Helse- og omsorgstjenestene til pasienter med psykisk lidelse og rusavhengighet må styrkes, ifølge den felles årsmeldingen fra pasient- og brukerombudene i Norge i 2013.
MYE Å GJØRE: Pasient- og brukerombudene mottok over 14 400 saker i fjor. (Ill.foto: www.colourbox.com)
MYE Å GJØRE: Pasient- og brukerombudene mottok over 14 400 saker i fjor. (Ill.foto: www.colourbox.com)
Pasient- og brukerombudet skal arbeide for å ivareta pasientene og brukernes behov, interesser og rettssikkerhet overfor spesialisthelsetjenesten og den kommunale helse- og omsorgstjenesten, og for å bedre kvaliteten på disse tjenestene.
Det finnes pasient- og brukerombud i alle fylker.
Virksomheten til pasient- og brukerombudene er hjemlet i lov om pasient- og brukerrettigheter av 2. juli 1999 kapittel 8.
Det er gratis å motta hjelp fra pasient- og brukerombudet.
Du kan lese mer om Pasient- og brukerombudet på deres hjemmeside: http://www.pasientogbrukerombudet.no/
Årsmeldingen peker på at det er behov for at kommunene bygger opp kompetanse og kapasitet overfor pasientgrupper innen psykisk helsevern og spesialisert behandling av rusavhengige.
Pasient- og brukerombudet skal arbeide for å ivareta pasientene og brukernes behov, interesser og rettssikkerhet overfor spesialisthelsetjenesten og den kommunale helse- og omsorgstjenesten, samt med å bedre kvaliteten på disse tjenestene. Det finnes pasient- og brukerombud i alle fylker.
Virksomheten til pasient- og brukerombudene er hjemlet i lov om pasient- og brukerrettigheter av 2. juli 1999 kapittel 8.
Du kan ta kontakt med pasient- og brukerombudet hvis du:
Pasient- og brukerombudet kan:
Det er gratis å motta hjelp fra pasient- og brukerombudet.
Pasient- og brukerombudene mottok 14 433 saker i 2013. Flest saker (1992 stk.) omhandler problemstillinger i forhold til fastlege. Voksenpsykiatri er den tredje største kategorien med 1115 saker. Den hyppigste årsaken til henvendelse er pasientskade og komplikasjon (2702 saker). Deretter følger informasjon, medvirkning og samtykke (1672), og venting (1163 saker).
Ombudene har mange eksempler på mangler i samarbeidet mellom helseforetakene og psykisk helsetjeneste i kommunene. Pasienter som tar kontakt engster seg for overgang til kommunal oppfølging, og mange klager på at tilbudet i kommunene ikke dekker deres behov.
Innenfor psykisk helsetjeneste fremkommer det at de temaene som ofte tas opp av pasienter og pårørende er:
Det fremkommer av årsmeldingen at pasienter som lider av rusmiddelavhengighet synes å ha mange felles erfaringer med pasienter innen psykisk helsevern. Henvendelsene til ombudene fra denne gruppen faller innunder mange av de samme temaene som tas opp av pasienter og pårørende innenfor psykisk helsetjeneste.
For rusmiddelavhengige er også avslag på behandling og lang ventetid, nevnt som hyppige problemstillinger.
Mange av sakene til pasient- og brukerombudet viser at pasienter og brukere ikke mottar tilstrekkelig informasjon. Dette førere til manglende medvirkning, usikkerhet og engstelse, og undergraver tilliten til behandlingsapparatet.
I følge årsmeldingen fremkommer det ofte i samtaler med pasienter at de ikke har kjennskap til individuell plan. De har heller ikke fått tilbud om dette. Erfaringene til ombudene er at dersom individuell plan brukes etter intensjonen, kan det både styrke samarbeidet mellom de ulike instansene og gi pasienten større mulighet til medvirkning. Gjennom dette kan behandlingen bedres.
Ombudene mottar også klager på at psykisk syke og rusavhengige tilbys et uverdig botilbud, som kan vanskeliggjøre en vellykket behandling.
Årsmeldingen påpeker også at behandlingstilbudet for gruppen pasienter som har samtidig forekomst av psykisk lidelse og rusmiddelavhengighet, må styrkes.
Årsmeldingen kan lastes ned her.
Les mer om Pasient- og brukerombudet her http://www.pasientogbrukerombudet.no/
Pasient- og brukerombudet skal arbeide for å ivareta pasientene og brukernes behov, interesser og rettssikkerhet overfor spesialisthelsetjenesten og den kommunale helse- og omsorgstjenesten, og for å bedre kvaliteten på disse tjenestene.
Det finnes pasient- og brukerombud i alle fylker.
Virksomheten til pasient- og brukerombudene er hjemlet i lov om pasient- og brukerrettigheter av 2. juli 1999 kapittel 8.
Det er gratis å motta hjelp fra pasient- og brukerombudet.
Du kan lese mer om Pasient- og brukerombudet på deres hjemmeside: http://www.pasientogbrukerombudet.no/
– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.
– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.
– Flere enn vi har trodd har nytte av bare en time. Det er lett å ta kontakt via portalen på kommunens nettside
Hva er egentlig forsvarlig psykisk helsehjelp, og hva er uforsvarlig? Dette var ett av temaene på en ledersamling i Lillestrøm nylig
– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforsking AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på napha.no?