpere.
De bistår brukerne i å få struktur på hverdagen, å forholde seg til avtaler, å takle økonomiske utfordringer, med bolig og andre utfordringer som brukerne må få orden på for å kunne konsentrere seg om arbeid.
God kartlegging og karriereveiledning arbeider losene særlig mye med. Det er viktig at brukeren er enig i de valgene som blir tatt. Aktuelle arbeidsplasser blir valgt ut fra brukerens kompetanse og interesser.
En dame fikk los i 2008. Hun har nå fått lønnet arbeid, orden på bolig, økonomi og fått tilbake omsorgen for barnet sitt.
Hun hadde en brokete fortid med rus, unnvikelsesproblematikk og ingen bolig. Far hadde tatt omsorg for barnet.
Hvorfor var los viktig for henne? Selv sier hun at det var «en person å forholde seg til som er lett tilgjengelig».
Hun har stort sett tatt tak i alle utfordringene sine selv. Losen har vært støtten underveis, den som har lyttet, veiledet og vært holdepunktet i hennes liv.
Losen har gitt henne troen på mestring. De har sammen brukt mye tid på interessekartlegging og karriereveiledning. Selv er hun godt fornøyd med at det ble brukt tid på å finne match mellom interessefelt, kompetanse og muligheter i arbeidslivet.
Er losrollen kommet for å bli i NAV? Mitt håp er at ordningen videreføres. Arbeids- og velferdsdirektoratet har foretatt evaluering av losene.
Tilbakemeldingene fra brukere, arbeidsgivere og samarbeidspartnere er klare, i følge en rapport fra PROBA samfunnsanalyse: Losen er med og utgjør en forskjell.
Fossen er fylkeskoordinator for arbeid og psykisk helse i NAV Sør-Trøndelag, og faglig rådgiver i NAPHA. E-post: heidi.fossen@nav.no.
Artikkelen er skrevet i forbindelse med NAPHAs skrivekurs.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?