Gjennom denne teksten ønsker jeg å oppmuntre dere som jobber med prosjekt til å investere tid til å finne erfaringskompetanse inn i deres prosjekt. Det finnes ingen fasit på den riktige måten, men kanskje kan dere få noen gode råd her.
Emma Sofie Lae-Pedersen oppfordrer tjenesteutviklere om å ha en klar intensjon om hvordan brukermedvirkningen skal være: på hvilke områder og i hvilken grad. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
Emma Sofie Lae-Pedersen oppfordrer tjenesteutviklere om å ha en klar intensjon om hvordan brukermedvirkningen skal være: på hvilke områder og i hvilken grad. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
* Erfaringskonsulent: person som er ansatt i tjenestene på bakgrunn av erfaringskompetanse som bruker og/eller pårørende.
* Brukerrepresentant: person som er oppnevnt av en brukerorganisasjon til å sitte i styrende råd og utvalg
Merk:
* NAPHA anbefaler at den ene formen for erfaringskompetanse i tjenesteutvikling ikke bør erstatte den andre. Brukerrepresentanter har en tilknytning til brukermiljøer som erfaringskonsulenter ikke nødvendigvis har, mens erfaringskonsulenter bidrar med sin kompetanse og sitt perspektiv inn i den daglige tjenesteutviklingen på en måte brukerrepresentanter ikke har mulighet til. Ulike kilder til erfaringskunnskap styrker hverandre.
(Sjekk ut NAPHAs temasider for erfaringskonsulenter og brukermedvirkning når tjenester utformes)
Erfaringskompetanse i tjenesteutformingen både styrker og forbedrer kvaliteten i arbeidet, og det er økonomisk smart. Uten relevant erfaringskompetanse med i utformingen, kan tjenesten fort bli en dårlig «match» mot målgruppen en ønsker å hjelpe. Det kan bli tidkrevende, dyrt og lengre venting for de ungdommene som trenger et annet tilbud enn det som allerede eksisterer.
Erfaringskonsulenter - NAPHA Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid
Det er også lovfestet at brukermedvirkning skal være en del av arbeidet med å forbedre tjenestetilbud, både kommunalt og i helseforetak. Brukerne har en lovfestet rett til å medvirke, og tjenestene har en plikt til å involvere.
Brukermedvirkning, på tjenestenivå, innebærer at erfaringer og kunnskap fra tjenestene selv kan bidra til å bedre behandlingstilbud og tjenester (lenke: Temaside om brukermedvirkning i tjenesteutforming) For eksempel i FACT ung-forprosjekt: få med en ungdom med relevant erfaringskompetanse fra starten av, og gi nok tid til at vedkommende kan lese seg opp og lære med andre. Slik kan tjenesten bli mer treffsikker.
En slik fremgangsmåte tar også hensyn til de lokale og samfunnsmessige forskjellene i landet, og de tilpasningene man kan ha behov for å gjøre fra sted til sted. Nettverket som ofte kommer med, som brukeren har med andre i målgruppen, er også unikt.
Det kan være ulikt hvor mye, hvor mange og hvordan en skal ha brukermedvirkning med i tjenesteutformingen. Er det ønskelig å ha en brukerrepresentant som stiller i styringsgruppemøter? Trenger man en erfaringskonsulent ansatt som får være med i utviklingen opp mot et hovedprosjekt, som for eksempel i et FACT ung-team i drift? Merk at: Ved å involvere mer, får man også mer tilbake. (Red.anm.: forskjell på brukerrepresentant og erfaringskonsulent forklares i faktaboks ved siden av/nederst i saken).
Det er viktig å kunne gjøre en individuell vurdering og tilpasning ut fra hvem som stiller med sin erfaringskompetanse. Selv ble jeg i utgangspunktet ansatt som prosjektmedarbeider og erfaringskonsulent i en 20 prosent stilling i et FACT ung-team. Men jeg merket fort hvordan jeg ble presentert forslag til utforming, i stedet for at jeg selv var med på å utarbeide forslagene. Jeg ble som en flue på veggen, og med kun 7,5 timer i uken gikk dagene fort. Jeg ønsket å være mer involvert og hadde derfor også behov for mer tid. Dermed var en god løsning i mitt tilfelle å utvide stillingsprosenten til 40 prosent.
Husk også at vi som jobber som erfaringskonsulenter kan gjøre så mye mer enn å bare spille inn hva som er feil, hva som er bra og om vi er enige i hvordan tjenesteutformingen er til nå. Vi er oppegående mennesker som fint kan gjøre samme jobb som andre i en arbeidsgruppe. Vi ønsker å bli sett på som enn ressurs som kan være fleksible og tilgjengelige, om det er rom for det. I et forprosjekt er det behov for mye kartleggingsarbeid, administrative oppgaver, møteledelse, og arbeid med forankring, økonomi og organisering.
Det er også betydningsfullt for «oss» brukere med vår erfaring å få medvirke. Det er ikke nødvendigvis slik at vi vil medvirke på system- og tjenestenivå for at vi selv skal få det bedre, men at vi kan gjøre noe med de erfaringene vi selv har hatt, for at andre kan få det bedre. Det er en ganske god følelse å ha.
Samtidig er det viktig å være obs på det ikke skal føles som om du må rive opp et plaster for hver gang du kommer på jobb, med å dele historien din gang på gang. Men mer at du kan være tett på og ha kort vei til innspill, tilbakemeldinger, kommentarer og forbedringstiltak. Da kan man samtidig «eie sin egen historie» i arbeidet med erfaringskompetanse.
Les mer på temasiden om brukermedvirkning på napha.no.
* Erfaringskonsulent: person som er ansatt i tjenestene på bakgrunn av erfaringskompetanse som bruker og/eller pårørende.
* Brukerrepresentant: person som er oppnevnt av en brukerorganisasjon til å sitte i styrende råd og utvalg
Merk:
* NAPHA anbefaler at den ene formen for erfaringskompetanse i tjenesteutvikling ikke bør erstatte den andre. Brukerrepresentanter har en tilknytning til brukermiljøer som erfaringskonsulenter ikke nødvendigvis har, mens erfaringskonsulenter bidrar med sin kompetanse og sitt perspektiv inn i den daglige tjenesteutviklingen på en måte brukerrepresentanter ikke har mulighet til. Ulike kilder til erfaringskunnskap styrker hverandre.
(Sjekk ut NAPHAs temasider for erfaringskonsulenter og brukermedvirkning når tjenester utformes)
De to aktørene har mange felles tjenestemottakere og lederne ser stor verdi av samarbeidet.
Sjekk ut metodene og de operative rutinene som Skar-prosjektet, et samarbeid mellom Den Norske Turistforening (DNT) og Oslo kommune bydel...
– Psykiske helsetjenester i kommuner kan tjene mye på å spille på lag med frivillige organisasjoner, sier Hege Eika Frey
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?