– Av respekt for de som søker hjelp skulle det bare mangle at vi spør og ser på om det vi gjør nytter

– Av respekt for de som søker hjelp skulle det bare mangle at vi spør og ser på om det vi gjør nytter

Praksiseksempel / Publisert: 14. november 2022.   Endret: 03. januar 2024

– Det sier jeg fordi jeg ser at når jeg spør kommer det ting på bordet som jeg ikke har fått tak i før.

Catharina Carming Vestmoen

BRUK AV TILBAKEMELDINGSVERKTØY: Catharina Carming Vestmoen, kommunepsykolog i Larvik kommune, sier mange hjelpere kan være redd for å bli vurdert gjennom tilbakemeldingsverktøy. Om man har jobbet en lang karriere kan man være er redd for å få svar på at det man gjør, og har gjort, ikke hjelper. Hun mener likevel at det er verdt å kaste seg ut i det. 

BRUK AV TILBAKEMELDINGSVERKT&...

Kommunepsykolog i Larvik kommune, Catharina C. Vestmoen er helt avhengig av å vite hvordan det hun gjør som terapeut fungerer for den enkelte hun hjelper.  

– Det er ikke en «one size fits all». Vi må spørre. Vi må sjekke det ut: «Gir dette mening?» 

Det å bruke tilbakemeldingsverktøyet Feedback informerte tjenester (FIT) har for alvor lært Vestmoen at terapeuter ikke er «tankelesere» og at mange av de som mottar hjelp trenger å inviteres tydelig inn. Hun synes bruk av tilbakemeldingsverktøyet også gjør det enklere å ha fokus på ressurser.   

– Fastlegen har gjerne søkelys på det som ikke fungerer og de fleste henvisninger har fokus på det som ikke funker. Ved å bruke FIT er det lettere å legge vekt på ressursene: Hva er det som fungerer i hverdagen? Og hvorfor? Hva er det du lever med? 

Bruk av FIT i Larvik kommune  

I Larvik kommune er det per dags dato ca. 20-25 terapeuter som bruker FIT. Det brukes i avdeling rus og psykisk helsehjelp som har vedtakstjenester, i mestringsteamet, som driver med kognitiv korttidsterapi og kurs, og noe på Frisklivssentralen for å evaluere blant annet pårørendekurs og livsstyrketrening.  

FIT er også tenkt brukt inn i en delbemannet bolig i kommunen og i et ettervernstiltak for rus på sikt. I de helbemannede boligene er det tenkt brukt som en form for evaluering innimellom. 

Kan være skummelt å bli vurdert 

Som hjelper kan det virke skummelt å ta i bruk tilbakemeldingsverktøy. 

– Man er kanskje redd for å få strykkarakter om man blir vurdert. Om man har jobbet en lang karriere kan man være er redd for å få svar på at det man gjør, og har gjort, ikke hjelper. Vestmoen mener likevel at det er verdt å kaste seg ut i det.  

– Det er veldig moro. Det er spennende å snakke om hvordan vi snakker. Før kunne jeg føle meg veldig alene dersom personen ikke opplevde noe bedring over tid eller vedkommende ble verre. Men ved å bruke FIT ser jeg på det sammen med klienten og da er det vårt «felles prosjekt». Det er mindre ensomt.  

Hvordan få flere til å bruke tilbakemeldingsverktøy?

Flere veiledere sier at man skal evaluere arbeidet man gjør i kommunen samt ha fokus på brukermedvirkning. Det er ikke noe den enkelte kommune kan velge bort, det skal gjøres. Likevel kan overgangen til å ta i bruk tilbakemeldingsverktøy virke stor. Vestmoen påpeker at det er to viktige poeng for å motivere ansatte til å prøve ut tilbakemeldingsverktøy. For det første sier hun det er viktig at de ansatte blir trygget på at resultatene av FIT ikke vil bli brukt mot dem som fagpersoner. Ledelsen må også være tydelig på at de ikke ønsker eller forventer kun «top score».

Det andre er at man må gjøre seg egne erfaringer med bruk av FIT.  

– Den største aha-opplevelsen kommer i eget terapirom. Så prøv det, oppfordrer kommunepsykologen. Det er nesten ikke lov til å si nei før du har prøvd. 

Temaside

Mer om

Tilbakemeldingsverktøy Fit Evaluering Veiledere Praksiseksempler Larvik Vestfold

Les også

Publisert: 11/10/2021

Enormt lappeteppe dokumenterer livet under pandemien

Publisert: 20/5/2010

Brukerstyring ved Huset i Larvik

Publisert: 11/10/2021

Raskt ute med digitale lavterskeltilbud i Larvik

Publisert: 23/10/2018

Erfaringer fra FIT (KOR)-implementering i Kristiansand

Publisert: 15/1/2019

Rana er FIT-hovedstaden i nord

Siste fra Kunnskapsbasen
Publisert: 03/12/2024
Praksiseksempel

Tar grep for å gi innbyggerne i Lillestrøm lettere vei til psykisk helsehjelp

– Vi har ryddet i tilbudene, slik at det skal bli enklere for de som bor her i kommunen å bruke oss

Publisert: 21/11/2024
Praksiseksempel

Fra fragmentert til helstøpt psykisk helse- og rustilbud i Frogner bydel

– Ta med medarbeidere og brukerrepresentanter og spør hva som kan gjøres annerledes. Ikke vær redd for å utfordre dagens praksis!