Kampanjen skal hjelpe folk til å få det bedre, og grepene funker både som helsefremming, forebygging og behandling. Det dreier seg om tre ting.
AKTUELT: -Folk flest kjenner til hvordan de skal ta vare på den fysiske helsa. Men det er ikke like lett å svare på hvordan man kan ta vare på den psykiske, sier Steinar Krokstad, professor i sosialmedisin ved NTNU og grunnlegger av Folkehelsealliansen i Trøndelag. (FOTO: Anne Kristiansen Rønning/ NAPHA)
AKTUELT: -Folk flest kjenner til hvordan de skal ta vare på den fysiske helsa. Men det er ikke like lett å svare på hvordan man kan ta vare på den psykiske, sier Steinar Krokstad, professor i sosialmedisin ved NTNU og grunnlegger av Folkehelsealliansen i Trøndelag. (FOTO: Anne Kristiansen Rønning/ NAPHA)
Kilde: hodebra.no
KILDE: trondelagfylke.no
-Folk flest kjenner til hvordan de skal ta vare på den fysiske helsa. Når de blir spurt om hvordan de kan ta vare på den psykiske helsa, nøler de mer. De vet mye mindre om hva de kan gjøre for å unngå psykiske sykdommer og utslitthet. Dette vil vi gjøre noe med, sier Steinar Krokstad, professor i sosialmedisin ved NTNU og grunnlegger av Folkehelsealliansen i Trøndelag.
-Folkehelsealliansen så behovet for å sette mental sunnhet og livskvalitet på dagsorden, på grunn av den negative folkehelseutviklingen blant unge.
Krokstad slår fast at mange får tapt livskvalitet på grunn av psykiske plager.
-Vi ser en betydelig økning av slike plager hos barn og unge. Jenter mellom 13 og 19 år, for eksempel, opplever mye mer psykisk stress nå, enn for 20 år siden, ifølge funn fra HUNT
-HUNT-funn viser også at blant kvinner mellom 20 og 30 år, hadde dobbelt så mange psykiske plager i perioden 2017-2019, enn i 2006-2008.
-Før var det slik at man så en økende forekomst av depresjon, jo eldre folk ble. Nå er det motsatt. Folkehelsa for unge blir verre, mens den blir bedre for eldre. Det er ikke en utvikling vi liker.
Krokstad er opptatt av at folk, ved å bli mer bevisste, selv kan gjøre noe for den psykiske helsa si, og lettere kan gi gode råd til andre. Men hvordan få dette fram på en forståelig og lettfattelig måte?
-Da vi lette, fant vi ABC, et kommunikasjonsverktøy som står for «Act, Belong, Commit». Vi så at det var effektivt og godt nok dokumentert.
-For å utvikle en effektiv kampanje etablerte vi, basert på råd fra kommunikasjonseksperter, det nye begrepet Hodebra. Det som er Hodebra er ABC.
Alle grupper i befolkningen og enkeltindivider, alle organisasjoner kan ha hjalp av dette, ifølge Krokstad.
-Hodebra består av er tre enkle, konkrete tilnærminger, for å oppnå mental sunnhet, god livskvalitet og motstandsdyktighet ved belastning.
-Det fungerer, både når man begynner å føle seg sliten og i behandling.
-Allmennleger trenger verktøy når de skal gi råd til sine pasienter, og Hodebra kan være et utmerket slikt verktøy. Det kan også være fint å bruke i Rask Psykisk helsehjelp (RPH), samt i folkehelsearbeid.
«Act, Belong, Commit», handler om å gjøre noe aktivt, å gjøre noe sammen med andre, og å gjøre noe med mening.
-Det er disse tre tingene vi ønsker å inspirere folk til å tenke mer på. Det er så viktig med aktivitet, å være sammen med andre mennesker og å gjøre noe som er meningsfullt, på et litt høyere plan.
Hodebra er effektiv hjelp ved angst, uro og tristhet, slår han fast.
- Det fins omfattende dokumentasjon på at aktivitet er bedre enn passivitet, at sosial tilhørighet er bedre enn sosial isolasjon, og at engasjement i meningsfulle aktiviteter er helsefremmende.
-Føler man seg nedfor, kan man møte andre og gjøre noe aktivt, gjerne for andre, sier Krokstad. Han slår fast at personer med høy ABC, har seks ganger lavere forekomst av depresjon enn folk med lav ABC.
Krokstad påpeker at tidsalderen vi er i påvirker helsa vår. At det som skjer i samfunnet, påvirker våre levekår.
-Rundt 2011 begynte ungdommer for alvor å bruke sosiale medier, og omtrent fra samme tid, begynte forekomsten av psykiske plager blant unge å øke sterkt. Det samme gjaldt livsstilssykdommer.
-Økonomisk vekst er det underliggende målet i samfunnet, og i media kan man få inntrykk av at markedet skal løse alt. Dette påvirker ungdommene så til de grader. De skal gjøre seg attraktive og bli verdifulle på arbeidsmarkedet. De som ikke støtter opp under det som nærmest har blitt en religion; økonomisk vekst, blir betraktet som mindre verdifulle.
Han er opptatt av begrepet mattering. Å bety noe.
-Det er så viktig at de unge opplever seg som verdifulle, som mennesker, og at de tar vare på sosiale relasjoner. Sirkelen kan fort bli negativ. Vi håper nå at vi ved hjelp av Hodebra, kan sette enkle grep for en bedre psykisk helse på kartet.
-Det blir for dumt når befolkningen har masse kunnskap om hvordan de kan ta vare på den fysiske helsa, men ser ut som spørsmålstegn når de blir spurt om hvordan de kan ta vare på sin psykiske helse.
Han slår fast at det viktigste nå er politikken.
-Vi må spille politikerne gode. Slik at vi kan få mer helsebringende levekår for ungdom.
Kilde: hodebra.no
KILDE: trondelagfylke.no
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?