Flere og flere kommuner ansetter erfaringskonsulenter og flere tar i bruk erfaringskonsulenter i tjenesteutvikling, ifølge SINTEFs årlige kartlegging av kommunalt psykisk helse- og rusarbeid.
ØKNING: I løpet av 2022 ble det flere årsverk for erfaringskonsulenter i norske kommuner. Det er høyest andel i store kommuner, men også i mellomstore kommuner er det nå en økning. (Illustrasjon: www.colourbox.com)
ØKNING: I løpet av 2022 ble det flere årsverk for erfaringskonsulenter i norske kommuner. Det er høyest andel i store kommuner, men også i mellomstore kommuner er det nå en økning. (Illustrasjon: www.colourbox.com)
Kilde: Kommunalt psykisk helse- og rusarbeid 2022 (Helsedirektoratet/SINTEF)
Av de 283 nye årsverkene i kommunale psykisk helse- og rustjenester i 2022, ble 70 utført av «personer med erfaringskompetanse/brukererfaring». Disse fordeler seg på 55 i tjenester for voksne (200 flere totalt) og 15 i tjenester for barn/unge (83 flere totalt). I alt er det blitt 32 % flere årsverk for erfaringskonsulenter i kommunene fra 2021 til 2022, og 61 % siden 2019.
– Vi merker dette, både på antallet henvendelser, men også i forhold til medlemstall. Det har vært en økning på nærmere 30 prosent i medlemsmassen vår i 2022, sier Torbjørn Mohn-Haugen, generalsekretær i Erfaringssentrum, interesseorganisasjonen for erfaringskonsulenter.
Økningen i antall kommuner/bydeler som har erfaringskonsulenter har også fortsatt. I år er det 42 % som har ansatte med erfaringskompetanse mot 38 % i fjor. I 2019, da SINTEF først tok med erfaringskompetanse i sin årlige kartlegging, var andelen 27 %.
– Det er veldig spennende at økningen i antallet årsverk har vært så stor de siste årene. Det viser at arbeidsgivere ute i kommunen forstår nytten av å ha brukererfaringen tett på, inne i tjenestene sine, sier Mohn-Haugen.
– Samtidig forplikter det arbeidsgivere. Det er viktig at erfaringskonsulentene som ansettes får gode vilkår, at de får veiledning, nødvendig opplæring og at det blir mulig for dem å vokse i rollene sine, fortsetter han.
KONTAKT: Generalsekretær Torbjørn Mohn-Haugen i Erfaringssentrum oppfordrer nyansatte erfaringskonsulenter til å ta kontakt med dem, dersom det er noe de lurer på. (Foto: Solrun Elisabeth Steffensen/NAPHA)
Av de kommunene som ikke har ansatt erfaringskonsulenter, oppgir 12 % at de har planer om å gjøre det i 2022. 55 % har ikke planer om det, mens 33 % oppgir «vet ikke». Det er flere kommuner som sitter på gjerdet i fjor enn i år, men det er også færre som har konkrete planer om å ansette.
Det er fremdeles i de store kommunene vi finner den høyeste andelen som har ansatt erfaringskonsulenter. Der økningen er størst, er imidlertid i kommuner med mellom 5000 og 10000 innbyggere. 48 % av disse kommunene oppgir å ha ansatte med erfaringskompetanse i år mot 42 % i fjor.
Tallet på erfaringskonsulenter i tjenester som retter seg mot barn/unge har nesten doblet seg, fra 16 i fjor til 31 i år. Dette kan ha med innføringen av FACT ung-team rundt om i landet, hvor brukerspesialister skal være en del av teamet.
I rapporten finner vi også en kartlegging av hva erfaringskonsulentene gjør. I hovedsak gjør erfaringskonsulentene det samme i år som i fjor, men det er en økning i andelen som bidrar på systemnivå i planlegging og utvikling av tjenesten, samt i pårørendekontakt.
I årets IS-24/8-rapport er det 31 % av kommunene som oppgir å i stor eller svært stor grad sikre brukermedvirkning på systemnivå. 53 % oppgir «i noen grad».
Da vi i NAPHA lanserte vår temaside om erfaringskonsulenter i februar, var en av hensiktene å sette fokus på erfaringskonsulentens rolle i tjenesteutvikling. Å ta i bruk erfaringskonsulentenes kunnskap og kompetanse, er en måte å få inn erfaringsperspektivet i tjenesteutvikling.
Det er tilrådelig å ha flere kilder til erfaringskunnskap i tjenesteutviklingen for å rette tjenestene mot behovene til de som bruker dem, og systematisk samarbeid med brukerorganisasjoner er viktig sådan. Alternativ som brukerpanel er også gode verktøy for å sikre brukermedvirkning på systemnivå.
Kilde: Kommunalt psykisk helse- og rusarbeid 2022 (Helsedirektoratet/SINTEF)
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?