Viktig signal fra pasient- og brukerombudene

Viktig signal fra pasient- og brukerombudene

Publisert: 20. mars 2014

Helse- og omsorgstjenestene til pasienter med psykisk lidelse og rusavhengighet må styrkes, ifølge den felles årsmeldingen fra pasient- og brukerombudene i Norge i 2013.

Mange_telefonhenvendelser

MYE Å GJØRE: Pasient- og brukerombudene mottok over 14 400 saker i fjor. (Ill.foto: www.colourbox.com)

MYE Å GJØRE: Pasient- og bruk...

Årsmeldingen peker på at det er behov for at kommunene bygger opp kompetanse og kapasitet overfor pasientgrupper innen psykisk helsevern og spesialisert behandling av rusavhengige.

Pasient- og brukerombudet skal arbeide for å ivareta pasientene og brukernes behov, interesser og rettssikkerhet overfor spesialisthelsetjenesten og den kommunale helse- og omsorgstjenesten, samt med å bedre kvaliteten på disse tjenestene. Det finnes pasient- og brukerombud i alle fylker.

Virksomheten til pasient- og brukerombudene er hjemlet i lov om pasient- og brukerrettigheter av 2. juli 1999 kapittel 8.

Praktisk informasjon

Du kan ta kontakt med pasient- og brukerombudet hvis du:

  • ønsker råd og veiledning
  • ikke får oppfylt dine rettigheter som pasient, bruker eller pårørende
  • ikke er tilfreds med behandlingen du har fått
  • ikke vet hvor du skal henvende deg

Pasient- og brukerombudet kan:

  • gi deg informasjon om dine rettigheter
  • gi råd og veiledning hvis du mener du har krav på erstatning
  • bistå med å formulere og videreformidle spørsmål eller klager
  • være konfliktløser og bistå i dialog med tjenestestedene

Det er gratis å motta hjelp fra pasient- og brukerombudet.

Stor pågang

Pasient- og brukerombudene mottok 14 433 saker i 2013. Flest saker (1992 stk.) omhandler problemstillinger i forhold til fastlege. Voksenpsykiatri er den tredje største kategorien med 1115 saker. Den hyppigste årsaken til henvendelse er pasientskade og komplikasjon (2702 saker). Deretter følger informasjon, medvirkning og samtykke (1672), og venting (1163 saker).

Mangler i samarbeidet helseforetak - kommune

Ombudene har mange eksempler på mangler i samarbeidet mellom helseforetakene og psykisk helsetjeneste i kommunene. Pasienter som tar kontakt engster seg for overgang til kommunal oppfølging, og mange klager på at tilbudet i kommunene ikke dekker deres behov.

Innenfor psykisk helsetjeneste fremkommer det at de temaene som ofte tas opp av pasienter og pårørende er:

  • mangel på informasjon
  • medvirkning og samtykke
  • medisinering
  • uenighet om diagnose
  • ulike problemstillinger ved tvangsbruk
  • pasientskade og komplikasjon
  • spørsmål vedrørende journalinnsyn
  • samarbeid, utskriving og samarbeid sykehus og kommune.

Mange felles erfaringer

Det fremkommer av årsmeldingen at pasienter som lider av rusmiddelavhengighet synes å ha mange felles erfaringer med pasienter innen psykisk helsevern. Henvendelsene til ombudene fra denne gruppen faller innunder mange av de samme temaene som tas opp av pasienter og pårørende innenfor psykisk helsetjeneste.

For rusmiddelavhengige er også avslag på behandling og lang ventetid, nevnt som hyppige problemstillinger.

Manglende tilbud om individuell plan

Mange av sakene til pasient- og brukerombudet viser at pasienter og brukere ikke mottar tilstrekkelig informasjon. Dette førere til manglende medvirkning, usikkerhet og engstelse, og undergraver tilliten til behandlingsapparatet.

I følge årsmeldingen fremkommer det ofte i samtaler med pasienter at de ikke har kjennskap til individuell plan. De har heller ikke fått tilbud om dette. Erfaringene til ombudene er at dersom individuell plan brukes etter intensjonen, kan det både styrke samarbeidet mellom de ulike instansene og gi pasienten større mulighet til medvirkning. Gjennom dette kan behandlingen bedres.

Ombudene mottar også klager på at psykisk syke og rusavhengige tilbys et uverdig botilbud, som kan vanskeliggjøre en vellykket behandling.

Få behandlingssteder spesialisert for ROP-lidelser

Årsmeldingen påpeker også at behandlingstilbudet for gruppen pasienter som har samtidig forekomst av psykisk lidelse og rusmiddelavhengighet, må styrkes.

Årsmeldingen kan lastes ned her.

Les mer om Pasient- og brukerombudet her http://www.pasientogbrukerombudet.no/

 

Pasient- og brukerombudet

Pasient- og brukerombudet skal arbeide for å ivareta pasientene og brukernes behov, interesser og rettssikkerhet overfor spesialisthelsetjenesten og den kommunale helse- og omsorgstjenesten, og for å bedre kvaliteten på disse tjenestene.

Det finnes pasient- og brukerombud i alle fylker.

Virksomheten til pasient- og brukerombudene er hjemlet i lov om pasient- og brukerrettigheter av 2. juli 1999 kapittel 8.

Du kan ta kontakt med pasient- og brukerombudet hvis du:

  • ønsker råd og veiledning
  • ikke får oppfylt dine rettigheter som pasient, bruker eller pårørende
  • ikke er tilfreds med behandlingen du har fått
  • ikke vet hvor du skal henvende deg

Pasient- og brukerombudet kan:

  • gi deg informasjon om dine rettigheter
  • gi råd og veiledning hvis du mener du har krav på erstatning
  • bistå med å formulere og videreformidle spørsmål eller klager
  • være konfliktløser og bistå i dialog med tjenestestedene

Gratis:

Det er gratis å motta hjelp fra pasient- og brukerombudet.

Nettsider:

Du kan lese mer om Pasient- og brukerombudet på deres hjemmeside: http://www.pasientogbrukerombudet.no/

Mer om

Faglig kvalitet Øvrige artikler

Les også

Publisert: 14/4/2010

Oversikt over lovverk

Publisert: 01/7/2010

Praksisfortellinger som formidlingsverktøy

Publisert: 17/8/2010

Kunsten som beveger

Publisert: 06/6/2011

- Vil styrke forskningen

Publisert: 27/10/2011

Tillit som forutsetning for hjelp

Publisert: 11/12/2011

Lykkelig som liten – Liten DPS med stor arbeidsglede.

Aktuelt
Publisert: 20/1/2025
Webinar

Konkrete tips for å beholde seniorer i arbeidslivet

– Veldig få kommuner har en strategi for å beholde seniorer i arbeid. Her er det en jobb å gjøre.

Siste fra Kunnskapsbasen
Publisert: 16/1/2025
Foredrag

Tre grep kan løse utfordringen med for få yrkesaktive hender i 2050

– Norge får flere eldre og færre yngre og vil komme til å mangle arbeidskraft. Men mye kan gjøres, for å forebygge dette.

Publisert: 03/12/2024
Praksiseksempel

Tar grep for å gi innbyggerne i Lillestrøm lettere vei til psykisk helsehjelp

– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss