Loser folk inn i arbeid

Loser folk inn i arbeid

Publisert: 22. mai 2012.   Endret: 19. januar 2024

NAV har siden 2008 ansatt 59 personlige veiledere, kalt veilednings- og oppfølgingsloser. Evaluering har vist at losene er viktige for brukeren i veien inn mot arbeid.

Loser3

VEIVISERE: NAVs veilednings- og oppfølgingsloser er veivisere for brukerne i hjelpesystemet.

VEIVISERE: NAVs veilednings- ...

Bakgrunn for ansettelsen av loser i NAV er Nasjonal strategiplan for arbeid og psykisk helse 2007 til 2012. Tanken er å prøve ut nye metoder for å hjelpe brukere med psykiske lidelser og et sammensatt behov for støtte og oppfølging.

Variasjon i diagnose

De fleste brukerne er under 35 år. Diagnosene deres varierer fra lettere psykiske lidelser til mer alvorlige diagnoser som borderline og Schizofreni. Ytelsen de går på spiller ingen rolle.

Må ønske jobb

Det som vektlegges er hvordan veilednings- og oppfølgingslosen kan gjøre en forskjell for brukeren på veien inn i arbeidslivet.

Brukeren må ønske å komme ut i arbeid for å få komme innunder ordningen.

1500 brukere på to år

Rundt 1500 brukere har de siste to årene fått oppfølging av NAVs 54 veilednings- og oppfølgingsloser.

Positiv evaluering

NAV har fått evaluert tjenesten som losene gir. Tilbakemeldingene fra brukerne er helt tydelige: Losene har hjulpet dem til å få en bedre livskvalitet. Dette gjelder både økonomisk, sosialt, i forhold til fritidsaktiviteter og ved å åpne døra inn til det ordinære arbeidslivet. Selv om mange ikke har kommet i arbeid ennå, har de fleste kommet et langt skritt på veien dit.

Lett tilgjengelig

Samarbeidspartnerne gir også uttrykk for at losene er viktige. Los, behandler og bruker har begynt å arbeide sammen istedenfor ”ved siden av hverandre”.  

Enkelte loser har nå faste arbeidsdager på DPSén, dette er unikt fort å få til et godt samarbeid mellom bruker, NAV og behandlerapparatet. Også for gjensidig kompetanseoverføring og nettverksbygging har dette betydd svært mye både for behandlerne ved DPS og NAV.

Arbeidsgiverne som har benyttet seg av samarbeidet med los, sier at det er godt å ha et kontaktpunkt som er lett tilgjengelig.

God veiviser

En svært viktig del av losens arbeid er å skape gode relasjoner og likeverd. Losen er en god veiviser inn i jungelen av hjelpere.

Struktur på hverdagen

De bistår brukerne i å få struktur på hverdagen, å forholde seg til avtaler, å takle økonomiske utfordringer, med bolig og andre utfordringer som brukerne må få orden på for å kunne konsentrere seg om arbeid.

Interesser og kompetanse

God kartlegging og karriereveiledning arbeider losene særlig mye med. Det er viktig at brukeren er enig i de valgene som blir tatt. Aktuelle arbeidsplasser blir valgt ut fra brukerens kompetanse og interesser.

Brukereksempel

En dame fikk los i 2008. Hun har nå fått lønnet arbeid, orden på bolig, økonomi og fått tilbake omsorgen for barnet sitt.

Hun hadde en brokete fortid med rus, unnvikelsesproblematikk og ingen bolig. Far hadde tatt omsorg for barnet.

Holdepunkt

Hvorfor var los viktig for henne? Selv sier hun at det var «en person å forholde seg til som er lett tilgjengelig».

Hun har stort sett tatt tak i alle utfordringene sine selv. Losen har vært støtten underveis, den som har lyttet, veiledet og vært holdepunktet i hennes liv.

Tro på mestring

Losen har gitt henne troen på mestring. De har sammen brukt mye tid på interessekartlegging og karriereveiledning.  Selv er hun godt fornøyd med at det ble brukt tid på å finne match mellom interessefelt, kompetanse og muligheter i arbeidslivet.

Beholder vi losene?

Er losrollen kommet for å bli i NAV? Mitt håp er at ordningen videreføres. Arbeids- og velferdsdirektoratet har foretatt evaluering av losene.

Tilbakemeldingene fra brukere, arbeidsgivere og samarbeidspartnere er klare, i følge en rapport fra PROBA samfunnsanalyse: Losen er med og utgjør en forskjell.

LOS I NAV
  • De første veilednings -og oppfølgingslosene i NAV ble ansatt i 2008.
  • Nå er det 59 loser i Norge.
  • Losene arbeider med tett og indivduell oppfølging av brukere.
  • Mere informasjon finnes på NAV.no/psykiskhels
  • Denne artikkelen om losenes arbeid er skrevet av Heidi Tolnes Fossen.
  • Fossen er fylkeskoordinator for arbeid og psykisk helse i NAV Sør-Trøndelag, og faglig rådgiver i NAPHA. E-post: heidi.fossen@nav.no.

  • Artikkelen er skrevet i forbindelse med NAPHAs skrivekurs.

FORFATTER: Heidi Tolnes Fossen. FOTO: Roald Lund Fleiner/NAPHA.
Temaside

Mer om

Arbeid og psykisk helse Praksiseksempler Nav

Les også

Publisert: 14/5/2013

Jobbhuset - en vei inn i arbeidslivet

Publisert: 04/10/2013

Sammen om bedre tjenester

Publisert: 21/3/2016

Stiller tøffe krav og gir varme klemmer

Publisert: 01/12/2021

– Hvor skal vi spare? I alle fall ikke i RPH!

Publisert: 08/11/2024

Mann om bord, et tilbud til menn mellom 18 - 30 år som sitter litt fast    

Publisert: 27/4/2010

Inn på tunet/ Grønt arbeid

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!