– Det må få en reell effekt at vi bruker Feedback informerte tjenester (FIT).
VIKTIV MED LEDELSESFORANKRING: Monica Rasmussen Cummins sier at arbeidet med Feedback informerte tjenester må konkretiseres og ligge inn i lederes strategier og oppfølging. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
VIKTIV MED LEDELSESFORANKRING: Monica Rasmussen Cummins sier at arbeidet med Feedback informerte tjenester må konkretiseres og ligge inn i lederes strategier og oppfølging. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
Den nasjonale ressursgruppa for FIT er dannet for å være et sted deltakerne, som kommer fra hele landet, kan dele erfaringer, dra nytte av hverandres erfaringer og inspireres til videre og godt arbeid med FIT.
Det påpekte Monica Rasmussen Cummins, prosjektleder for FIT-implementering for Barne- og familieenheten i Sandnes kommune, under sist samling for den nasjonale ressursgruppa for FIT.
Systematisk bruk av tilbakemeldingsverktøy, som Feedback informerte tjenester, gir utrolig mange muligheter. Ved å be om, og ta imot tilbakemeldinger på hva som fungerer og hva som ikke fungerer for den enkelte som får hjelp, kan vi styre og endre tjenestene vi tilbyr etter dette. Noe som gir stadig nyttigere tjenester.
Les mer om hva Tilbakemeldingsverktøy er på NAPHAs temaside
Det er også viktig hvilke føringer ledere gir og hva ledere velger å prioritere i sin hverdag, og derunder hva de ansatte opplever at de skal bruke tiden sin på. Det gjelder også bruk av tilbakemeldingsverktøy i psykisk helsearbeid.
Det nasjonale nettverket for Feedback informerte tjenester (FIT) har hatt samlinger siden våren 2021 og det er særlig en utfordring som skiller seg ut, nemlig utfordringer med å få bruk av tilbakemeldingsverktøy i tjenestene forankret i ledelsen.
– Det er mange kommuner som ikke klarer å holde arbeidet gående etter opplæring og veiledning. Det må ligge inn i lederes strategier og oppfølging, sier Monica Rasmussen Cummins.
Cumminser medi det nasjonale nettverket og har jobbet mye med lederstøtte det siste året. Hun forteller at de i Sandnes kommune har gitt veilederstøtte til fagledere, og laget «Lederskolen» som de har arrangert en gang hver sjette uke for at lederne skal bli kjent med FIT.
– Vi har brukt tid på selve verktøyene ORS (Outcome rating scale) og SRS (Session rating scale), hva de står for og hva de handler om i tjenestene.
Lederne trenger å bruke FIT på et vis som gjør at de ansatte føler at de blir møtt av de øverste lederne når de er i møte med disse.
– Ledelsen skal forstå grafene og de skal etterspørre hvordan det går. De skal ha nok kunnskap til å kunne se på hvilke tiltak som har effekt.
I Sandneshar de også en halv dag hvert kvartal hvor de blant annet har med fagledere og tillitsvalgte for å se på hvordan FIT skal se uti deres tjenester. Hvorfor de gjør dette og hvorfor de bruker FIT.
– Vi har også tatt for oss handlingsplaner for FIT implementeringen avdelingsvis. Ledelsen har sammen med ressurspersoner formulert konkrete tiltak. Lederne tar dermed aktivt del i implementeringen og involverer de ansatte som sitter på erfaringene, fremfor å bremse prosessen gjennom manglende kunnskap og involvering. Hvis vi skal lykkes må ledelse tilrettelegger for at ansatte kan oppleve seg som innovatører, og ikke som «bremser i utviklingsarbeidet. Det krever kontinuerlig engasjement og meningsskaping rundt implementeringen fra ledelsens side.
I Sandnesjobber de for at ledelsen skal ha konkrete formuleringer rundt arbeidet med FIT og at hver avdeling har tydelige mål.
– Vi prøver å få stabilisert den implementeringen vi holder på med, sier Cummins.
Den nasjonale ressursgruppa for FIT er dannet for å være et sted deltakerne, som kommer fra hele landet, kan dele erfaringer, dra nytte av hverandres erfaringer og inspireres til videre og godt arbeid med FIT.
– Å samarbeide med Den norske Turistforening (DNT) var gull verdt for oss!
– Friskliv Ung har fått meg i mye bedre fysisk form. Det er mye mer glede i livet nå, flere relasjoner og lyse dager.
Prosjektet ved Frisklivssentralen i Larvik har som mål å hjelpe unge voksne mot inkludering og en aktiv hverdag.
Tjenesten bidrar i den nyskapende hjelpemodellen "Våre Unge". En medarbeider har kontor på den videregående skolen to dager i u...
Marion har blitt ei helt anna jente enn hun var før. Nå står hun opp om morgenen, går på jobb og møter blikket til folk.
Ansvarlig redaktør: Ellen Hoxmark
Webredaktør: Ragnhild Krogvig Karlsen
NAPHA er en avdeling i
NTNU Samfunnsforskning AS
Skriv og del:
Vil du skrive en artikkel på Napha.no?