Gjennom denne teksten ønsker jeg å oppmuntre dere som jobber med prosjekt til å investere tid til å finne erfaringskompetanse inn i deres prosjekt. Det finnes ingen fasit på den riktige måten, men kanskje kan dere få noen gode råd her.
Emma Sofie Lae-Pedersen oppfordrer tjenesteutviklere om å ha en klar intensjon om hvordan brukermedvirkningen skal være: på hvilke områder og i hvilken grad. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
Emma Sofie Lae-Pedersen oppfordrer tjenesteutviklere om å ha en klar intensjon om hvordan brukermedvirkningen skal være: på hvilke områder og i hvilken grad. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
* Erfaringskonsulent: person som er ansatt i tjenestene på bakgrunn av erfaringskompetanse som bruker og/eller pårørende.
* Brukerrepresentant: person som er oppnevnt av en brukerorganisasjon til å sitte i styrende råd og utvalg
Merk:
* NAPHA anbefaler at den ene formen for erfaringskompetanse i tjenesteutvikling ikke bør erstatte den andre. Brukerrepresentanter har en tilknytning til brukermiljøer som erfaringskonsulenter ikke nødvendigvis har, mens erfaringskonsulenter bidrar med sin kompetanse og sitt perspektiv inn i den daglige tjenesteutviklingen på en måte brukerrepresentanter ikke har mulighet til. Ulike kilder til erfaringskunnskap styrker hverandre.
(Sjekk ut NAPHAs temasider for erfaringskonsulenter og brukermedvirkning når tjenester utformes)
* Erfaringskonsulent: person som er ansatt i tjenestene på bakgrunn av erfaringskompetanse som bruker og/eller pårørende.
* Brukerrepresentant: person som er oppnevnt av en brukerorganisasjon til å sitte i styrende råd og utvalg
Merk:
* NAPHA anbefaler at den ene formen for erfaringskompetanse i tjenesteutvikling ikke bør erstatte den andre. Brukerrepresentanter har en tilknytning til brukermiljøer som erfaringskonsulenter ikke nødvendigvis har, mens erfaringskonsulenter bidrar med sin kompetanse og sitt perspektiv inn i den daglige tjenesteutviklingen på en måte brukerrepresentanter ikke har mulighet til. Ulike kilder til erfaringskunnskap styrker hverandre.
(Sjekk ut NAPHAs temasider for erfaringskonsulenter og brukermedvirkning når tjenester utformes)
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforsking AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på napha.no?