– Har vi med oss erfaringskunnskap når vi utformer helsetjenester?

– Har vi med oss erfaringskunnskap når vi utformer helsetjenester?

Nyhet / Publisert: 10. november 2022.   Endret: 18. januar 2024

Har vi det, møter vi innbyggerne i øyehøyde! Det handler om å se den som trenger hjelp, fra vedkommendes ståsted. Dette sa statssekretær Ellen Rønning-Arnesen (Ap) til deltakerne på årets «Sterkere sammen»-konferanse.

Ellen Ronning Arnesen_9_november 2022

ÅPNET: Statssekretær Ellen Rønning-Arnesen (Ap) åpnet årets «Sterkere sammen»-konferanse, som i år fant sted i Røde Kors Konferansesenter i Oslo, 9. og 10. november 2022. Foto: Solrun E. Steffensen, NAPHA

ÅPNET: Statssekret&aeli...

Konferansen har deltakere innenfor både forskning, fag og erfaring, fordi tanken er at vi sammen finner de beste løsningene for at framtidens helsetjenester blir innbyggervennlige og bærekraftige. Konferansen arrangeres av Erfaringssentrum med samarbeidspartnerne; NAPHA, Oslo kommune, og NSFs faggruppe for sykepleiere innen psykisk helse og rus.

Gyldiggjøre erfaringskunnskap

Erfaringskunnskap må være en naturlig del av kunnskapsgrunnlaget i utvikling av helsetjenestene, og bør synes i alt vi gjør, sa statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet Ellen Rønning-Arnesen (Ap) under åpningen av årets konferanse for «Sterkere sammen».

Hun trakk fram at fag- og tjenesteutvikling bør hvile på prinsippene om kunnskapsbasert praksis der forskning, klinisk erfaring og brukerkunnskap danner tre likeverdige stolper. Hun var også opptatt av at de ulike fagprofesjonene innenfor helsetjenestene må ha som mål å spille sammen når oppgaver skal løses, eller en person trenger hjelp.

– Tjenestene blir mye bedre hvis vi anerkjenner og lager rom for hverandre, mente hun.

Våre erfaringer påvirker måten vi jobber på

Hun trakk fram at vi alle har erfaringer som påvirker både hvem vi er og hvordan vi møter andre mennesker. Erfaringene våre påvirker hele livet vårt, måten vi jobber på, hvordan vi planlegger og evner å omstille oss. I tillegg kan våre erfaringer ofte være avgjørende for hvordan vi kan støtte og hjelpe våre nærmeste.

– Det er på høy tid vi skalerer bruken av denne type kunnskap, mente statssekretær Rønning-Arnesen.

Motvirke stigma

Hun viste til at det å gyldiggjøre erfaringskunnskapen, samt å ansette flere erfaringskonsulenter i faste stillinger også er et virkemiddel for å motvirke stigma. Hun påpekte at det dessverre er slik at stigma og fordommer også finnes i tjenestene og blant ansatte, og mente at det i vår felles helsetjeneste skal være plass til alle.

– Å være nyttig og å mestre er helt avgjørende for oss alle.

– Erfaringskunnskap og brukermedvirkning står helt sentralt i regjeringens arbeid med opptrappingsplanen for psykisk helse og i arbeidet vi er i gang med på rusfeltet, ifølge Rønning-Arnesen.

Økning i ansettelser av erfaringskonsulenter

Rønning-Arnesen viste til at det har vært en gledelig utvikling i ansettelser av erfaringskonsulenter i Norge, fra 2019 hvor det var anslått at det var 167 årsverk totalt i kommunene, til at det nå er beregnet å være 260 årsverk av personer med erfaringskompetanse innen rus og psykisk helsetjenester i kommunene. En økning på 93 årsverk, eller 55 prosent.

Brukererfaring og traumebevissthet kan være avgjørende

Rønning-Arnesen viste til at brukererfaring og traumebevissthet kan ha avgjørende betydning for den enkeltes opplevelse av hjelp fra tjenestene. Spesielt når man er i en sårbar situasjon, som for eksempel når man ikke klarer å betale regninger, har skyld og skam for rusmisbruk, eller ikke kan møte på jobben fordi tankene er helt svarte, har man behov for å møte noen som viser at de forstår og evner å skape trygghet og finne løsninger sammen med personen.  

Videre delte hun flere eksempler som underbygget hvor viktig det er at hjelpere viser at de evner å sette seg inn i hvilken situasjon en innbygger er i, og at hjelperen først da kan være en ekte samarbeidspartner, en som er der for å støtte og hjelpe, og klarer å stille opp og stille krav samtidig.

Blant annet viste hun til et velferdskontor hun besøkte i USA, der jurister og økonomer blant annet skrev helt andre typer brev enn de rent formelle: brev som viste empati for den traumatiske situasjonen innbyggeren hadde vært igjennom, og at man sammen skulle komme frem til en løsning som passet for innbyggeren, samt at de fikk en time til samtale. Dette fordi de tok i bruk erfaringsbasert kunnskap om hvordan ulik kommunikasjon av et budskap kan bli mottatt, samt traumeforståelse.

Hun fortalte videre en historie om en kvinne hun hadde møtt i Norge som ikke hadde turt å åpne brev fra NAV på flere år. Dette fordi hun fryktet at det kunne føre henne rett inn i en ny depresjon. Hun var redd for å motta budskap om at hun skyldte penger, eller måtte rapportere, levere skjemaer osv. Denne kvinnen mente at et slikt grep som NAV-kontoret i USA tok, ville bidratt til å styrke hennes evner til å ta kontroll over eget liv igjen.

Disse historiene viser oss hvorfor erfaringskunnskap er så viktig , og bør synes i mye mer av det vi gjør, slik at vi sammen kan skape en bedre tjeneste, sa Rønning-Arnesen.

Solid innsats

Rønning-Arnesen benyttet også anledningen til å gratulere Erfaringssentrum med sitt fem-års jubileum og berømmet dem for sin solide innsats for å løfte frem den erfaringsbaserte kunnskapen.

Avslutningsvis berømmet hun alle deltakerne som bruker egne erfaringer i helse- og omsorgstjenestene, og er viktige håpsbærere. Hun fremholdt også lederne som går foran og ser verdien av denne kompetansen og ser nytten av å drive innovasjon, for det har det virkelig vært, hevdet hun.

Sterkere Sammen 2022

Sterkere Sammen-konferansen er den nasjonale konferansen for erfaringskonsulenter, deres arbeidsgivere og andre interesserte. I 2022 foregår konferansen på Røde Kors Konferansesenter I Oslo den 9.-10. november.

Arbeidsgiversamling med NAPHA og Erfaringssentrum finner også i år sted på denne konferansen. Vi setter søkelys på hva arbeidsgiveren trenger for å sikre ordnede forhold for erfaringskonsulenten, hvordan man sikrer god implementering og hvordan rollen skal utvikle seg for framtiden.

Tema: Erfaringskompetanse i system – hvordan sikre god implementering av Erfaringskonsulenter.

Programmet - Erfaringssentrum.no

Erfaringssentrum

Erfaringssentrum ble stiftet i 2017 og er en interesseorganisasjon for personer som er ansatt i velferdstjenestene på bakgrunn av sin brukererfaring.

  • Jobber for at erfaringskonsulentene skal ha gode arbeidsvilkår
  • Skape møteplasser for å utveksle erfaringer
  • Jobbe for at erfaringskonsulentene blir en egen yrkesgruppe i norske velferdstjenester

Sterkere sammen - Erfaringssentrum.no

Temaside

Mer om

Erfaringskunnskap Erfaringskompetanse Erfaringskonsulenter Bruker- og pårørendeorganisasjoner Åpen dialog Brukermedvirkning når tjenester utformes Nav

Les også

Publisert: 10/11/2022
Nyhet

Erfaringskonsulenten som pioner

Publisert: 16/8/2022
Opptak av debatten
Spill av video

Yrket erfaringskonsulent inn i politikken!

Publisert: 11/3/2022

Undervisningsfilmen «Mikrofonen i øredobben»

Publisert: 06/6/2023

Ressursgruppa Brukermedvirkning står klar til å hjelpe kommunene

Publisert: 28/11/2024

– Jeg håper av hele mitt hjerte at flere brukerstemmer engasjerer seg i forskning

Publisert: 08/2/2022

Sjekk ut vår nye temaside om erfaringskonsulenter

Siste fra Kunnskapsbasen
Publisert: 24/3/2025
Arbeid og psykisk helse

– Jeg ville aldri oppnådd å bli lærling i en elektrikerbedrift uten Skar-prosjektet

– Psykiske helsetjenester i kommuner kan tjene mye på å spille på lag med frivillige organisasjoner, sier Hege Eika Frey

Publisert: 12/3/2025
Arbeid og psykisk helse

Nyttig modell for kommuner som vil jobbe smart med folkehelse og ungdom

– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!