Faktorer som kan fremme samhandling 

Faktorer som kan fremme samhandling 

Forskning / Publisert: 24. februar 2022.   Endret: 25. februar 2022

Vi har ulike tjenestenivåer i Norge, ulike lovverk og vi har mange ulike tjenester. Det stiller ekstra store krav til samhandling. Så hva sier forskningen vi kan gjøre for å lykkes? 

Godt samarbeid

SAMHANDLING: For å lykkes med samhandling er det viktig å bli kjent med hverandre, også uformelt. En måte å gjøre det på kan være å hospitere hos hverandre. Andre måter kan være å jobbe sammen om felles mål, prosjekter eller planer. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

SAMHANDLING: For å lykk...

Kristin Trane er faglig rådgiver i NAPHA og stipendiat ved Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse (NKROP), hvor hun forsker på FACT-modellen, som er en samhandlingsmodell. På seminaret «Bedre i lag» denne uken presenterte hun noen faktorer forskning peker på at kan fremme samhandling. 

Snu tidligere negative erfaringer

– Det å adressere eventuelt tidligere negative erfaringer med samhandling kan være et viktig første steg for å bedre samhandlingen i en region. Vi kan for eksempel spørre oss selv: Har vi noen tjenester som vi synes det kan være vanskelig å jobbe med? Eller kan det være at noen synes det er vanskelig å jobbe med oss? 

Trane sier det er viktig å prøve å adressere de negative erfaringene med samhandling, snakke sammen om dem. 

– Hva kan vi gjøre for å endre på ting som har vært vanskelig før?

Ha respekt for hverandre

Felles verdier, visjoner, respekt for og tillit til hverandre er viktig i samhandling

– Det er viktig å bli kjent med hverandre, også uformelt. En måte å gjøre det på kan være å hospitere hos hverandre. Andre måter kan være å jobbe sammen om felles mål, prosjekter eller planer. 

Kunnskap om hverandre er i seg selv en fremmer for samhandling

– En vet ikke alltid hvilke tilbud, mandat eller kompetanse hverandre har, og det kan for eksempel skape uklare forventninger.

Lag faste møtepunkter

Å ha faste møtetidspunkter mellom tjenester kan være en fremmer for samhandling. Men da er det også viktig at alle parter prioriterer møtene høyt. 

– Ellers kan det bli en hemmer, sier Trane.

Se nytten av samarbeid

Det å se nytten av samarbeid kan fremme samarbeid. 

– Hjelp hverandre til å se nytten av samarbeidet, og vis de andre tjenestene nytten av samarbeidet for brukeren. Det å holde det felles målet alle tjenestene skal jobbe mot, integrert behandling for bruker høyt, er en faktor jeg mener bør fremheves.

Det kan være hensiktsmessig å formalisere samarbeidet gjennom skriftlige avtaler, men da må avtalene være konkrete og godt kjent for hver enkelt som jobber i tjenesten. 

Ha tydelig ansvars- og oppgavefordeling

Tydelig ansvars- og oppgavefordeling er viktig. Uklarheter kan skape misforståelser, og om oppgavene er uklare kan tjenestene bli parallelle og det er ikke nyttig for noen. 

– Avklaringer omkring dette bør gjøres både muntlig og skriftlig. Samtidig er det også viktig å ikke bli for rigid, men stille opp for hverandre når det trengs. 

En liten digresjon her er også at en studie pekte på at tjenester som håndterer dette på en god måte kan bidra til å redusere risikoen for utbrenthet hos ansatte. 

Vær tilgjengelig

Vær fleksibel og tilgjengelig for hverandre. Om andre kan nå deg på telefon når de ringer kan det rett og slett være med å gjøre oss mer positivt innstilt i samhandlingen med hverandre.

Andre momenter som kan fremme samhandling er samlokasjon, det med å jobbe for å redusere hierarki mellom faggrupper og skape likeverdighet mellom tjenester og fagfolk.

Kristin Trane, faglig rådgiver i NAPHA og stipendiat ved Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse (NKROP)
«Bedre i lag»

Seminaret «Bedre i lag» ble denne uken arrangert for kommuner, spesialisthelsetjenesten, brukerorganisasjoner og NAV i Finnmark. Målet med seminaret er å fremme samhandling mellom de ulike partene.

«Bedre i lag» har tidligere vært arrangert andre steder og er blitt etterspurt flere plasser i landet.

Temaside

Mer om

Samhandling Bedre i lag Fremmere Råd Forskning

Les også

Publisert: 10/2/2021
Samhandling

Sju prinsipper i et helhetlig tjenestetilbud

Publisert: 25/2/2022

Suksesskriteriene er å ta pasienten og alle involverte tjenester og samarbeidspartnere på alvor  

Publisert: 22/9/2022

– Vi må lete etter løsninger, for de finnes 

Publisert: 28/5/2023

Å fysisk møte hverandre utgjør en forskjell for samhandlinga

Publisert: 02/6/2023

Det å få et ansikt på folk gjør det lettere å ta kontakt, på tvers av tjenester og tilbud

Publisert: 16/6/2021

9 råd for bedre samhandling

Aktuelt
Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!